Sporten

Sporten: voordelen, keuzemogelijkheden en tips!

Het is vrij algemeen bekend dat sporten gezond voor je is, maar lang niet iedereen doet het. Je hebt natuurlijk de fanatieke sporters, de groep die er haaks tegenover staat en alles er tussenin. Toch zou het mooi zijn, wanneer meer mensen gaan sporten en hun leefstijl verbeteren.

We gaan je daarom in dit artikel laten zien welke voordelen sporten heeft, waaruit je kan kiezen en wat er nog meer bij komt kijken.

Je kan hieronder verder lezen om dit allemaal te ontdekken.

Wat zijn de voordelen van sporten?

Alvorens we je laten zien uit welke sporten je kan kiezen, vind je hieronder eerst de voordelen die sporten met zich meebrengt.

1. Meer energie, uithoudingsvermogen en conditie

Je zou denken dat ze alle drie hetzelfde betekenen, en ondanks dat ze gerelateerd zijn aan elkaar verschillen ze toch. Sporten geeft je meer energie door allerlei processen in je lichaam, hormoonaanmaak en omdat je lekkerder in jouw vel zit door te sporten. En die energie merk je in alles.

Verder krijg je met sporten ook meer uithoudingsvermogen, zeker ook wanneer je er cardio of duursport bij doet. Maar het geldt ook voor andere intensieve sporten die er zijn. Je kan trainingen op die manier steeds langer volhouden, en merkt ook bij alle andere activiteiten die je doet dat je langer door kan gaan.

Een goede conditie is de staat waarin je bent waarbij kracht, uithoudingsvermogen en mentaal op topniveau verkeert. Het wordt natuurlijk vaak samen in (direct) verband gebracht met uithoudgingsvermogen. En hoewel dit dus onderdeel is van alles, draait het om alle factoren die sporten activeert.

2. Spiermassa, kracht en (mooie) vorm opbouwen

Je gaat met sporten meer kracht opbouwen, waarbij de sport zelf bepalend is in de mate waarin dit gebeurt. Met powerliften en krachttraining (bodybuilding) bouw je veruit de meeste kracht op. Het draait namelijk om meer kracht en uiteindelijk ook grotere spiermassa.

Het opbouwen van spiermassa is voor bodybuilders nog meer van toepassing (en hierbij dus ook de vorm en verhoudingen van je lichaam), daar waar het bij powerliften echt puur en alleen om kracht draait. Bij de sport zie je dan ook vaak hele sterke personen, maar ze hebben niet altijd de perfecte vorm.

Er zijn natuurlijk ook nog andere manieren, om meer aan de vorm te werken.

3. Je wordt er ook mentaal sterker van

En je fysieke krachtinspanningen doen natuurlijk ook mentaal iets met je. Je kan er nog zelfverzekerder van worden, en bouwt er ook meer discipline mee op. In de sportschool moet je het namelijk laten zien, ook wanneer je een keertje geen zin hebt om te sporten.

Het over die drempel stappen, kan je ook helpen met bv. het volhouden van een gezond voedingspatroon. Voor de een is dit totaal geen moeite, toch zijn er sommige mensen die hier wel aan moeten wennen. In dat geval helpt sporten eerder “nee” zeggen tegen ongezonde dingen.

Je merkt het ook met een hele hoop andere dingen, sporten is dus fysiek en mentaal heel gezond!

Welke sporten zijn er allemaal?

Er zijn natuurlijk veel sporten die je kunt doen, hieronder laten we een aantal (populaire) sporten zien.

1. Krachttraining

We hebben het al even gehad over krachttraining. Het is de ideale manier om meer kracht, spiermassa en vorm op te bouwen. Ga je ermee beginnen, start dan wel eerst met gewichten die je aankan.

Het draait namelijk allemaal om de uitvoering, en daarna pas het verhogen van gewichten. Je kan aan krachttraining doen in verschillende sportscholen door het hele land (en natuurlijk wereldwijd). Ideaal voor wanneer je op vakantie ook door wilt gaan met sporten (al is het ook weleens goed er een paar weken helemaal uit te zijn om je lichaam even een “total reset” te geven, en natuurlijk volop van je vakantie te genieten).

Een andere optie kan zijn om fitnessapparatuur, dumbbells en kettlebells in huis halen door ze zelf te kopen.

2. Vechtsporten

Bij vechtsporten kun je natuurlijk denken aan boksen, kickboksen of freefighten (MMA). Maar er zijn natuurlijk nog een heleboel andere “vechtsporten” die meer uitgaan van het verdedigend element zoals judo, karate of krav maga. Je hebt enorm veel keuzemogelijkheden binnen de vechtsport, want het aanbod is enorm.

Nederland staat ook bekend om zijn goede vechters op wereldniveau, kijk maar naar de grote sterren in het kickboksen.

Het is dan ook niet gek dat er zoveel mogelijkheden zijn. Ga je hiermee beginnen is het wel belangrijk te kijken naar wat je nodig zal hebben. In veel gevallen zal je namelijk wel een aantal vechtsport accessoires moeten aanschaffen zoals oefenmateriaal, pakken of bokshandschoenen. Je praat hier vaak wel over een eenmalige aanschaf en spullen gaan vaak lang mee.

3. Zwemmen

In Nederland is zwemmen ook absoluut een populaire sport, waar we ook heel goed in zijn. Je kan natuurlijk op verschillende manieren een duik nemen. Zo kan je lekker recreatief gaan zwemmen voor de lol, maar ook banen zwemmen of zelfs aan bepaalde watersporten doen.

Meestal zijn er ook zwemverenigingen waarbij je kunt aansluiten, wil je het echt fanatiek oppakken.

Ga je elke week een aantal banen zwemmen in het wedstrijd-bad en bouw je dit steeds op, ook dan ben je goed bezig voor je uithoudingsvermogen. En ook kracht door alle zwemslagen die je maakt. Verder is het ook nog eens een blessurevrije sport door dat je in het water soepel en vloeiend beweegt.

4. Teamsporten

Kijk jij vaak naar voetbal en zou je zelf weleens een balletje willen trappen, kijk dan welke mogelijkheden er zijn in jouw buurt (of natuurlijk daarbuiten). Je kan ook samen met vrienden een team vormen en aanmelden voor competitieverband in de meeste gevallen. Of je ook echt pro wordt, zal met meer factoren te maken hebben.

Er zijn natuurlijk ook andere teamsporten zoals korfbal, handbal, hockey, waterpolo, honkbal, basketbal en nog veel meer die je zou kunnen doen.

Het is voor iedereen persoonlijk en je zal daar dan ook zelf een weg in moeten vinden, en moeten kijken waar jouw passie ligt.

5. Hardlopen

Hardlopen is een van de meest voorkomende “cardio” sporten die er worden gedaan. Je kan er snel en laagdrempelig conditie mee opbouwen. In vele gevallen doen mensen het ook om de vetverbranding mee te verhogen, om zo overbodige kilo’s vet (ofwel flink overgewicht) kwijt te raken.

Zorg er om te beginnen wel voor dat je goede hardloopschoenen hebt, want daar ga je zeker een betere hardloopsessie mee neerzetten (en kan ook helpen blessures te voorkomen).

Verder kun je nog denken aan een goede outfit (strak en luchtig), wearables (zoals een Fitbit) en dingen die je onderweg nog meer mee wilt nemen.

6. Calisthenics

Het is een (eveneens) laagdrempelige sport, waarvoor je eigenlijk helemaal geen fitnessapparatuur en spullen nodig hebt. Bij calisthenics is het namelijk de kunst om met je eigen lichaamsgewicht en objecten die je in het straatbeeld kunt vinden oefeningen te doen. Je ziet dat hiervoor vaak klimrekken en andere objecten uit speeltuinen of sportvelden worden gebruikt.

En het kan ook echt heel zwaar worden. Het heeft te maken met de soort oefeningen, maar ook dat je met lichaamsgewicht heel goed weerstand kan creëren. Probeer je maar eens op te trekken (rugoefening, maar ook voor biceps), opdrukken voor borst of dippen tussen twee rekken om triceps aan te pakken. Je kan enorm veel innovatie oefeningen uitvoeren, welke je bv. op Youtube kunt vinden.

Het is een sport die zowel kracht en conditie opbouwt, en ook zeker steeds populairder wordt onder een hoop sporters.

7. Bootcamps

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen mee te doen aan bootcamps. In de meeste sportscholen hebben ze hiervoor een schema, waarmee je meerdere dagen per week kunt deelnemen aan een klasje vol fanatiekelingen. Er duiken ook steeds meer personal trainers op die dit soort trainingen in de buitenlucht geven.

En je zal er ook vast een bij jou in de buurt vinden. Of anders kun je het ook wat verder zoeken natuurlijk. Je kan ook bepalen welke bootcamp de voorkeur heeft.

In sommige gevallen gaat het voornamelijk om HIIT, met verschillende soorten oefeningen. Maar je kan natuurlijk ook zonder gewichten een meer cardiogerichte training doen. En zelfs aan spinninglessen deelnemen, waarbij je met fietsen (spinnen) benen gaat trainen en meer conditie zal opbouwen.

Waar moet je op letten?

Hieronder nog een paar tips die absoluut belangrijk zijn en je sportprestaties naar een hoger level zullen liften.

1. Drink voldoende water

Het is superbelangrijk voldoende gehydrateerd te blijven, helemaal tijdens en rondom je trainingen. Zorg er dan ook altijd voor dat je tijdens, en na trainingen voldoende drinkt. Wat is natuurlijk het allerbeste, maar je kan ook een sportdrankje nemen. Het meeste zal je na trainingen drinken.

Neem tijdens je trainingen ook wat te drinken, maar gooi jezelf niet helemaal vol. In sommige gevallen kan te overmatig water of sportdrankjes drinken de training niet altijd ten goede komen (omdat het je een opgeblazen gevoel geeft, tijdens het sporten). Na je sporten kan je natuurlijk wel meer drinken.

Zorg er dus voor dat je altijd water of een sportdrankje bij je hebt.

2. Vul je energie weer aan

Bij eten is het net zo, je kan het tijdens sporten nemen echter ook niet teveel. Na je trainingen is het wel belangrijk om je energievoorraden weer goed aan te vullen. Het is natuurlijk ook afhankelijk van welke sport je doet.

Je kan hierbij direct na de training denken aan bv. banaan of krentenbollen om met sneller suikers je glycogeenvoorraden weer aan te vullen.

Vervolgens kan je een uur of paar uurtjes later een goede maaltijd eten. Hierin kunnen complexe koolhydraten zitten, maar ook gezonde vetten en eiwitten (die je nodig hebt om het herstel te bevorderen).

3. Neem een herstelperiode in acht

En zorg ook voor een goed herstel, waarbij je met bv. krachttrainingen niet gelijk de volgende dag weer dezelfde spiergroepen traint. Je maakt namelijk met krachttrainingen (ook andere sporten) kleine haarscheurtjes in je spierbundels. Om deze goed te laten herstellen, zal je minimaal 48 uur de spiergroep moeten laten herstellen, waarna deze optimaal in staat is volgende trainingen sterker in te gaan. Ga je binnen deze periode toch de spiergroep trainen, zou dit een averechts effect kunnen hebben op je herstel.

En gelijk starten

Wil je serieus meer kracht, spiermassa en conditie opbouwen om van de zomer een prachtige vorm te bereiken? Ga er dan direct mee beginnen! Je zal dan ook snel de vruchten plukken en resultaten gaan genieten na alle gezonde inspanningen die er worden verricht …succes!

Bovenstaande tekst is van een gastgastblogger.

Zie ook bericht ‘Onderzoek naar immuuncellen en duursport

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 29 januari 2020 door in de categorie 2020, Algemeen, gastcolumn

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code