rotonde en richting aangeven

Rotonde gevaarlijker volgens onderzoek

‘Ach, een rotonde is niet gevaarlijker geworden’, zeg ik tijdens een gesprek met vrienden. ‘Veel automobilisten zijn gewoon te gemakzuchtig. Als ze een rotonde willen verlaten zetten ze hun knipperlicht niet aan. Of ze trekken de hendel mee naar boven als ze naar rechts sturen’.

‘Zo hoort het ook volgens Koos Spee’, reageert Paulien. ‘Ik heb hem ooit horen uitleggen dat je pas bij het verlaten van de rotonde richting aan moet geven’.

Rotonde verlaten

‘Wat is pas? Pas aangeven bij het verlaten. Ben je dan al in de bocht of nog ruim daarvoor. Als je zo duidelijk mogelijk aan wilt geven dat je naar rechts wilt gaan, kun je dat al voor de bocht doen. Na de vorige bocht, als je bijvoorbeeld al half rond bent gegaan’.

‘Ja, wachten tot je al naar rechts draait is te laat’, vindt Marc. ‘Dan heeft het eigenlijk al geen zin meer. Een idioot kan dan zelfs zien dat je naar rechts gaat en de rotonde verlaat’.

Rotonde driekwart rond

‘Ik heb nog geleerd dat je ook naar links richting aangeeft als je bijvoorbeeld driekwart rond wilt’, zeg ik.

‘Dat is helemaal niet nodig’, vertelt Paulien.

‘Nee, dat weet ik. Nu niet meer. Maar tijdens mijn rijexamen, jaren geleden, werd het nog zo geleerd. En ik vind dat wel duidelijk voor automobilisten die de rotonde op willen rijden’.

‘Van mij mogen ze dat verplicht stellen’, zegt Marc.

Onduidelijke informatie

Ik ben eens gaan kijken op een officiële website. Bij de overheid blijkt het echter een zoektocht. Zoeken op rotonde levert voldoende op, maar het is irrelevante informatie.

Rijscholen zijn ook niet allemaal even duidelijk. Daar zijn drie typen te onderscheiden. Er zijn rijscholen die de informatie over richting aangeven op een rotonde correct vertellen in hun eigen woorden. Andere scholen gebruiken verouderde informatie. De meeste hebben eenvoudig de regels gekopieerd.

Veilig Verkeer Nederland (VVN), de ANWB, de politie en andere sites hebben over het algemeen de juiste informatie. Maar soms met toevoegingen die weer onduidelijkheid kunnen veroorzaken. Of het wordt omschreven met de onduidelijkheid zoals hierboven bedoeld met het woordje ‘pas’.

Mijn mening

Op meerdere websites vond ik de regel die ik zelf aanhoud:

Wil je een rotonde direct bij de eerste afslag rechts verlaten? Dan moet je voor je de rotonde oprijdt al richting aangeven naar rechts.

Wil je de rotonde bij de tweede, derde of opvolgende afslag verlaten? Dan geef je richting aan naar rechts nadat je de laatste afslag die je niet nam bent gepasseerd. In de tussentijd hoef je geen richging aan te geven naar links. Afhankelijk van de situatie is het echter wel aan te bevelen.

Aanleiding

Afgelopen week was in het nieuws dat rotondes onveilig zouden zijn. Dat kan komen doordat veel automobilisten zich niet (meer) aan de regels houden. Volgens een onderzoek van RTL komt het echter door de verschillende inrichtingen van de ruim 5000 rotondes in Nederland.

De foto’s op de site van RTL tonen een rijke schakering van rotondes. Sommige zien er op de foto al ingewikkeld uit. Laat staan dat je daar als automobilist voor het eerst komt aanrijden. De huidige minister van verkeer, Cora van Nieuwenhuizen, wil er wat aan gaan doen.

Jasper Bunskoek

Jasper Bunskoek, redacteur bij RTL Nieuws, maakte een kaart met rotondes in Nederland. Daarop kun je zien hoe gevaarlijk ze zijn. Hij gebruikte daarvoor de bij de politie geregistreerde ongevallen tussen 2014 en 2017.

Meer detail? Zoom in met de +_teken of type een plaatsnaam in het zoeken-vak.

Eerder maakte Jasper al een overzicht van flitspalen in Nederland.

Meer informatie:

  • Factsheet Rotondes van het Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV)
  • In 1990 werd voorgeschreven dat er uniforme vormgeving moest komen voor rotondes
  • En in 1999 werd in de wet overal het woord verkeersplein verandert in rotonde
  • Brochure (samenvatting) van Verkeersborden en Verkeersregels in Nederland, uitgave Het Ministerie. Informatie over rotondes in de brochure is minimaal en gaat niet over richting aangeven.
  • Verkeersregels en Verkeersborden 2016 – boekje van Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid Holland.
  • Theorieboek Rijexamen B. Een boek uit 2011, uitgegeven door de inmiddels opgeheven rijschool Alex. Informatie over rotonde en verkeersplein op pag. 41.
  • Interessant zijn de onderzoeken:
    • Verkeerseducatie in Nederland‘ van Willem Vermeulen in 2009 en
    • Toetsen en trainen gevaarherkenning‘ van Willem Vlakveld uit 2008
    • Mijn mening: door permanente (en goede) verkeerseducatie onderkent verkeersdeelnemer de gevaren. Door gevaarherkenning zal hij/zij op een rotonde ook richting naar links aangeven… ook als dat niet verplicht is.
  • Zie ook bericht ‘Fileleed
Bovenstaand bericht is geschreven op 20 april 2018 door in de categorie 2018, Algemeen

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *