Houd die camera horizontaal

Houd die camera horizontaal

Houd die camera horizontaal, riep ik in gedachten. Met vrienden zat ik te kijken naar de nabeschouwing van een voetbalwedstrijd. Er kwam een filmpje in beeld dat Ruud Gullit had gemaakt in de kleedkamer. Zoals tegenwoordig velen, had hij de camera verticaal gehouden. Het kon slechts met balken aan de zijkant worden getoond.

Houd die camera horizontaal

Ik vind het zo dom. Het is toch een kleine moeite de smartphone in de lengte vast te houden. Dan is de camera horizontaal. Dat past bij ons visuele systeem en bij het voorlopig nog meest ingeburgerde formaat van zowel televisie als computermonitor.

Bij het journaal gebeurt het ook regelmatig dat ik denk, houd die camera horizontaal. Ik verdenk de journaalredactie er echter van dat ze het beeld zelf draaien. Amateurbeelden met nieuwswaarde worden dan gedraaid om het amateurisme te benadrukken. Gelukkig zetten ze er tegenwoordig geen zwarte balken meer omheen, maar een blur over het zich herhalende beeld.

Handiger

Ik vind het handiger de camera horizontaal te houden bij het opnemen van een video. Dat is persoonlijk, maar het kan ook suggestie zijn. Dat de horizontale houding, omdat ik met visuele opname apparatuur ben opgegroeid, voor mij een natuurlijke houding is.

Leuk onderwerp voor onderzoek door een softe wetenschapper. Bij het in ‘landscape’ vasthouden van de smartphone, en dus de camera horizontaal, is er wellicht minder trilling. Bijvoorbeeld omdat de handen daarbij verder uit elkaar staan. Of dat je minder de neiging hebt met een hand te filmen.

Visueel systeem

Voor mijn werk las ik vorig jaar enkele onderzoeken over invloed van horizontaal en verticaal op aankoopgedrag. Onderzoekers Deng e.a. keken in hun onderzoek naar het effect van presenteren van producten horizontaal of verticaal. Zij concludeerden, evenals collega’s bij soortgelijke onderzoeken, dat horizontaal veel beter werkt dan verticaal.

De reden is duidelijk en logisch. Het komt door ons eigen visuele systeem. Deng en zijn collega’s schrijven: horizontale (in vergelijking met verticale) displays zijn gemakkelijker te verwerken. Dat komt door een match tussen het menselijke binoculaire zichtveld (dat een horizontale richting heeft) en de dominante richting van oogbewegingen.

Meer informatie

Het belang van die dominante kijkrichting geldt vanzelfsprekend met name bij displays en tonen van producten op websites. Of is het ook interessant bij mijn oproep, houd die camera horizontaal?

Het onderzoek van Deng e.a. (pdf) was gericht op de presentatie van producten. Ze constateerden dat je bij horizontale presentatie meer producten ziet en langer stilstaat bij een product. Dat zagen ze en konden ze meten met apparaten die de ogen volgen bij het kijken.

Camera horizontaal

Zie je meer bij een horizontale video? En neem je meer informatie op? Ik denk het wel. Het effect, verschil tussen horizontal en verticaal, is bij video zelfs groter, denk ik. In tegenstelling tot het onderzoek van Deng e.a. met stilstaande producten heb je bij video beweging.

De informatie beweegt over het beeld. Een horizontaal videobeeld zal meer indruk achterlaten, meer informatie geven, aantrekkelijker zijn en minder vermoeiend. Dat is wellicht een apart onderzoek waard. Voor mij zijn er inmiddels meerdere redenen om te roepen, al is het slechts in gedachten, houd die camera horizontaal. Ja Gullit, jij helemaal. Ok, op instagram zijn video een vierkant.

Meer informatie

  • Het onderzoek van Deng e.a. naar horizontale en verticale presentatie (productaanbieding)
  • Zijn mensen echt dommer als ze de smartphone rechtop houden? Ik weet het niet, maar ik prefereer de camera horizontaal. Uit een rapport van ScientaMobile blijkt dat we de smartphone 94% van de tijd staand, dus verticaal, gebruiken. Smartphone zijn voortgekomen uit de vorm van een verticale telefoonhoorn. Luisteren bovenin met het oor, praten onderin met de mond. De smartphone heeft inmiddels zoveel functies gekregen, waaronder video kijken. De twee werelden, telefoneren en video kijken, zijn nog met elkaar in gevecht. Wie weet verandert geleidelijk onze manier van kijken en passen we ons uiterlijk aan, zoals in de header.
  • Zie ook ‘virtual reality en google cardbox‘. Virtual reality lukt, vanwege ons visuele systeem, ook niet verticaal.
Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 6 september 2017 door in de categorie 2017, Algemeen

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *