ikigai - en mijn oude moeder

Ikigai – het geheim van een hoge leeftijd

Door in 2017, Algemeen op 28 januari 2017

Ikigai wordt algemeen gezien als een van de geheimen van een hoge leeftijd. Ik moet er aan denken als ik mijn moeder met borrelhapjes zie rondgaan. Ze vierde gisteren haar 87ste verjaardag. Dat is niet oud, het is een hoge leeftijd.

Ze kan nog touwtje springen, gebruikt één medicijn waarvan ik vermoed dat ze het niet nodig heeft en is gezond. Ok, er is af en toe een pijntje. ‘Zal wel artritis zijn’, zegt ze dan, ‘dat zit in de familie’.

Oud worden

Meerdere wetenschappers waren geïnteresseerd naar het geheim van een hoge leeftijd. Veel van hen gingen kijken op die plekken in de wereld waar veel oude mensen wonen. Die plekken worden nu de vijf blauwe zones genoemd; blauwe plekken was bij ouderen minder gepast.

Onafhankelijk van elkaar formuleerden de wetenschappers een aantal kenmerken die ze hebben ontdekt in de blauwe zones. Dat zijn de negen overeenkomende observaties bij de hoogbejaarden, waarvan het Japanse Ikigai er eentje is.

Matig bewegen

De negen kenmerken kunnen op verschillende manieren worden verwoord. Het leukste is natuurlijk deze af te zetten tegen gangbare overtuigingen. Bijvoorbeeld de overtuiging dat sporten gezond is. Zoals de bioloog Midas Dekker regelmatig zegt, ‘sporten is niet gezond’.

De oudste mensen op deze wereld doen niet of nauwelijks aan sport. Ze hebben wel voldoende beweging, maar dat hebben ze bij gewone huishoudelijke werkzaamheden. Ze werken in de tuin met handgereedschap, lopen trappen naar een verdieping waar ze moeten zijn en doen andere klusjes op een manier die het bewegen stimuleert.

Een paar andere gemeenschappelijke kenmerken zijn: eten van bonen, gebruik van oliën, drinken van 1 of 2 glazen alcohol en het onderhouden van sociale contacten. Bij dat laatste staat de familie vooraan, gevolgd door vrienden en club van gelijkgestemden.

80/20-regel

Er zijn nog twee kenmerken. Het zijn ‘regels voor ouderdom’ die ik zie bij mijn moeder. Zij is daar overigens niet van bewust, ze horen waarschijnlijk gewoon bij haar natuur (of zitten in haar genen).

Ten eerste is er de 80/20 regel. Die houdt in dat je 20% minder eet dan je nodig hebben. Je blijft daarmee tussen hongerig en vol. De ‘poezenhapjes’, zoals ze heet zelf noemt, van mijn moeder lijken daar aardig mee overeen te komen.

De meeste oudjes uit de blauwe zones eten hun warme maaltijd ’s middags. Tegen de avond gebruiken ze nog slechts een kleine maaltijd.

Ikigai

In het algemeen zeggen de wetenschappers, die de blauwe zones onderzochten, dat je een levensdoel moet hebben. Alleen het hebben van een doel kan je leven al met vele jaren verlengen. Dat hoeft geen hoogdravend doel te zijn. Liever niet zelfs.

Op het Japanse eiland Okinawa noemen ze het ikigai. Het betekent iets als ‘de reden om ’s ochtends op te staan’. Het is volgens Japanners het geheim van een lang, tevreden en gezond leven. Iedereen heeft volgens hen een ikigai, maar niet iedereen heeft het al gevonden.

Schrijvers van zelfhulpboeken krijgen dan natuurlijk direct dollartekens in hun ogen. Je hoeft er echter niet naar op zoek te gaan, is mijn stellige overtuiging. Als je in het nu leeft, geniet van de kleine dingen van het leven en er ook voor anderen bent als dat nodig is, ontdek je het vanzelf. Of je leeft al met je ikigai, zonder het te weten.

Ik weet zeker dat mijn nu 87-jarige moeder haar ikigai heeft gevonden. Als is het maar de regelmaat van wassen, strijken en de kleine ‘evenementjes’ om naar uit te kijken.

Print deze pagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*




Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht dat je wellicht ook leuk vindt om te bekijken. Als je de pagina ververst verschijnt er een ander bericht uit de ruim 1500 berichten.