Mol.com - verkoopplatform Talpa Network

Mol.com – het totaalplaatje van John de Mol

Mol.com zou natuurlijk maar een werktitel zijn. Het is een verwijzing naar het enige dat ontbreekt om zijn mediaplaatje volledig te maken. In de NRC stond een artikel over de opbouw van het media-imperium van John de Mol. Dat was interessant en volgens de schrijvers van het artikel uniek. Tijdens een bijeenkomsten schetste John de Mol bij hoge uitzondering zijn visie. En zij tekenden het op.

Talpa Network

Talpa Network, niet te verwarren met Talpa Media waarschuwen de schrijvers, is een sterk gegroeid mediahuis. Het cirkeltje is bijna rond. Televisie, tijdschriften, muziek, radio, TV-sterren en meer. Met het verzamelen van TV-sterren gaat hij stug door. En eind vorig jaar kwamen nieuws en content erbij in de vorm van ANP en Hollandse Hoogte.

Maar het cirkeltje is dus nog niet helemaal rond. Er ontbreekt een Mol.com, de webwinkel om er een heus massamediabedrijf van te maken.

Bol.com

Ik vroeg enkele vrienden wat ze van een Mol.com vinden. Ze begrepen de link met Bol.com, maar dat gaf denk ik ook direct het probleem. Het ligt dan immers voor de hand een vergelijking te maken met die ‘verouderde’ webwinkel.

Dat levert dus reacties op als ‘Bol.com is al zo groot en bekend’ en soortgelijke opmerkingen. Daarnaast wezen ze op software, logistiek en dergelijke. Ik kon niet anders dan ze uitmaken voor doemdenkers. Juist wanneer je een Mol.com vergelijkt met Bol.com.

Mol.com

Laat ik voorop stellen dat een Mol.com volgens mij goed past bij het bestaande bezit van Talpa Network. Ik zie dan een webwinkel die in goede zin vergelijkbaar is met Bol.com. En met de Big Brothers Amazon en Alibaba.

John de Mol heeft het voordeel dat hij diverse andere media heeft. Die kunnen elkaar over en weer helpen. Bij een programma zie je een product. In een tijdschrit of op een videokanaal hoor en zie je de werking, voordelen en gebruikerservaringen etc. En je koopt het bij Mol.com.

Benodigd

Wat heb je nodig om een Mol.com te beginnen op het niveau van Bol.com? En denk niet dat ik nu te optimistisch ga overdrijven. Wat heb je nodig: software, logistiek en dergelijke. Ja, inderdaad precies datgene dat de vrienden opmerkten.

Maar zij hebben waarschijnlijk een verkeerd beeld van Bol.com. Dat is namelijk niet meer dan een verouderde dozen doorschuifkast waar nogal wat aan rammelt. Het begon ooit als boekenwinkel online. En nu verkoopt het allerlei producten… zou je denken. Nee, derden verkopen hun producten op het platform Bol.com. De meesten verzenden het na een bestelling zelf.

Software en logistiek

Bol.com is een verkoopplatform. Het is in feite niet meer dan een website met aanvullende software en een flinke database. Veel mensen hebben helaas een verkeerd beeld van de complexiteit van software in het algemeen. En van Bol.com automatisering in het bijzonder. De mensen denken dat het ingewikkeld en moeilijk is en IT’ers willen dat graag zo houden.

Bol.com heeft ook een enorme hal in Waalwijk, riep een van de vrienden. Ja, een hal van ruim 100.000 m2, die ze zelfs gaan verdubbelen. En? Dat is een fullfillment-functie. Die hal is er als service voor verkopende derden die hun producten niet zelf willen versturen.

Bol en Mol.com

Wie de voorkant van Bol.com ziet, lijkt naar een goed werkend systeem te kijken. Maar het ‘gebouw’ erachter is verouderd en waarschijnlijk een lappen deken. Dat hoeft geen probleem te zijn. Ik weet van verschillende, veel grotere organisaties, dat ze dagelijks gaten in hun software moeten dichten. Zelfs om ongelukken of rampen te voorkomen. Het lopende systeem aanpassen is voor hen onmogelijk, te duur of ongewenst.

Die nadelen kent Mol.com of hoe het ook zou gaan heten niet. Het kan schoon beginnen. Bij de software kan het met de nieuwste inzichten werken. In de logistiek kan het de modernste technologieën gebruiken. In korte tijd kan het daarmee een verkoopplatform zijn, sneller, efficiënter en beter aansluitend bij de markt dan Bol.com

Wanneer ook voor fullfilment wordt gekozen, kan dat op verschillende manieren worden opgelost. Dat hoeft helemaal niet per se een hal te zijn. Want de uitwerking kan aansluiten bij huidige ontwikkelingen bij zowel verkopers als kopers. En ik zou fullfilment persoonlijk in een aparte organisatie onderbrengen. Het hoort uiteindelijk toch allemaal in de cirkel van Talpa Network. Met andere woorden fullfilment hoeft niet alleen voor Mol.com te werken.

Opvoeden

Mensen willen hun bestellingen direct bezorgd hebben, riepen twee vrienden. Wat een onzin. Betekent dat voor Mol.com dat het daarin direct mee moet gaan. Natuurlijk niet. Mensen moet je opvoeden en dat kan Talpa als geen ander.

Natuurlijk zijn er situaties waarbij het handig of noodzakelijk is als mensen hun bestelde producten snel geleverd krijgen, zoals bij voeding en praktische zaken. Maar daar is, juist als je schoon begint, een segementatie te maken in aanbod. Bovendien kun je als Mol.com ook met een bepaald assortiment beginnen en dat geleidelijk uitbreiden.

Derden

Bol.com is een organisatie die leunt op derden, op verkopende bedrijven die gebruik willen maken van het verkoopplatform. Dat doet ze met verouderde en inflexibele regels, upload-formaten, beleid, tijdsintervallen en meer.

Zolals gezegd kan Mol.com direct een moderne en meer flexibele start maken. Met een verkoopplatform dat aansluit bij wensen van verkopende bedrijven. En bij hun bestaande websites-, verkoop- en boekhoudsystemen, reclame en nog veel meer.

Talpma Netwerk kan bovendien extra marketingtools aanbieden vanuit de overige bedrijven. Zoals een mix met televisie, aanbod met BN’ers … een mediamix dus.

Twee problemen

Kent het opzetten van Mol.com dan helemaal geen nadelen. Natuurlijk wel, er zijn problemen. De twee belangrijkste zijn John de Mol en John de Mol. Gelukkig zijn beide problemen eenvoudig te voorkomen.

Het is eerste probleem is John de Mol, de rijke ondernemer. Het nadeel is dat hij daardoor doorgaans te duur inkoopt. Als zijn naam valt gaat de prijs direct omhoog. Dat fenomeen ken ik van een paar rijke vrienden in mijn omgeving, arme jongens overigens in vergelijking met John de Mol.

Het tweede probleem is John de Mol, de gemaks- en grote inkoper. Ik kan niet helemaal inschatten of dit probleem bij zijn organisatie werkelijk bestaat. Maar uit ervaring weet ik dat grote organisaties vaak duurder inkopen dan nodig. Dat heeft meerdere oorzaken, zoals gebrek aan kennis bij medewerkers van alternatieve mogelijkheden, gebrek aan kennis van medewerkers in het algemeen, teveel vrijheid van handelen door medewerkers met geld dat niet henzelf is etc.

Vanuit de twee problemen durf ik te beweren dat ik ook in de Quote zou staan als ik een paar procenten krijg van het bedrag dat John de Mol tot nu toe teveel betaalde.

Van mij mag het ervan komen, die Mol.com.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 28 februari 2019 door in de categorie 2019, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Comments are closed.