Floppie, van idee naar succes

De geboorte van Floppie. Die begon na een van de eerste projecten van Cees Callenbach als uitgever Nieuwe Media bij AW Bruna Uitgevers was het boek ‘Windows voor Kinderen’. Het was al snel een succes, omdat het ook veel ouderen aansprak. Daar moest ook software bijkomen, vond ik.

Ik had al een paar programma’s gemaakt voor o.a. VNU Business Publications. Dus ik had wel een idee hoe ik dat zou willen aanpakken. Ik had al een conceptje in gedachten en zocht er een programmeur en een tekenaar bij. Programmeur Henk van Kooij, tekenaar René Vervuurt en ik maakten een eerste versie.

Addo Stuur

FloppieDaarna vormden we een team met Addo Stuur, de auteur  van ‘Windows voor Kinderen’ (en de vele boeken die daarop volgden). Op zijn naamsbekendheid brachten we Floppie op de markt. Addo promootte het programma op beurzen en scholen.

We maakten uiteindelijk drie pakketten met elke vijf eenvoudig spelletjes. Deze waren op zichzelf te spelen, maar stimuleerden elk ook een vaardigheid (bijv. muisklikken) en hadden een  kennisonderdeel (bijv. rekenen).

Het eerste pakket was gericht op 6 jarigen, maar de tweede was voor kinderen vanaf 3 jaar. Er was in die tijd nog niet zo veel software, maar zeker niet voor die doelgroep.

Floppie

Floppie werd een succes in Nederland. Daarna gaf een Duitse uitgever het uit onder een andere naam.  Uit reacties van gebruikers bleek dat ook nu mensen van andere leeftijden Floppie gebruikten om hun eerste stappen om de computer te zetten.

Geleidelijk kwamen er meer softwareproducenten met software gericht op kinderen. Een licentie met een Amerikaanse producent kwam er daardoor op het laatste moment niet.

Toeval

Mijn eerste contact met Bruna en Cees Callenbach was een merkwaardig toeval. Ik had een idee voor een scheurkalender en dacht deze te verkopen aan de Bruna winkels. De eerste Bruna uit het telefoonboek belde ik en de telefoon werd opgenomen door Cees. Ik had de uitgever gebeld in plaats van de winkelketen.

Toen ik mijn naam noemde zei hij ‘je staat op mijn lijstje om te bellen’. Het bleek dat hij net van Addisson Wesley naar A.W. Bruna uitgevers was gegaan. Hij had het WordPerfect promotieboekje gezien dat ik had gemaakt voor Addison, gehoord hoe het tot stand was gekomen en gedacht ‘die man moet ik erbij hebben’.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 9 augustus 2011 door in de categorie 2011, Oudedoos

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Comments are closed.




Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 1500 berichten.