Melatonine en night shift

Melatonine, night shift en gele folie

Mijn iPad gaat om 21.30 uur op Night Shift. Het witte scherm wordt dan gelig, waardoor meer melatonine zou worden aangemaakt. Dat is het hormoon dat je nodig hebt om te slapen. Des te meer melatonine, des te beter. Iedereen kent de verhalen over kinderen die slaap tekort komen. Dat zou komen doordat ze tot laat in de avond in het felle licht van hun smartphones turen.

Ik vind die Night Shift wel prettig. Maar mijn iPad gebruik ik zelden laat op de avond. Vaker gebruik ik mijn eReader. Dat is een refurbished Kobo Glo. Ik kocht hem lang geleden en het werkt nog perfect. Toch ging ik uit interesse eens kijken naar nieuwe ontwikkelingen bij Kobo. Het blijkt dat de nieuwste modellen een nachtmodus hebben. Dat is min of meer vergelijkbaar met Night Shift.

Mijn eReader

Als ik een nieuwe eReader zou willen kopen dan kies ik de Kobo Clara HD. Die is slechts 10 euro duurder dan de Kobo Nia. Maar de specificaties zijn vele malen beter. Echter de Clara heeft vrijwel dezelfde specificaties als mijn Kobo Glo. Het grootste verschil is het intern geheugen, die is 8 Gb in plaats van 4 Gb (oftewel ca 6000 t.o.v. 3000 boeken dûh).

Night Shift of die nachtmodus kan ik natuurlijk eenvoudig zelf maken, bedacht ik me al lezend. Een geel of oker fotofilter op het leesscherm van de eReader en het is opgelost. Ik ga kijken naar een rol transparante gele folie, niet zelfklevend natuurlijk. Er blijkt voldoende te koop. Ik hoef het daarna slechts op maat te knippen of snijden.

Mijn onderzoek

Maar wat is eigenlijk het echte verhaal achter die Night Shift, die geel/oranje kleur. Een filtering eigenlijk, die het blauw uit het witte licht tegenhoudt. Ik begin eerst de juichende berichten van Apple te lezen. Ze zijn blij dat vanaf iOS 9.3 beschikbaar is op de iPad en iPhone. ‘Night Shift zorgt ervoor dat je ’s avonds minder last hebt van het felle blauwe licht dat het scherm produceert. Het zorgt ervoor dat je ogen niet vermoeid raken door het felle licht’.

Achterliggende gedachte is dat blauw licht zorgt dat er minder melatonine wordt aangemaakt. En zoals gezegd heb je melatonine nodig om goed te kunnen slapen. Ik weet natuurlijk hoe het werkt met melatonine, onder andere vanwege het boek over slapen dat ik een tijdje terug schreef.

Melatonine ?

Toch ben ik niet tevreden. Is het wel slim dat gele folie te kopen? Niet dus. In het algemeen houden wetenschappers nog steeds vast aan het idee, waar ook Apple en Kobo zich op baseren. Maar wetenschappers die zich specifiek met onderzoek naar licht en slaap bezig houden denken er al langere tijd anders over.

Die doen onderzoek naar de staafjes en kegeltjes in onze ogen. De invloed daarop van wit licht, gefilterd licht en gekleurd licht. Ze kijken naar de invloed van gekleurd licht op de aanmaak of afbraak van melatonine. En andere invloeden van licht op het slaap-waakriteme, ook wel circadiaan ritme genoemd. En zo houden ze zich met nog andere varianten op dat onderzoeksterrein bezig.

Manchester team

Een team van wetenschappers uit Manchester doet al lange tijd dat soort onderzoek. Zij kwamen in 2019 met het bericht dat blauw licht veel minder verstorend is dan wordt vermoed. ’s Avonds dimmen en blauw erin houden, en overdag helder licht heeft volgens hen voordelen voor de gezondheid. In ieder geval bij muizen, want daarop deden zij hun onderzoek.

Ze ontdekten bovendien dat blauw licht zelfs minder invloed heeft op de lichaamsklok, het slaap-waakritme, dan bijvoorbeeld geel licht. Je kunt volgens de onderzoekers ’s avonds beter koel, dus blauw licht gebruiken.

Het team raadt af de Night Shift of andere aanpassingen te doen. Want avond- en schemerlicht is zwakker licht en blauwer dan het felle daglicht, dat meer rood en geel is. Met de huidige technieken van Apple, Kobo en anderen wordt ’s avonds het blauwe licht vervangen door gelig licht, dat juist overeenkomt met daglicht.

Melatonine

Ik vond die Night Shift op mijn iPad wel iets hebben. Het gedimde gele licht lijkt een logische stap richting het slapen. Maar dat blijkt dus niet juist. Tijdens onderzoek in 2014 van ongeveer hetzelfde team was dat al gebleken. Toen werd nog nadrukkelijk gekeken naar de invloed van helder en gedimd licht op het lichtgevoelige pigment melanopsine.

Eenvoudig vertelt werkt het alsvolgt: licht valt op de binnenkant van het netvlies op neuronen die een lichtgevoelig pigment bevatten, melanapsine. Het licht gaat verder via een hersengebied, de hypothalamus, naar specifieke zenuwcellen. Deze cellen stimuleren de pijnappelklier tot het maken van het hormoon melatonine. Bij helder licht wordt nauwelijke melatonine aangemaakt of vermindert het de aanwezige melatonine. En bij gedimd licht maakt de klier meer of zelfs veel melatonine aan. Veel melatonine maakt ons slaperig.

Voordelig opgelost

Het team ontdekte dus in 2014 al dat het beter is ’s avonds het licht te dimmen. Maar dat je dan beter het gelige licht eruit kunt filteren, dan het blauwe licht.

Met andere woorden, ik zet Night Shift uit en plaats geen folie op mijn eReader. Dat is niet alleen beter voor mijn slaap- en waakritme. Maar, in het geval van de folie, ook voor mijn portemonnee.

Aanvullende informatie:

  • Het onderzoek uit 2014 door het team van de Universiteit van Manchester: ‘Melanopsin-Driven Light Adaptationin Mouse Vision etc’ (PDF - 2 MB)
  • En het recente onderzoek uit 2019 door hetzelfde team: ‘Cones Support Alignment to an Inconsistent Worldby Suppressing Mouse Circadian Responses to the Blue Colors Associated with Twilight’ (pfff; (PDF - 4 MB).
  • Een interessante presentatie over alles dat met de ogen, slapen etc te maken heeft. Oorspronkelijk een powerpoint van Dr. Vijay Sharma, oogheelkundige in het Belhoul Gespecialiseerde Ziekenhuis in Dubai (PDF - 12 MB).
Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 11 december 2020 door in de categorie 2020, Algemeen

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code