Fotokunst van Alberto Pizzoli met Ronaldo
Ik had de wedstrijd niet gezien en er niet over gehoord. Dus toen ik de krant opensloeg werd ik spontaan verrast door de fotokunst van Alberto Pizzoli met Ronaldo tijdens de omhaal. Wat een lelijk woord overigens, als ik zie dat de Engelsen het overhead kick, back kick en bicycle kick noemen.
Spontaan verrast dus door die fotokunst van Alberto Pizzoli met Ronaldo. Want het is kunst. De foto bedoel ik. Ik hang geen foto’s boven mijn bed, zoals de uitdrukking wil. Maar dit is een juweeltje. En dan heb ik het nog steeds over de foto, niet over de omhaal.
Fotokunst van Alberto Pizzoli
Alberto Pizzoli, de fotograaf, heeft werkelijk op precies het juiste moment afgedrukt. OK, ongetwijfeld gebruikte hij een motordrive of de continuous shoot functie. Maar dan nog. Zelfs met 6 beelden per seconde, met bijvoorbeeld een Canon 5D III, kun je er naast zitten. Kijk maar eens naar de videobeelden van de actie. Het gaat zo snel.
Het lichaam hangt maar een fractie van een seconde zo perfect horizontaal. Dat been helemaal gestrekt met de bal tegen de voet. Mogelijk is het ook het keerpunt. Ronaldo is net omhoog gesprongen en ligt nu in de lucht op het punt waar de daling wordt ingezet.
Op de maximale hoogte dus. Asamoah is 1,73 meter. Dat betekent dat Ronaldo toch op zo’n 1,35 meter horizontaal ligt. Ik zal maar niet uitrekenen met welke klap hij met zijn 84 kilo weer op de grasmat terecht kwam.
De foto’s
De fotokunst van Alberto Pizzoli is volgens Google twee dagen na de wedstrijd op 2,5 miljoen websites te zien. Bij Google Afbeeldingen en op Getty Images zijn nog enkele foto’s van Pizzoli te zien. Daarmee is de omhaal van Ronaldo in foto’s te volgen als een vereenvoudigde Muybridge.
Na de serie van de omhaal verplaatste Pizzoli zich iets naar rechts. Vanachter het doel fotografeerde hij de vreugde om het doelpunt en Ronaldo’s genieten van de ovatie van het publiek.
Meer fotografen
Er zaten meer fotografen in het Juventus stadion in Turijn. Emilio Andreoli, bijvoorbeeld, zat waarschijnlijk aan de andere kant van het veld. Met een enorme telelens legt hij de omhaal ook vast in een serie foto’s. Zijn foto is maar liefst op 25 miljoen websites geplaatst. Bijna vanaf dezelfde plek als Andreoli fotografeerde Allesandro di Marco de back kick.
Fotograaf Angel Martinez zat naast Alberto Pizzoli, maar aan de andere kant van het doel. Martinez fotografeert de omhaal scène van de recherkant. Chris Brunskill en Isabella Bonotto maakten ook foto’s tijdens de wedstrijd.
Alle foto’s zijn mooi. Maar de fotokunst van Alberto Pizzoli zag ik het eerst en daarmee heeft hij toch een streepje voor.
Alberto Pizzoli
Alberto Pizzoli begon als freelance nieuwsfotograaf, ruim dertig jaar geleden als 21-jarige, in Bologna. Hij fotografeerde alles in die stad, van veerkeersongevallen tot sportevenementen. Het was een enorme leerschool. Om ook persoonlijke projecten te doen ging hij een jaar naar Latijns-Amerika. Dat was de plek waar toen de internationale media-aandacht op gericht was en belangrijke nieuwsverhalen gefotografeerd konden worden.
Hij werkte in die tijd voor het Franse persbureau Sygma. Een bureau dat, evenals Gamma, Sipa en Black Star, niet innoverend genoeg was. Het verdween doordat bijvoorbeeld AFP en Reuters efficiënter werkte. Zij stuurden bij een groot verhaal 3 of 4 foto’s, die in een paar minuten waren ontwikkeld, in plaats van de vele kleurenfoto’s waar meer dan een uur voor nodig was.
Andere tijden
Toen er nog geen internet en digitale fotografie was, stuurden Alberto Pizzoli en zijn collega’s fotorolletjes naar het persbureau. “Dat ging op allerlei manieren en soms heel bizar”, zegt Pizzoli. “In Europa ging het per trein of vliegtuig naar Parijs. Dan vroegen we een toerist die naar Parijs ging om het pakketje filmrolletjes voor ons mee te nemen. In Parijs stond er dan een koerier om het over te nemen. Ook medewerkers van de spoorwegen werden ingezet. Zij kregen een klein bedrag vooruit betaald en de rest bij aflevering”.
Er waren toentertijd minstens tien mensen betrokken bij de logistiek van fotograaf naar afbeelding in de krant. Je had de fotograaf, de koeriers en vervoerders, de ontwikkelaar, de fotoredacteur, de administrateurs en archivarissen van het persbureau en nog veel meer. Veel van die mensen zijn niet meer nodig.
“Er waren in die tijd maar een paar foto’s van een evenement in omloop en die waren veel waard”, vertelt Alberto Pizzoli, met weemoed terugdenkend aan die oude tijd. “Tegenwoordig is er zoveel beeld dat de waarde van een beeld enorm is gedaald. Bij zo’n voetbalwedstrijd als afgelopen dinsdag in het Juventus stadion zijn ruim 40 fotografen aanwezig. Ze zijn allemaal draadloos verbonden met hun klanten. Kranten en tijdschriften kunnen over duizenden foto’s beschikken. Dat bepaalt de prijs. En de concurrentie is enorm”.
Agence France-Presse
Alberto Pizzoli werkt inmiddels als weer lange tijd voor AFP (Agence France-Presse). Dit Franse fotopersbureau werkt sinds 2003 samen met Getty Images. Dat begon eenvoudig, maar de samenwerking is in de afgelopen jaren steeds verder uitgebreid.
“AFP is een serieus persbureau. Zelfs retoucheren wordt gezien als nieuwsmanipulatie. We mogen een foto hooguit verkleinen en de kleurbalans aanpassen. Postproductie is bij AFP niet toegestaan omdat het onze geloofwaardigheid op het spel zet”.
Dat maakt kennis van techniek extra belangrijk. “Kennis van fototechniek was altijd belangrijk. Maar gek genoeg is kennis in het digitale tijdperk nog noodzakelijker. De mogelijkheden zijn immers oneindig. Kennis van techniek en technologie helpen de fotograaf foto’s te maken op plekken waar hijzelf niet kan komen. We werken met draadloos bestuurbare flitsers, timelapse en moeten nu ook met drones gaan werken”.
Grote nieuwsverhalen
“Fotografen bij AFP, maar het geldt waarschijnlijk voor alle fotografen, doen niet alleen grote nieuwsverhalen. We doen juist veel meer kleine, alledaagse opdrachten. Je foto haalt niet altijd de voorpagina, zoals bij die omhaal van Ronaldo. Opdrachten zijn ook niet altijd leuk. Toch moet je onder alle omstandigheden snel en met een constante hoge kwaliteit werken”.
De afgelopen dertig jaar illustreerden foto’s van Alberto Pizzoli veel belangrijke nieuwsverhalen. Hij fotografeerde bijvoorbeeld in 1991 de MT Haven die explodeerde in de Haven van Genua en in 2001 de schermutselingen tijdens de 27ste G8-top. Hij legde de moordpartijen vast op Giovanni Falcone en Paolo Borsellino. Daarnaast portretteerde hij of deed complete fotosessies met pausen, regeringsleiders en andere bekende personen, zoals Lady Diana. Veel voldoening heeft hij van de uitvergrote foto’s, van onder andere Nicole Kidman, die de straten van Cannes sierden tijdens het filmfestival van 2014.
Huidige tijd
Momenteel is Alberto Pizzoli een van de vier staffotografen op het Italiaanse kantoor van AFP in Rome.
“Als ik freelancer was gebleven zou ik me op een breder spectrum hebben gericht. Sport vind ik interessant. Maar ik zou me ook meer op het bedrijfsleven focussen en meer grootschalige, persoonlijke projecten oppakken”.
“Ik zou in ieder geval ver wegblijven van de actualiteit. Ik ben in wezen een fotojournalist, die mensen iets te lezen geeft. Fotografie is daarbij een instrument waarbij het verhaal wordt verteld in beeld. Bij actualiteit is geen ruimte meer voor dat verhaal. De afstand tussen het moment waarop iets gebeurt en het moment waarop de beelden beschikbaar zijn voor publicatie is de tijd die het kost een beeld te uploaden. Kranten en tijdschriften hebben geen geld. Ze illustreren hun nieuws en verhalen met materiaal dat onmiddellijk beschikbaar is, ook al is dat van een smartphone”.
Meer informatie:
- Meer fotokunst van Alberto Pizzoli is te zien op zijn Tumblr-pagina en op Instagram.
- Het werk van Alberto Pizzoli wordt onder andere verkocht via Getty Images.
- Foto’s van de omhaal van Ronaldo, gefotografeerd door meerdere fotografen, zijn te vinden op Getty Images.
- Zie ook bericht ‘fotograferen maakt gelukkig‘
Vorige en volgende berichten
« Ouder: Het is een kraai. Ik weet het zeker.Nieuwer: Niet drinken uit de tuinslang »Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.