Apple-logo verhoogt je creativiteit
Je kunt je creativiteit verhogen door kort naar het Apple-logo te kijken. In ieder geval blijkt uit onderzoek dat mensen die kort naar het Apple-logo mochten kijken creatiever zijn dan degenen die naar het IBM-logo keken.
Apple-logo
Het onderzoek kreeg een paar jaar geleden veel media-aandacht. Maar de gerenommeerde wetenschapper en creativiteitsdeskundige Professor Keith Sawyer had zijn bedenkingen. Vooral omdat de mate van creativiteit werd bepaald met de test ‘bedenk zoveel mogelijk bijzondere toepassingen voor een baksteen’. De mensen die een Apple-logo was getoond kwamen gemiddeld tot 7,68 toepassingen, de bekijkers van het IMB-logo tot 6,1 toepassingen.
Conclusie
De conclusie die de media er aan verbond was ‘Het Apple-logo verhoogt je creativiteit’. Maar er werden een aantal interessante details van het onderzoek niet vermeld. Bijvoorbeeld dat er een derde groep was, die helemaal geen logo te zien kreeg. Zij deden het evengoed als de deelnemers die een Apple-logo zagen.
Creativiteit beoordelen
In zijn boek ‘Explaining Creativity‘ wijdt Sawyer een hoofdstuk aan de beoordeling van creativiteit. Hij gebruikte daarin bovengenoemd onderzoek als bewijs dat dit ‘ongebruikelijke gebruik’ in testen geen betrouwbare meetmethode is voor het het meten van iemands creativiteit.
De creatieve meettesten werden ontworpen in de vijftiger jaren. Het doel was om een test te maken die iemands creativiteit op dezelfde manier meet zoals de IQ-test de intelligentie meet. Maar dat kan niet volgens critici. We kunnen iemands IQ-score immers niet verhogen door hem/haar een schattige foto te laten zien.
Betrouwbaarheid
Een goede meting moet betrouwbaar zijn. Dat betekent dat een persoon altijd dezelfde score moet hebben, ongeacht het moment waarop de test wordt uitgevoerd. Mensen die een hekel hebben aan IQ-testen vinden dat vervelend. Er is hierdoor echter aangetoond dat de huidige IQ-testen uiterst betrouwbaar zijn.
In zijn boek zegt Saywer dat er een lange geschiedenis van onderzoek is. Daarin wordt aangetoond dat diverse testen die creativiteit meten niet betrouwbaar zijn. Daarbij gaat hij vooral in op de testen waarbij ‘divergerend denken’ wordt toegepast. Dus het bedenken van zoveel mogelijk ideeën, zoals bij de test met het Apple-logo.
Creatief denken
Als je mensen vertelt dat ze ‘creatief moeten zijn en met zo veel mogelijk ideeën moeten komen’ verandert er al iets. Ze komen dan met meer ideeën, dan na het zien van het Apple-logo.
Het blijft volgens Sawyer leuk om naar bedrijfslogo’s te kijken. Ze worden regelmatig aangepast. Bekijk bijvoorbeeld de inmiddels gepensioneerde Apple Computer logo’s. Voel je jezelf al meer creatief?
Ronald Wayne
Het eerste Apple-logo, zie hierboven links, is in 1976 ontworpen door Ronald Wayne. Hij wordt ook wel de derde Apple-oprichter genoemd, naast Steve Jobs en Steve Wozniak. Hij werkte samen met Jobs bij Atari toen ze samen aan Apple begonnen. Wayne financierde en was bang dat zijn middelen op zouden raken.
Twee weken na de officiële oprichting verkocht hij zijn 10% aandelen voor 800 dollar. Later kreeg hij nog 1500 dollar om al zijn rechten op te geven.
Had hij zijn aandelen tot vandaag vastgehouden dan zou hij nu een vermogen van ruim 20 miljard dollar hebben. Hij ging terug naar Atari en pensioneerde met een geschat vermogen van 250.000 dollar.
Hij zal wellicht nog weleens weemoedig naar het huidige Apple-logo kijken.
Vorige en volgende berichten
« Ouder: Mijn kale moeder en het haar dat terugkwamNieuwer: Golfballetje, onderzoek en patenten »Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.