Lang leven en Longo

Lang leven door vasten met dieet

De jaarlijkse Lang Leven Conferentie vindt dit weekend plaats in Las Vegas. Gisteren sprak o.a. Dr. Valter Longo, een Italiaanse celbioloog die veel onderzoek deed naar lang leven en vasten. Wat wordt bedoeld met levensduur verlengen beschouw ik als bekend. Vasten betekent in het geval Dr. Longo periodiek vasten, het op bepaalde momenten niet eten.

Lang leven en vasten

Tijdens de conferentie van vorig jaar vertelde hij over de resultaten van zijn onderzoek, voornamelijk nog door proeven op dieren. Enkele voordelen van vasten op het verlengen van de levensduur en de algehele gezondheid die hij toen noemde:

  • Obesitas. Dit vermindert door minder inname van calorieën, dus ook gewichtsverlies
  • Diabetes. Insulineresistentie verlaagt (je wordt weer gevoeliger voor insuline) en bloedsuikerspiegel daalt
  • Bloeddruk. Verlaging van bloeddruk waardoor minder of geen medicatie (meer) nodig is
  • Pijn. Allerlei soorten pijn verdwijnen, momenteel nog op onverklaarbare wijze
  • Auto-immuunziekte. Diverse auto-immuunziekten, MS en reumatoïde artritis, verbeteren
  • Hart en hersenen. Preventie tegen hartaanval en beroerte door o.a. vermindering LDL, CRP en trigyceriden
  • Kanker. Herstelkansen verbeteren door bijv. celherstel en berscherming beenmerg
  • Levensduur. Bij proeven met muizen verlengde leven met factor drie. Bij mensen nam de telomeerlengte toe

Lang leven van Mensen

Gisteren gaf Dr. Longo een lezing tijdens de conferentie. Er zijn inmiddels meer resultaten beschikbaar van vasten door mensen. Die resultaten hebben veel overeenkomsten met die van eerdere onderzoeken met muizen vertelde hij.

Met name in een Duits ziekenhuis is onderzoek gedaan. Het zal nog jaren duren voor er absolute gegevens beschikbaar zijn. In de praktijk blijkt vasten echter tot mooie en/of veelbelovende resultaten te lijden.

Nabootsend dieet

Zoals ik eerder schreef hebben vrijwel alle wetenschappers hun eigen stokpaardjes. Ze bedenken een variatie die ze commercieel kunnen uitdragen in workshops en boeken.

Bij Valter Longo is dat het ‘fasting mimicking diet’, oftewel het Vasten Nabootsend Dieet. Daarbij vast je jaarlijks drie of vier perioden van vijf dagen. Hij vindt zijn dieet het beste dieet in zijn soort. Omdat het is gebaseerd op laboratorium onderzoek, onderzoek in ziekenhuizen, onderzoek van complexe systemen, onderzoek van epidemiën en onderzoek onder 100+’ers.

5:2 dieet

Andere wetenschappers en/of schrijvers hebben eigen dieëten. Zo is er het 5:2 dieet. Daarbij vast je elke week 2 dagen. Een variant is het 4:3 dieet, waarbij je vast je om de dag. En zo zijn er nog wel een aantal varianten.

In veel gevallen eet je tijdens zo’n dieet wel, maar volgens ideeën van de schrijver. De ene schrijver houdt het bij groente en eiwitten, een ander kiest voor beperkte calorie-inname, een ander voor alleen water.

Lang leven

En allemaal zien ze voordelen voor een lang leven. Of zoals sommigen hun dieet noemen, anti aging oftewel tegen veroudering. In feite gaat het dan niet over lang leven, maar over het voorkomen of verminderen van typische ouderdomskwalen.

Maar die twee staan in de praktijk dicht bij elkaar. Want houd je kwalen op een afstand dan is de kans op een lang leven natuurlijk ook groter. Wat onder andere Dr. Longo daar aan toevoegd is verjonging.

Verjonging

Verjonging is het verbeteren van inmiddels verouderde functies, ledematen, organen en dergelijke. Ze waren al aangetast door het leven. Door vasten voel je jezelf weer als een jonge God, of op zijn minst een jongere God.

Het is zo’n situatie waarin een arts tegen een zeventigjarige zegt, ‘je hebt het hart (of iets anders) van een vijftigjarige’. En dat is echt wat anders dan de populaire uitroep, ‘vijftig is het nieuwe veertig’.

Meer informatie:

  • De website van het congres en de pagina over en met de podcast van Valter Longo
  • Het boek ‘Lang Leven Dieet’ van Valter Longo op bol.com
  • Michael Mosley scheef, volgens eigen zeggen, het officiële boek over het 5:2 dieet. Kate Harrison schreef ook een boek over het 5:2 dieet. En ook de Belgische Lien Braeckevelt maakte er iets leuks van met haar boek ‘5:2 Vasten en Feest’
  • Lees ook eerdere artikelen, bijvoorbeeld ‘Eten is dodelijk‘ of ‘Klassieke fitness
Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 14 december 2019 door in de categorie 2019, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code