Bouwoverlast - foto van de week

Bouwoverlast van damwand intrillen bij kantoor (fvdw-02)

Drie weken geleden begon de bouwoverlast. Naast mijn kantoor in Maarssen wordt een appartementengebouw gebouwd op het voormalige parkeerterrein. Voorlopig bestaat de bouwoverlast voornamelijk uit het gebrek aan parkeerruimte.

Er was nog wat oponthoud door een zoveelste bodemonderzoek. Na drie dagen gaf de provincie toestemming en kon de bouw beginnen met het bouwklaar maken van de bodem. Wat er precies allemaal moest gebeuren weet ik niet.

Mijn kantoor ligt direct tegen de Vecht. De nieuwbouw wordt ongeveer tien meter uit de kade gebouwd. Er moest een damwand worden geplaatst als grond- en waterkering. Niet vanwege het water van de nabijgelegen Vecht. Wel vanwege waterdruk tegen de grond vlak achter de kade, het grondwater en de bouw van een kelder.

Bouwoverlast

De echte bouwoverlast ontstond toen een van de onderaannemers van een stalen damwand ging intrillen. Dat werkwoord geeft de belangrijkste overlast al aan. De in dit geval dertien meter lange stalen damwandplaten werden met veel geweld in de grond geduwd.

Ik ben een paar keer gaan kijken. De damwandplaten gleden eigenlijk opvallend soepel de grond in. Een van de bouwvakkers vertelde met hoeveel paardenkrachten dat gebeurde; als ik me goed herinner 3000 pk. De afgelopen week heb ik meerdere foto’s gemaakt.

Scheuren en kieren

Niet alleen van het intrillen van de damwand. Ook van de scheuren en kieren die ons kantoorpand in de muren en plafonds verschenen. Want dat was helaas ook een deel van de bouwoverlast.

Die scheuren ontstonden in de meeste gevallen niet direct door het trillen, maar doordat zand onder het kantoorgebouw verplaatste. Dit trok het gebouw uit zijn balans. Er waren echter, naast de hier genoemde verklaring van een deskundige, veel beste stuurlui aan de wal. De meningen over de oorzaak waren velerlei.

Donderdag j.l. werd de laatste damwandplaat geplaatst. Het werd de foto van de week.

Damwand

Een damwand is een grondkering en eigenlijk geen waterkering. Het wordt geplaatst om een hoogteverschil met omliggende grond in stand te houden. Bij tunnels, kelders, bruggen en parkeergarages houden ze grond achter de platen, terwijl machines binnen de ontstane bak met het uitgraven aan de slag kunnen.

De damwand naast ons kantoor houdt onder andere de grond achter van de kade op zijn plek. Het water van de Vecht oefent daar vanzelfsprekend druk op uit. Daardoor zou bij gewoon gaan graven de kade breken. Het water van de Vecht zou dan over het bouwterrein stromen.

Waterkering

Stalen damwandplaten zijn echter geen waterkering. In het zeldzame geval dat ze die functie wel moeten hebben, worden ze aan elkaar afgelast bij de sloten en niet slechts in elkaar gegrepen. Ze zijn dan enigszins waterkerend. Er blijft echter altijd waterdoorlaat.

Een damwandplaat kan veel langer zijn dan de dertien meter die bij mijn kantoor wordt gebruikt. Ze kunnen wel dertig meter zijn. Het hangt van de bouwsituatie af of de platen na het uitgraven blijven zitten of weer worden verwijderd. Daarover is bij ons nog geen duidelijkheid. Het verwijderen kan weer voor bouwoverlast zorgen.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 2 april 2017 door in de categorie 2017, Foto van de Week

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *