Klein handig weetje bij Windows 10
Soms heb je gewoon even zo’n klein handig weetje nodig. Je bent aan het werk in Windows en er is iets dat je irriteert. Je laat het zitten en blijft je er wellicht aan ergeren, zoekt een andere oplossing of lost het op.
Van de keren dat ik naar een oplossing zocht legde ik een database aan, de klein handig weetje database. Het zijn niet alleen de functies e.d. waar ik zelf tegenaan liep, maar ook die ik voor andere opzocht/uitzocht.
Klein handig weetje database
Heb ik een criterium bij zoeken naar een klein handig weetje? Uhm… ja, ik maak een snelle inschatting vooraf of de irritatieduur in een goede verhouding staat tot de oplossing zoeken. En ik kies de eerste de beste oplossing die het probleem eenvoudig oplost en/of snel toegepast kan worden.
Bij dat laatste geldt voor mij ook dat het zo min mogelijk extra beslag legt op hard diskruimte e.d. Ik wil geen programma’s installeren of combinatie van oplossingen. Het moet zo simpel mogelijk zijn. Het mag wel een procedure zijn. Die kan ik immers eenvoudig vastleggen in mijn klein handig weetje database en doorlopen als dat nodig is.
Enkele voorbeelden
Automatisch invulwoord verwijderen
Het automatisch invullen van gegevens door browsers. Reuze handig. Behalve wanneer je al een paar keer verkeerd typte en het programma ook dat verkeerde woord invult. Je kunt daarna vaak nog kiezen uit het lijstje. Je irriteert je maar gaat niet zoeken naar een oplossing… want je wilt snel verder en denkt ‘dat komt wel’. De oplossing is echter eenvoudig.
In Chrome:
- Ga naar instellingen (in menu rechtsboven),
- Kies ‘geavanceerde instellingen weergeven’ (helemaal onderin)
- Kies ‘Instellingen voor Automatisch aanvullen beheren’ (onder Wachtwoorden en Instellingen)
- Selecteer het gegeven dat je wilt verwijderen en klik op het kruisje erachter
In Explorer
- Zet de cursor in het vakje waar het woord automatisch wordt ingevuld (dus nog niets intypen).
- Druk op de toets ‘pijltje naar beneden’ op je toetsenbord om het lijstje te openen van eerder ingevulde woorden
- Loop met dezelfde toets naar het invulwoord dat je wilt verwijderen en druk op DEL.
Oud DOS-programmaatje gebruiken
Er zijn een paar oude DOS programma’s die ik nog af en toe gebruikte. Ze zijn reuze handig, met name de Program Editor van WordPerfect. Maar ineens lukte het niet meer, die oude software gebruiken met Windows. Een tijdje gebruikte ik een modern alternatief, maar altijd dacht met weemoed terug aan die fantastische mogelijkheden van de Program Editor.
Dus ging ik uiteindelijk op zoek naar een oplossing. Er zijn er talrijke. Voor de ene moet je veel installeren, allerlei handelingen uitvoeren en/of Windows aanpassen. Maar er is ook een eenvoudige oplossing: DOSBox installeren. Het werkt zelfs met veel oude spelletjes. Je moet vanzelfsprekend wel weten hoe je met DOS-commando’s moet werken (hoewel je er maar weinig nodig hebt).
- DOSBox emuleert een DOS-omgeving onder Windows en andere platforms:
- Zet de dos-software in een eigen map (bijv. c:\dosprog). In die map kun je ook submappen gebruiken.
- Start DOSBox. In het schermpje type je: mount c c:\dosprog (je kunt de eerste c ook vervangen door een andere driveletter, bijv. x – daarna moet je dus x:\ gebruiken om naar de dos-map te gaan)
Link naar Windows-versie van het programma DOSBox (download begint direct). De download-pagina met links naar meerdere versies en platforms
Andersoortige weetjes
In de database klein handig weetje staan niet alleen oplossingen bij Windows. Ik bewaar er ook oplossingen en procedures bij andere programma’s of computersituaties.
Je vergeet veel gevonden oplossingen immers na verloop van tijd, zeker als het een kleine, onbenullige handeling is. Of te onzinnig om je hersenopslagcapaciteit mee te belasten. Na een paar maanden kan ik opnieuw gaan zoeken bij bepaalde irritaties of handelingen. De database is dan handiger. Bovendien heb ik daarin, wanneer dat toepasselijk is, direct hyperlinks naar de oplossing.
Dat kan een link zijn naar een programmaatje (bijv. de website van AdwCleaner met een nieuwe versie). Ik gebruik het af en toe als extra controle tegen rommel op mijn harde schijven.
Driveletter veranderen
Puzzelen houdt ons jong. Dus ik ben ook een keer gaan kijken hoe ik met een link naar een plek op de computer kon gaan. De eerste keer deed ik dat om de drive-letter te veranderen.
Eerst het probleem. Stel je hebt een programma zo ingesteld dat het gegevens naar een externe harde schijf stuurt. Wanneer je de harde schijf plaatst zal de drive-letter meestal wel goed zijn. Maar heb je bijvoorbeeld de USB voor een ander schijf in gebruik, dan krijg je een andere letter. Gevolg het programma kan de drive niet vinden. Je moet dan even de drive-letter veranderen. Dat doe je in Computerbeheer.
- Open opvolgend het Configuratiescherm, Systeembeheer, Computerbeheer en Schijfbeheer
- Selecteer met muis de schijf waarvan je de drive-letter wilt veranderen en klik op rechtermuistoets
- Kies Stationsletter of pad wijzigen
Om het venster van Computerbeheer in een keer te openen heb ik een link gemaakt in mijn database.
- Ga naar het venster van Systeembeheer waarin Computerbeheer staat
- Selecteer Computerbeheer en druk rechtermuisknop
- Kies Snelkoppeling maken en plaats deze tijdelijk op bureaublad
- Plaat de snelkoppeling in een andere map en verwijder het van het bureaublad
- Maak een link naar de nieuwe locatie (bijv. c:\anderemap\computerbeheer.lnk) – let op de lnk-extensie.
Kleine weetjes zoeken
Zoals gezegd een beetje puzzelen houd je jong. Alleen thuis op een regenachtige dag. Geen zin om iets schijnbaar zinnigers te doen, zoals een boek lezen of een aflevering op Netflix kijken. Zoek eens een klein weetje waarmee je je toekomstige computergebruik vergemakkelijkt of op zijn minst kleine irritaties wegneemt.
Vorige en volgende berichten
« Ouder: Van stadsie tot stad (fvdw-04)Nieuwer: Kledingmaten wereldwijd gelijk (ISO) »Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.