Parkeren met fiets - P+R(adler)

Parkeren met fiets – het kan altijd beter

Parkeren met fiets, dat leek me wel iets. Kort geleden sprak ik met vrienden af in de binnenstad van Utrecht. Een van hen had de anderen opgehaald met de auto. Met zijn vieren waren ze naar P+R Westraven gereden. Daar kun je voor 5 euro de hele dag je auto parkeren. En je krijgt een Openbaar Vervoerbewijs om gratis met 5 personen naar de binnenstad verder te reizen.

Dat blijkt ook te gelden voor de andere P+R locaties in Utrecht. Voor 5 euro parkeren en een retour naar de binnenstad. Dat leek me ook wel iets. P+R Uithof (A28) en P+R Westraven (A12) liggen allebei min of meer op mijn route naar de binnenstad. Geen probleem met parkeren of op zijn minst een stuk voordeliger dan de parkeergarage.

Parkeren met fiets

Maar ik heb een hekel aan het openbaar vervoer. Dus dacht ik ‘is het niet mogelijk bij zo’n P+R een fiets te huren’. Over dat parkeren met fiets fantaseerde ik verder zonder te kijken of het al bestond. Vaak kun je dat met een idee beter doen dan je te voeden en je gedachten te laten bepalen door een mogelijk al bestaande werkelijkheid.

Met parkeren met fiets kan het nog gewoon P+R heten, Parkeren en (verder)Reizen. Vreemde naam eigenlijk P+R. Alsof het reizen pas begint na het parkeren. Wie weet heeft de automobilist als een halve dag gereden… maar ik dwaal af.

Borg en inleverpunt

Je parkeert je auto bij een P+R en voor een bepaald bedrag en een borg krijg je een P+R fiets mee. Daarna schieten er meerdere mogelijkheden en ideeën door me heen. Dat je bijvoorbeeld niet je fiets continu bij je wilt hebben, maar inlevert bij een stalling.

Er zijn in de binnenstad meerdere bewaakte gratis fietsenstallingen. Het handige daarvan is dat je je dag kan plannen rond dat inleverpunt. Je krijgt je borg terug en kunt eventueel terug met de bus.

Besturen

Na nog wat gefilosofeer ga ik toch maar eens kijken op internet. Ik kom iets tegen over Park + Bike. Nick Wilke schreef met die titel in 2013 zijn bachelor-scriptie over parkeren met fiets. Na het lezen van zijn scriptie moet ik onwillekeurig aan enkele voorvallen tijdens mijn werk denken.

Waar ik aan denk vertaal ik hier even naar parkeren met fiets en Utrecht. Het idee parkeren met fiets werd onderzocht. Het bleek niet haalbaar, ongewenst etc. en het idee verdwijnt in de ijskast.

Een paar jaar later is de tijd rijp voor het idee. Het Utrecht Cityplan is bijna klaar. Utrecht is een moderne, levendige stad met actieve jonge mensen etc. Iemand haalt het idee uit de ijskast. Maar hij of zij kan het direct weer terugleggen, want de bestuurder/beslisser roept direct ‘dat hebben we al eens onderzocht, dat werkt niet, kan niet, onhaalbaar en ongewenst’. Ik heb het zo vaak meegemaakt; de situatie is enorm veranderd, maar als het moet worden de dooddoeners uit de kast getrokken.

Transferium

Hoe zit het eigenlijk met het P+R en het Transferium. Een paar weken geleden las ik dat de Transferia slecht of te weinig worden gebruikt, volgens de gemeente. Op enkele sites zie ik dat er bij veel P+R locaties een fietsenstalling is en dat je een OV-fiets kunt huren. Die zijn van de NS en die zullen wel weer de hoofdprijs vragen.

Eerst maar even verder kijken. Ik stuit wederom op een scriptie. Deze blijkt van Bob Warnars. Die ken ik. En ik weet dus dat hij nu iets heel anders doet dan de stadsgeografie waar hij deze masterthesis voor schreef. Hij onderzocht de mogelijkheden en beperkingen van het gebruik van het multifunctionele duurzaam transferium. In zijn thesis komt parkeren met fiets als onderwerp een aantal keren aan bod.

De Spoorwegen

Nog even kijken bij de OV-fiets. Die blijkt slechts 3,85 per dag te kosten. Je hebt een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Daarnaast heb je een abonnement nemen. Die is overigens zonder kosten. Wil je de fiets op een andere locaties inleveren dan betaal je 10 euro extra.

Er zijn in Nederland ongeveer 10.000 OV-fietsen. Het begon ooit als zelfstandige stichting, maar is vanaf 2008 een dienst van de Spoorwegen. Je zou denken dat het alleen treinen met fiets is, de OV-fiets bij een station. Maar het blijkt ook parkeren met fiets, want bij P+R locaties zonder trein zijn er ook enkele stallingen met OV-fietsen.

P+R Westraven

In Utrecht bijvoorbeeld bij P+R Westraven. Daar kun je parkeren, de bus of tram nemen en een OV-fiets reserveren. De vrienden kunnen dus volgende keer met de fiets komen; kost wel iets meer, maar sportief wil ook wat.

Ik kijk bij Google Maps nog even naar de bus- en fietsafstand van Westraven naar enkele binnenstad locaties. Naar het Domplein is met de bus tussen 25 en 32 minuten. Je moet dan ook een stukje lopen en het Openbaar Vervoer stopt natuurlijk bij meerdere bushaltes; ik weet niet of daar door Google rekening mee is gehouden. Met de fiets is het 5,3 km over de Jutfaseweg, ongeveer 18 minuten dus.

Parkeren met fiets of bus

De fiets en bus hebben allebei voor- en nadelen. De bus neemt in ieder geval een vaste route, waarvan je met de fiets geen last hebt. In feite begint je dagje uit al direct als je bijvoorbeeld vanaf Westraven over de Jutfaseweg fietst.

Ik kijk naar nog enkele afstanden:

P+R naar doel Bus Fiets
Westraven – Beatrixtheater: 14-18 min. 4,7 – 5,8 km (18 min.)
Westraven – Schouwburg: 24-29 min. 6,2-6.8 km (20 min)
Westraven – tivolivredenburg: 20-28 min. 5,6-6,3 km (22 min.)
De Uithof – Beatrixtheater: 28 min. 7,2 km (30 min)
De Uithof – Schouwburg: 19 min. 5,4 km (22 min)
De Uithof – TivoliVredenburg: 24 min. 6,6 – 8,2 km (26 min.)

Voor wie zelf wil kijken vanuit andere P+R locaties hieronder een kaartje. Als ik zin heb verbeter ik het kaartje een keer met aanduiding waar een fietsverhuur is etc.

Meer informatie:

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 23 mei 2017 door in de categorie 2017, Algemeen

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

One thought on “Bananenrepubliek Nederland

  1. 1

    Een bananenrepubliek is altijd nog beter dan het corrupte Van Oranje Nassau-regime. Leve de Republiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code