Klik hier om af te drukken.


Cerco koffie, net dat beetje extra

Cerco koffie, het apparaat

‘Jij bent vast toe aan een lekkere kop Cerco koffie’, zegt Mark als ik bij hem binnenloop. Hij heeft me nog niet verwelkomd of hij leidt me al naar zijn nieuwe koffiemachine. Een fraai rood apparaat met vriendelijke afmetingen pronkt in zijn kantoorkeuken.

‘Je had toch net een nieuw Nespresso apparaat?’, vraag ik nog zoekend naar een passender opmerking.

‘Wacht maar tot je deze hebt geproefd’, reageert Mark, terwijl hij de capsule-houder in het apparaat plaatst.

De Cerco koffie van Mark

Even later drink ik aan tafel mijn eerste kopje Cerco koffie. En Mark vertelt zijn verhaal. “Je weet toch dat ik goede koffie belangrijk vind”, begint hij. Een paar dagen eerder ontdekte hij deze koffie bij een klant. Het was hem direct opgevallen hoeveel beter deze koffie smaakt. Terug op kantoor ging hij op onderzoek.

Met als resultaat dat er nu een Cerco koffie apparaat in zijn keuken staat. Daar omheen wat accessoires. En in het kastje erboven meerdere gekleurde dozen met de verschillende smaken. De keuken is overigens open, dus het nieuwe pronkstuk blijft ook vanuit zijn kantoor zichtbaar.

Tjerko Jurgens

Mark gaat verder met zijn verhaal. Daarbij denk ik op een gegeven moment dat bij koffie, evenals bij wijn, het verhaal bijdraagt aan de smaakervaring. ‘Er was eens een man in Twente. Hij heette Tjerko Jurgens’, zou het verhaal kunnen beginnen.

Tjerko heeft het bedrijf Hydrospex dat hydraulische hijssystemen maakt. Daarmee helpt hij Frans van Seumeren en diens Mammoet met het bergen van de Russische onderzeeër Koersk. Een jaar voor de gebroeders Van Seumeren verkoopt Tjerko in 2010 zijn bedrijf. Van de miljoenen die hij ontvangt koopt hij onder andere een jacht. Daarmee vaart hij met zijn vrouw Hermien jaarlijks minstens een half jaar rond. Vooral in Zuid-Europa.

Koffie ontevredenheid van Tjerko

Hermien en Tjerko leggen regelmatig aan in pittoreske haventjes. Ze kijken er wat rond en drinken koffie op de terrasjes. Bij terugkomst op de boot ergert Tjerko zich steeds meer aan de koffie aan boord. Die haalt het niet bij de geurige, smaakvolle koffie op de Zuid-Europese terrassen.

Tjerko experimenteert wat met koffie apparaten. Ontevreden over de resultaten gaat hij echter als snel op ander onderzoek over. Hij praat met de café-eigenaren op zijn favoriete terrasjes. Via hen komt hij bij koffiebranders, koffiefabriekjes en koffiekunstenaars (barista’s).

Cerco koffie van Tjerko

Geleidelijk ontstaat het idee zelf een apparaat te bouwen. Hij is jong, er stroomt nog ondernemersbloed door zijn aderen en naast dat varen kan hij wel weer wat nieuwe activiteit gebruiken. Voor het geld hoeft hij niet te doen. En hij is inmiddels genezen van de ‘ziekte van Meer’, zoals hij dat noemt.

Ongemerkt heeft hij ook zijn kinderen aangestoken met het ‘lekkere koffie virus’. Zijn twee dochters en een schoonzoon delen zijn enthousiasme voor een goede kop koffie. Eind 2019 schrijven ze Cerco Caffe in bij de Kamer van Koophandel, een nieuw koffiebedrijf is geboren. Na wat statutaire wijzigingen, waarbij onder andere ook Hermien als bestuurder instapt, is Cerco een echt familiebedrijf.

De kracht van Cerco koffie

De koffie van Cerco is zondermeer goed. Zelf ken ik bij koffie alleen het verschil tussen goed, redelijk en slecht. Ik had heel goede koffiezetapparaten (36 punten letterwaarde bij Scrabble). Maar ik ben niet zo’n knoppendraaier als sommige van mijn vrienden. Die zoeken bij hun koffiemachines, waarschijnlijk evenals Tjerko deed, naar de juiste balans tussen hoeveelheid water, aantal koffiebonen, gewenste maling (van grof tot fijn) en dergelijke.

Het bijzondere zit bij Cerco koffie, volgens Mark, in het gemak, de branding van de koffie en de hoeveelheid koffie in een capsule (cupje). Die ligt met 7 gram op bijna het dubbele van Nespresso. De koffiemaling gaat bovendien direct na het branden in zo’n capsule en daarna in een zuurstofvrije verpakking. En mijn vrienden? Die zouden bij aanschaf van een Cerco nog steeds kunnen spelen met knoppen, bijvoorbeeld die van hoeveelheid water.

Het enige minpuntje

Cerco levert dus een koffiemachine en de cups. Tjerko en zijn familie hebben daarbij een interessant businessmodel ontwikkelt; een koop- of huurconcept voor zowel de particulier als de zakelijke gebruiker. En de ‘koffie-cupjes’ zijn voordelig in vergelijking met die van Nespresso.

De koffie is goed. Ik ben vanuit mijn werkzaamheden enthousiast over het bedrijfsmodel, de marketing en de website. Enige minpuntje aan het concept vind ik de hard plastic capsule. Bij zo’n nieuw bedrijf hoort een revolutionair, afbreekbaar cupje, vind ik.

Wellicht hebben ze die al. In dat geval zou ik die dan ook nog even achter de hand houden. Eerst het koffieverhaal uitrollen en de machine in de markt zetten. En dan later met het duurzame verhaal komen. Dus wellicht komt de capsule van bioplastic nog.

Koffie verhalen en feiten

Zoals ik hierboven schreef, ben ik enthousiast over de website van Cerco. Alles is goed aan die site. De informatie is duidelijk en overzichtelijk. Interessant is dat ze werken met David Siegel, een bijna perfecte Clooney-lookalike. Een leuke, en gewaagde kwinkslag naar een Nespresso-reclame.

Maar natuurlijk ben ik, vaste lezers van deze site weten dat, geïnteresseerd in feiten. Bij de tekst onder het kopje ‘Koffie uit Italië’ wrijf ik dus toch even in mijn ogen: ‘Ongeveer 35% tot 40% van alle koffiebonen vindt jaarlijks zijn weg naar Italië … daarmee is Italië ’s werelds grootste speler op koffiegebied’.

Koffie im- en export

Natuurlijk vergeef ik de familie Jurgens deze PR-opmerking als bruggetje naar hun Italië-verhaal. Feit is dat er ongeveer 75 landen zijn die koffieplanten verbouwen, waarvan Brazilië de grootste is. Met Vietnam en Colombia op enige afstand als goede tweede en derde.

Van alle wereldwijd geproduceerde koffiebonen gaat echter het merendeel (30%) naar de Verenigde Staten. Daarna volgen Duitsland met ongeveer 12%, Frankrijk 6% en Italië met 5%. Nederland zit tegenwoordig net onder die 5% van Italië. Rond 2010 was ons land echter een grotere importeur van koffiebonen dan het espressoland.

Derde kopje koffie bij Mark

We bespreken inmiddels een project waar we samen aan werken als Mark plotseling opstaat. ‘Deze moet je echt ook even proeven’, zegt hij naar zijn keuken lopend. Even later komt hij terug met twee dampende kopjes koffie.

‘Goede geur’, zeg ik als ik een kopje van hem aanpak. Nippend neem ik een slokje terwijl Mark mij strak aankijkt. ‘Niet verkeerd’ en ik neem een grotere slok. Mark lacht.

‘Het is dezelfde Arabica gold’, verklaart hij. ‘Ik wilde er gewoon nog eentje drinken. Goede koffie is belangrijk. Maar samen drinken verhoogt het genieten, zoals het dat ook doet bij wijn of een biertje’.

‘Nou, daar proost ik op’. Waarna we de kopjes Cerca koffie voorzichtig tegen elkaar slaan.

Aanvullende informatie