iZettle paslezer v3

iZettle pinpakket, appels en peren

Een vriend heeft een iZettle pinpakket besteld. Ik ben er toevallig als hij het apparaat voor de afhandeling van pinbetalingen net heeft ontvangen. Hij is enthousiast. ’Eenmalig 19 euro en per transactie 1,95% kosten’, zegt hij meer in het algemeen dan tegen mij.

De bijbehorende app heeft hij al geïnstalleerd, begrijp ik als hij me vraagt een betaling te doen. ‘Doe maar een eurootje’, zegt hij, ‘je krijgt een bonnetje’. De betaling is een paar seconden werk.

Bonnetje en verwerking

Na wat gepruts met de app van iZettle krijg ik een bonnetje via de mail. In mijn mailprogramma lijkt het een factuur. Maar in Gmail, mijn schaduw mailprogramma, ziet de transactie er inderdaad uit als een bonnetje. Smal en met een kartelrandje onderaan alsof het zojuist is afgescheurd van een kassarol.

‘Kijk’, roept de vriend, ‘het staat nu al op mijn rekening’.

‘Dat is snel’, merk ik op.

‘Dat logge, dure apparaat kan er uit’, zegt de vriend, wijzend op een ouderwets pinapparaat. ‘Vaste kosten per maand, hoge kosten per transactie. Ik heb de brief al klaarliggen om dat contract te beëindigen’.

Contant of pin

De vriend heeft zijn zaak al jaren. Hij heeft daardoor goed inzicht in zijn klantenkring en hun voorkeur voor een betaalwijze. Die betaalwijzen zijn factuur, contact of pinnen. Facturen wil hij er geleidelijk uit hebben. ‘Nalopen van onbetaalde facturen is allemaal extra werk. Klanten moeten gewoon direct betalen, contant of met de pin’.

‘Dat iZettle apparaatje kun je in ieder geval makkelijk meenemen’, zeg ik. ‘Gekoppeld aan je mobiele telefoon kun je het overal gebruiken’.

‘Dat is ook precies de bedoeling. Als ik op een markt sta met mijn handel of op een beurs, dan kunnen mensen direct afrekenen’.

Appels en peren

iZettle paslezer in houder

iZettle kan ook met een houder voor de paslezer op de toonbank

Toch vraag ik me af of de vriend echt voordeliger uit is met zijn pinpakket van iZettle. Ik vraag hem wat het huidige contract inhoudt, maar een duidelijk antwoord krijg ik niet. Dus kijk ik het thuis na. Zijn pinpakket van Paqar lijkt me inderdaad achterhaald. Ik kijk daarom naar een moderne vergelijkbare aanbieding.

Bij de ING betaal je circa 50 euro eenmalig voor het apparaat. Daarna zijn de vaste kosten afgerond 40 euro per maand. De transactiekosten zijn 0,057 euro over de eerste 1000 transacties per maand. De volgende staffel, 1000 tot 2000 transacties, kost 0,050 euro per transactie.

Dat maakt direct duidelijk dat het kijken naar een pinpakket een appels- en perenverhaal is. Bij iZettle betaal je een percentage over een transactie, ongeacht de hoogte van het bedrag. Kom je boven een totaal van 10.000 euro, dan kun je een lager percentage bedingen. De ING houdt het op een vaste prijs per transactie. Dat doen de Rabobank en andere banken ook.

iZettle of contract

Omdat het appels en peren zijn, zal een ondernemer die een pinpakket overweegt naar zijn nering moeten kijken. Verkoopt hij of zij voordelige producten en niet veel per maand, dan is de iZettle wellicht de beste oplossing. Anders kom je al snel in de buurt van een ING, Rabobank of soortgelijke oplossing.

Natuurlijk kan het contract ook een afweging zijn. Sommige ondernemers houden niet van terugkomende kosten. Die zijn er bij de iZettle niet. Bij de banken betaal je een bedrag per maand, ongeacht of je transacties hebt.

Een rekensommetje

Bij iZettle betaal je 1,95% over een transactie. Bij een product van 3 euro zijn de transactiekosten dus even hoog als bij de ING (circa 5,5 eurocent). Een product van 20 euro kost bij iZettle al 0,39 euro. En voor een product van 51 euro betaal je 1 euro transactiekosten.

De ING rekent een vast bedrag. Je product van 3 euro kost je 0,057 euro en je producten van 20 en 51 euro ook.

Sterker. Bij iZettle betaal je voor een product van 4.000 euro 78 euro transactiekosten . Terwijl het bij de ING nog steeds 0,057 euro kost. Het gaat natuurlijk om het voorbeeld. Een product van 4.000 euro zal waarschijnlijk niet worden gepint. Bovendien hanteren banken een maximumbedrag voor een pinbedrag.

Nog een rekensommetje

Stel dat de 4.000 euro het totaal transactiebedrag na de verkoop van meerdere producten. Bij meerdere producten zijn de totale transactiekosten bij iZettle dan nog steeds 78 euro. Voor een berekening van de kosten bij ING en andere banken hangt het af van het aantal producten.

Stel het zijn 150 producten van 26,65 euro (totaal ca 4.000 euro). Dan zijn de transactiekosten 8,55 euro bij de ING.

Bij 150 producten van 50 euro is dat overigens ook 8,55 euro. Terwijl de kosten bij iZettle dan al zijn opgelopen tot 146,25 euro.

Startkosten

Maar ik heb geen rekening gehouden met de vaste maandkosten (de startkosten houd ik hier maar even buiten beschouwing). Die maandkosten zijn afgerond 40 euro.

150 producten per maand van 26,65 kosten dus 48,55 euro bij de ING. Terwijl die bij iZettle 78 euro kosten. Ga je een maand op vakantie of heb je een slechte maand, dan wordt het al direct een ander verhaal. Die 40 euro vaste maandkosten haalt de ING gewoon van je rekening, terwijl je bij iZettle dan geen kosten hebt.

Conclusie

Welke keuze voor een ondernemer het meest interessant is, hangt dus af van de situatie. Hij of zij zal moeten kijken naar het aantal maandelijkse transacties en de hoogte van de transacties.

Bij een totale transactiehoogte van 2100 euro per maand zijn de transactiekosten van iZettle ongeveer gelijk aan de maandkosten van de ING. Bij de ING hangt de verdere hoogte af van de hoeveelheid producten.

Heb je een jaarlijkse transactieomzet van 25.000 euro, dan komen de transactiekosten van iZettle overeen met een jaar lang maandkosten van ING.

In het algemeen zal de oplossing van ING voor winkels, zoals een Bruna, het voordeligst is. ZZP’ers met enkele producten of winkels met incidentele pinbetaling zijn gebaat bij iZettle.

Meer vragen

Mijn vergelijking komt natuurlijk voort uit het enthousiasme van de vriend. Naast een rekenkundige afweging zijn er meer vragen waar een ondernemer naar kan kijken. En er zijn meer mogelijkheden dan iZettle en ING. De zaken die je kunt overwegen op een rijtje:

  • Aantal transacties per maand
  • Totale hoogte van de transacties
  • Pinnen klanten op één locatie of meerdere plekken
    Kijk daarbij ook naar afstanden, een terras van een café op korte afstand van wifi of een beurs of markt. Waar je afhankelijk bent van openbare wifi of dje smartphone gebruikt als hotspot.
  • Is contactloos pinnen nodig?
  • Is pinnen nodig? Kan contact of op factuur ook.
  • Is directe koppeling met bijvoorbeeld kassa of administratiepakket gewenst?
  • Welke pinmogelijkheden zijn nodig (bankkaart, creditcard etc).
  • Gebruik maken van QR-code betaling (klant betaalt via scan met eigen smartphone)?

Meer informatie:

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 9 februari 2019 door in de categorie 2019, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *