De wesp van Rubens
‘Kijk, de wesp van Rubens’, zegt Gerrit als ik zijn kantoor binnenloop. Hij wijst naar zijn monitor. Als ik dichterbij ben zie ik een beestje op een witte bloem.
‘De wesp van Rubens’, glundert Gerrit nogmaals. Even later blijkt hij een grote scan van een beroemd werk van Peter Paul Rubens te hebben. Bij flink inzoomen verscheen de wesp in beeld.
‘Die dikke wijven geloof ik wel. Maar zo’n detail, dat is toch hartstikke leuk’, verklaart Gerrit zijn enthousiasme.
Met het risico zijn pret te drukken merk ik op, ‘ja, ja, die wesp van Rubens is dat wel een wesp’.
‘Voor mijn part is het een bij, dar of zweefvlieg. Ik vind zo’n detail bijzonder. Rubens had ook kunnen denken, ik schilder daarboven wat bloemen. Hij schildert er echter ook een beestje op, dat is leuk’.
‘Met die slanke taille zal het inderdaad een wesp zijn, de wesp van Rubens’, beëindig ik het gespreksdetail.
Koninklijke wesp van Rubens
Het heeft weinig zin te kijken wat voor vliesvleugelige de wesp van Rubens is. Rubens schilderde het op een Bob Ross manier met een paar haaltjes van zijn kwast. Wel leuk dat hij er zelfs schaduwtjes bij maakte. Het zijn details die verder geen informatie geven.
‘Die wesp heeft wel een link met ons Koningshuis’, open ik een nieuw detail. Gerrit kijkt me vragend aan.
‘Ok, het is wat vergezocht. Maar Peter Paul Rubens is geboren in de Duitse plaats Siegen. Dat behoorde toen tot het Huis Nassau Siegen, een vroege tak van ons Koningshuis Oranje Nassau’.
‘Grappig. Ik dacht altijd dat Rubens een Belg was, maar het is dus een Duitser’, reageert Gerrit, ons koningshuis volkomen negerend.
Meer details
‘Zijn vader was een naar Duitsland gevluchte Belgische politicus. Laten we nog maar even naar andere details kijken’, zeg ik wijzend naar het nu volledige zichtbare schilderij van Rubens.
Gerrit sluit de afbeelding echter en toont op zijn computer de map met andere afbeeldingen. Het zijn grote bestanden zie ik, de megabytes spatten van het scherm. ‘De wesp van Rubens op het schilderij de drie Gratiën is bijzonder’, vertelt Gerrit. ‘Op de andere schilderijen kom je zo’n detail niet tegen. Hoewel Rubens wel heel gedetailleerd schilderde’.
Gerrit opent het bestand: de unie van aarde en water. ‘Kijk’, zegt hij terwijl hij inzoomt op de man in het water. ‘Die druppels zijn ook mooie details. Subtiele kwastvoering. De druppels zijn zo transparant. Heel mooi’.
Lees ook het bericht ‘Rembrandt gespiegeld‘ of ‘Tulpenkoorts‘.
Vorige en volgende berichten
« Ouder: Axel Zwingenberger, de boogiewoogie spelerNieuwer: Eerste filmvoorstelling, dat was schrikken »Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.