tanken bij Tango oh oh

Tanken bij Tango en de prijsverhoging

Tanken bij Tango was gisterenochtend een bijzondere ervaring. Ik kwam over de N226/Woudenbergseweg. Naast LaPlace kun je tanken bij Tango én gratis je banden op spanning brengen. En ik moest hoognodig mijn bandenspanning weer eens controleren.

Ik had geluk. Bij de brandstofstations op de N226 zag ik dat de gangbare prijs voor selfservice 159,5 eurocent was. Tanken bij Tango kostte gisterenochtend om 9.54 uur in Maarsbergen 154,9 eurocent. Dus direct ook maar even tanken.

Tanken bij Tango

Hoe weet ik dat het 9.54 uur was. Normaal let je daar niet op als je gaat tanken. Ik weet het omdat ik naar Radio 538 luisterde. Frank Dane had juist zijn ochtendshow afgekondigd. Ik keek op mijn klokje met de gedachte ‘is het al zo laat’.

Ik stap uit en doe de, bij een onbemande pomp gebruikelijke, handelingen met mijn bankpas. Vlak voor ik de slang in het tankgat stop kijk ik altijd even naar het scherm. Je moet immers even wachten tot de voorgaande tankbeurt is verwijderd en de teller op 0 staat. Ik zie dat de prijs op 1,54 euro staat.

Verrassing

Gewoonlijk tank ik op gehele getallen, dus 50, 55 of 60 euro. Daarvoor moet je af en toe op het scherm van de pomp kijken. Maar bij deze scherpe prijs denk ik ‘laat ik hem maar direct helemaal volgooien’. Naar het scherm hoe ik niet meer te kijken. Dus kijk ik wat om me heen.

Er staan wat jongens bij La Place. Een vrouw stapt in een BWM cabrio. Een man en vrouw komen gearmd uit La Place. Terwijl ik naar ze kijk zie ik in mijn ooghoek beweging in de paal die tegenwoordig bij elke tankstation de prijs aangeeft. Als ik mijn hoofd draai geeft het 1,59 euro aan. Ik kijk naar het scherm op de pomp. Die staat nu ook op 1,59 euro.

Afrekening

Gegoochel bij tanken bij Tango. Ik ben begonnen met tanken voor de lage prijs. En mijn tank zal al vrijwel vol zijn. Ik hang de slang terug en wacht op mijn bonnetje. Tja, ik kan niet anders dan constateren dan dat 159.9 eurocent is berekend.

Ik voel me genaaid, is mijn eerste reactie. Er klopt iets niet, is mijn tweede reactie. Maar wat klopt er niet, is mijn derde reactie. Ik ben wel benieuwd. Op het bonnetje staat een telefoonnummer voor vragen.

Telefoontje

Ik rijd mijn auto weg van de pomp naar de berm en bel het nummer van Tango. Een vriendelijke vrouw met een zuidnederlands accent staat me te woord. Ik vertel bovenstaand verhaal in het kort. ‘Heel vreemd’, zegt ze daarna, ‘ik heb dat nog nooit gehoord. Ik zal eerst eens kijken naar de actuele prijs in Maarsbergen’.

Kort daarna meldt ze dat die inderdaad 154,9 eurocent is. ‘Het is heel vreemd’, zegt ze nadrukkelijker. Ze vraagt mijn naam. Daar op vertel ik dat het geld me niet interesseerd en dat ik het alleen wilde melden omdat het vreemd is. Maar dat ik natuurlijk wel geïnteresseerd ben in waarom zo’n wisseling bij een tankbeurt plaatsvindt en of dat wel normaal is.

Ik geef mijn telefoonnummer. Ze belooft me terug te bellen als ze het hoofdkantoor heeft gesproken. Inderdaad belt ze ongeveer vijf minuten later met de mededeling dat het inderdaad vreemd is en dat iemand van het hoofdkantoor het gaat uitzoeken. Later op de dag zal ik worden teruggebeld.

Bonnetje

Ik bekijk het bonnetje. Er staat behoorlijk veel informatie op waar ik nog nooit naar gekeken heb. De meeste automobilisten kijken waarschijnlijk, net als ik, alleen naar bedrag en volume ( hoeveelheid brandstof).

Op het bonnetje staat ook bij welk pompnummer je hebt getankt. Dat vroeg de vrouw van de helpdesk, die inderdaad in de buurt van Maastricht zit volgens het terugbelnummer. Verder staat er vanzelfsprekend een totaalbedrag, het BTW-bedrag en het bedrag zonder BTW. Daaronder een eindcode van de gebruikte bankpas.

Wat staat er verder op het bonnetje

Een paar andere vermeldingen zijn ook duidelijk. Dat de brandstof komt van Kuwait Petroleum Ned BV wordt vermeld met het BTW nummer van die rechtspersoon. Het stationnummer is de codering voor de specifieke tankplaats, in dit geval 5831. Daaronder staat het ticketnummer, dat is ongetwijfeld een referentie naar mijn betaling van 2 euro teveel. En bij handelaarscode kan ik me ook iets voorstellen.

Andere codes zijn STAN, Host.ref.nr., Autor. code, AID en AC. Eigenlijk wel interessant om te weten wat die codes betekenen. Als die man of vrouw belt, neem ik me voor, zal ik eens vragen naar die codes. Maar ik probeer me alvast een voorstelling te maken.

De codes

Van Autor. code kan ik wel wat maken. Dat is een autorisatie code. Maar waarvoor is natuurlijk niet duidelijk. Het staat op het gedeelte van de bon met gegevens over de transactie. Tango is zelf geen payment service provider; een bedrijf dat de pinbetaling regelt moet de betaling autoriseren. De autorisatiecode is van die provider of van mijn bank, die immers ook toestemming moet geven voor de transactie. De verbinding tussen het tankstation en dat bedrijf is draadloos, Host ref. nr. slaat waarschijnlijk op die verbinding.

Bij STAN, AID en AC kan ik wel iets bedenken of fantaseren. Dat doe ik ook bij kentekens van auto’s. Dat is gewoon een leuke hobby, of een tik in de ogen van anderen. Van STAN maakt ik in deze context dan bijvoorbeeld Service Transaction Automatic Number. In andere gevallen zou het iets zijn als ‘Sylvia Toth Antwoord Niet’ of ‘Simon typt andere namen’.

AID is waarschijnlijk eenvoudig een automatische code, met de ID van identificatie. Dat zie je ook aan het nummer erachter. Eerst een A, dan heel veel nullen en dan een getalletje van slechts vijf cijfers. Maar ik kan van de letters allerlei andere verklaringen maken. En bij AC droom ik weg bij een spionage. AC was toch de concurrent van LaPlace voordat Van Eerd/Jumbo beide overnam.

Internet

Op internet kun je tegenwoordig alles vinden… zeggen ze. Nou terug op kantoor kan ik over de codes op het bonnetje is niets te vinden. Ik heb allerlei zoekopdrachten gegeven, maar niente (spreek uit: ni jente) resultaat.

Wel andere interessante en bruikbare informatie. Bijvoorbeeld over het krijgen van een bonnetje als jouw pomp dat niet geeft. Bij Tango kun je dan naar een andere pomp lopen (letterlijk). Doe je daar je bankpas in en haal je het er direct uit, dan krijg je alsnog een bon. Je moet wel snel zijn, vertellen ze, als er na jou een ander is gaan tanken bij de pomp waar jij tankte dan lukt het niet meer. Of het ook bij andere merken tankstations werken staat er niet bij.

Fraude

Ben ik al gebeld door Tango? Nee, nog niet. Dat ligt ongetwijfeld niet aan de vrouw van de helpdesk van Tango, waarschijnlijk een callcenter. Dat telefoontje van de Tango hoofdkantoor medewerker komt wellicht nog of niet. Het grappige is dat het nog meer vragen oproept. Zoals wie stelt die prijzen bij? Is dat de stationhouder (La Place?), het hoofdkantoor of een externe organisatie.

Fraude is ook een leuk onderwerp dat me ineens in gedachten schiet. Jaren geleden was er een ING’er die miljoenen verdiende aan de afronding van bedragen. Daar ging het om centen. Hier in principe ook als je kijkt naar de prijs per liter kijkt. Maar bij een volle tank heb je het dan al snel over 2 euro of meer.

Twee euro. Dat is wat ik had kunnen uitsparen met deze tankbeurt. Ik besef dat ik na deze Tango-ervaring even duur uit ben als ik zou zijn bij de andere tankstations in Maarsbergen. Ik zet het verhaal van me af… een ervaring rijker.

Naschrift en meer informatie:

  • Kort na het schrijven van bovenstaand bericht belt dhr. Charles van Swieten van Tango.
    • Hij vertelt dat de prijzen van brandstof bij Tango en andere tankstations vaker op een dag zullen gaan veranderen. Maar dat het ongebruikelijk is dat dit, zoals bij mij, tijdens het tanken gebeurt. De prijzen worden vanuit het hoofdkantoor op afstand aangepast. Daarbij is het systeem zo ingesteld dat dit niet tijdens het tanken gebeurt; de volgende klant krijgt wel de nieuwe prijs. Dat het nu toch gebeurde gaan ze onderzoeken.
    • We spraken ook even de aanvullende codes op de kassabon. Dat zijn inderdaad codes voor de verwerking.  Het zijn codes die Tango zelf niet gebruikt, tenzij er een calamiteit is en ze in overleg moeten met een derde partij (zoals een payment provider).
    • Tango krijgt bovendien geen persoonlijke gegevens van de klant. Ze zien het bedrag op hun bankrekening komen via de payment provider. Daarbij staat de Maestro-code zoals die op de kassabon staat met sterretjes.
  • Meer informatie over Tango in een wiki en die over de collega’s Tinq, Shell Express en Esso Express. Zijn de wiki’s actueel? Ik vind ze wat summier. Je kunt beter op de websites van de bedrijven kijken.
  • Op de site van Asperion Software staat een verhaaltje over kassabonnen, met als illustratie een bonnetje van een tankstation.
  • De naam Tango is overigens wel grappig. Tanken en Gaan en dat fraai gevisualiseerd in het logo. Andersom kun je denken dat je gaat naar de familie Tan met hun oosterse producten, GoTan. Maar het ging daar oorspronkelijk om de familie Go en de familie Tan.
  • Zie ook het bericht ‘uniek of net zo gek …
Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 11 september 2019 door in de categorie 2019, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code