Automatisch Opslaan uitzetten

Automatisch opslaan uitzetten in Word e.o.

‘Kun jij voor mij automatisch opslaan uitzetten? Permanent, niet alleen dat knopje linksboven’, zegt Robert. Hij heeft het over die afschuwelijke functie in Word, Excel en andere Office programma’s. Ik ben daardoor ook al enkele keren werk kwijtgeraakt, wat overigens niet nodig is (daarover later).

Robert heeft een briefje bij zich. Er staat een code op dat ik herken als een sleutel van het Windows register. ‘Hiermee kun je het permanent uitzetten in het register’, zegt hij.

Automatische opslaan

Robert en ik zijn het erover eens dat het een vreselijke functie is. Je kunt niet even een aanpassing meer doen in een bestaand Word document of even wat berekeningen uitproberen in een bestaand Excel bestand. De wijzigingen worden direct opgeslagen en overschrijven daarmee het ‘oude’ bestand.

Voorheen kreeg je aan het eind van je aanpassing of uitprobeersel de keuze, opslaan of niet. Dat weet je niet altijd tevoren, maar dan geschiedt het leed al met automatisch opslaan.

Automatisch opslaan uitzetten

De vraag van Robert vind ik logisch. Niet telkens denken dat je automatisch opslaan moet uitzetten. Maar het permanent uitzetten. Wanneer je een document maakt, automatisch opslaan uitzet en het document bewaart, dan staat het bij opnieuw openen van het document als ongewenst nog uit.

Maar Robert en ik en vele anderen willen die rare functie niet. Wellicht ook omdat we gewoon op de oude manier willen werken. Dus kun je voor mij automatisch opslaan uitzettten, permanent?’, vraagt Robert nog eens.

Met de door Robert meegebrachte codes doe je dat in het register van Windows. Handelingen in het register zijn vrij eenvoudig uit te voeren. Maar je moet het wel met zorg doen. Dus niet als je de avond ervoor twee flessen rode wijn hebt leeggedronken en nog een beetje crocky bent.

Het Register

Want het register van Windows is het gegevensbestand waarin alle instellingen worden bewaard. Niet alleen van Windows, het besturingssysteem, maar van alle programma’s, apparaten (printers etc.) en gebruikers.

Er staat dus hoe een programma wordt geopend, welke functies aan of uit staan of wanneer ze standaard aan staan of ze wellicht bij voorkeur toch uit moeten staan. Zoals de functie Automatisch opslaan.

We gaan in dat register werken en daar kun je dus beter geen fouten maken. Ja, ik ben het met je eens als je nu denkt dat Microsoft dat slimmer had kunnen regelen. Bijvoorbeeld door het mogelijk te maken de functie bij ‘Opties’ uit te zetten.

LEES ONDERSTAANDE, VOORDAT JE HET REGISTER AANPAST of  LEES EERST DIT

Register openen en backup maken

Wanneer je niet gewend bent is het verstandig een backup te maken van dat register-gegevensbestand. Ook daarvoor moet je het echter eerst openen.

  1. Type “regedit”, bij ‘Zoeken in Windows’
  2. Open de regeditor door op het zoekresultaat te klikken. (Je kunt er direct op dubbelklikken of er eerst met de rechtermuisknop op klikken en kiezen voor ‘als administrator uitvoeren’
  3. Er verschijnt een veiligheidsschermpje met de vraag of je het programma wilt uitvoeren. Daar kies je voor ‘JA’.

De regeditor opent. Wanneer je een backup wilt maken, verstandig, dan kies je eerst de optie ‘Exporteren’ onder de menuoptie ‘Bestand. Je kunt de kopie van het register ergens opslaan. Mocht er iets fout gaan dan kun je het later met ‘Importeren’ weer inlezen.

Secties en sleutels

Je ziet na het openen van de Regeditor vijf of zes woorden staan. Daarmee worden secties aangeduid. Onder die secties bevinden zich de sleutels (instellingen) waarmee alles in Windows wordt aangestuurd.

De secties zijn:

  • HKEY_CLASSES_ROOT
  • HKEY_CURRENT_USER
  • HKEY_LOCAL_MACHINE
  • HKEY_USERS
  • HKEY_CURRENT_CONFIG
  • HKEY_DYN_DATA

De laatste is niet bij elke Windows systeem aanwezig. HKEY staat voor HandleKey (oftewel de sleutel tot handelen).

Programma’s

Automatische opslaan uitzetten in de regeditorDe indeling van de secties is wellicht al af te lezen uit de naamgeving. Wij willen automatisch opslaan uitzetten in een programma. Daarvoor openen we de sectie HKEY_LOCAL_MACHINE.

Dan zien we de subsecties, waaronder SOFTWARE. Die openen we ook en we zien een lange lijst met vrijwel alle namen van programma’s op onze harde schijf.

Voor de codes van Robert scroll je naar Microsoft. Ook daar klik je op het > – teken om het te openen. Daarna is het nog even flink naar beneden scrollen.

Bij Office klikken we weer op het > – teken en we zien de bekende programma’s Word, Powerpoint etc.

Code invoeren

Je klikt om te beginnen bijvoorbeeld Word. In het scherm rechts zie je al wat staan. Er staan ook drie kolommen te onderscheiden (Naam, Type en Gegevens). Dat kun je negeren. Je klikt nu nogmaals, maar met de rechtermuisknop, op Word. Er verschijnt een klapmenu. Daar klik je op ‘Nieuw’ en vervolgens op ‘DWORD (32 bits) waarde’.

In het rechterscherm verschijnt een regel met in het Naam-veld de tekst ‘Nieuwe waarde nr. x’ (X is een nr. afhankelijk van hoeveel al eerder is ingevoerd). Je kunt daar de sleutel invoeren. Nadat je dat hebt gedaan dubbelklik je op de nieuwe sleutelnaam. Er verschijnt dan een popup-venster.

Bij gegevens kun je een waarde invoeren. Meestal is dat een codering 0 of 1 (waarbij 0 betekent onwaar, nee of uit en 1 staat voor waar, ja of aan).

De codes

Ik ga er zonder twijfel vanuit dat de codes van Robert juist zijn. Hij heeft me ervan overtuigd dat ze bedoeld zijn voor het automatisch opslaan uitzetten, permanent. Dus voer ik bovenstaande handelingen uit op zijn meegebrachte laptop.

Er gebeurt echter niets. Bij het opslaan van een Word-bestand gaat toch weer automatisch opslaan aan. Omdat ik zeker weet dat ik mijn handelingen goed heb uitgevoerd, denk ik dat Robert wellicht toch een fout heeft gemaakt.

Ik heb me tot dan toe alleen geërgerd aan de functie Automatisch Opslaan. Ik besluit eens te kijken wat het eigenlijk inhoud en de omgeving te verkennen.

Automatisch Opslaan is permanent

Het blijkt dat Automatisch Opslaan niet kan worden uitgezet, tenminste niet op de manier zoals Robert dat wil. Wanneer je een nieuw document opslaat in de cloud bij OneDrive gaat automatisch opslaan altijd aan.

Zet je het na het opslaan direct uit en bewaar je het opnieuw, dan is het voor dat document wel permanent uit. Tot je het weer aanzet en opslaat. Het enige dat Robert, ik en anderen kunnen doen is de functie uitzetten nadat we een document voor de eerste keer opslaan.

Er is meer

Van een per ongeluk automatisch opgeslagen document zijn vorige versies terug te halen. Je klikt daarvoor op de bestandsnaam, middenboven in het documentscherm. Er verschijnt dan een schermpje met locatie en versiegeschiedenis. Met het klikken op die laatste optie verschijnen alle voorgaande versies.

Goh, ik vind die functie automatisch opslaan uiteindelijk toch wel handig. Robert moet er nog even aan wennen.

Meer informatie:

  • De code van Robert was bedoeld voor Office 365 ProPlus. Hij vond het op deze pagina van Microsoft.
  • De meest gestelde vragen en antwoorden over Automatisch Opslaan zijn hier te lezen.
  • De belangrijkste vraag en antwoord m.b.t. dit blog:
    • Kan ik Automatisch Opslaan permanent uitzetten?
    • Nee. Wanneer u Automatisch opslaan uitschakelt voor een bestand, onthoudt het programma dat deze functie is uitgeschakeld telkens wanneer u dat bestand opnieuw opent. Als u het weer inschakelt voor een bestand, onthoudt het programma om het ingeschakeld te laten voor dat bestand.
Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 22 maart 2018 door in de categorie 2018, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *