Klik hier om af te drukken.


Newlook en Peter R. de Vries

Newlook en Peter R. de Vries

Gerrit vindt bij het opruimen van zijn kantoorarchief het tijdschrift Newlook. Hij wijst me daarmee op een verleden van Peter R. de Vries dat in de meeste in memoriams wordt vergeten. Het is zijn periode als directeur van uitgeverij De Vrijbuiter en hoofdredacteur van enkele tijdschriften.

Tijdens het opruimen van honderden boeken en andere herinneringen aan zijn werkverleden vond Gerrit eerder al een ADAM. Daarover meldde ik in een vorig bericht. Hij belde me dat hij nog zo’n tijdschrift vond, Newlook. En ‘ook toevallig hè’ zei hij, stond Peter R. de Vries daarin vermeld als hoofdredacteur en directeur.

Newlook, een Frans tijdschrift

Uitgever Daniel Filipacchi lanceerde Newlook in 1982 op de Franse markt. Filipacchi is dan eigenaar van Paris Match. Daar blijven veel foto’s liggen die niet geschikt zijn voor het Paris Match. Newlook lijkt vooral een tijdschrift voor schokkende fotojournalistiek. Evenals Adam is ook de Franse Newlook een reactie op Playboy, waarvan de Franse editie in 1973 is gestart.

In tegenstelling tot Playboy en Lui, een soortgelijk tijdschrift uit 1963, zijn de vrouwelijke modellen in Newlook volledig naakt te bewonderen. De hoofdredacteur meldt dat het tijdschrift de dames erotisch toont en zeker niet pornografisch. Er zijn immers geen erecties en scènes met penetraties.

Newlook ging in Frankrijk al snel naar een oplage van 500.000 exemplaren. Geleidelijk daalde dit echter, ondanks redactionele aanpassingen, tot een dieptepunt in 2003 met een oplage van 30.000. Daarna krabbelde de verkoop weer iets op. De Franse uitgave van Newlook bestaat nog steeds.

Peter R. de Vries

In augustus 1987 gaat Peter R. de Vries naar Tilburg/Gilze. Daar wordt hij hoofdredacteur van het tijdschrift Aktueel van uitgeverij De Vrijbuiter. Peter R. de Vries werkt dan tien jaar misdaadjournalist bij De Telegraaf en vindt het tijd voor iets nieuws. Hij heeft het gevoel dat hij zichzelf aan het herhalen is. Bovendien ziet hij om zich heen de tragische oude journalisten, zegt hij in een interview. Met een uitdaging op managementniveau denk hij het langer vol te kunnen houden.

Samen met media-advocaat Peter Schouten krijgt hij van eigenaar Jac. de Leeuw ongeveer anderhalf miljoen gulden om Aktueel te restylen. Het blad gaat bijna volledig naar kleur. De Vries koopt journalisten weg bij andere bladen en wil glamourfoto’s van Govert de Roos. Redactioneel bevat het blad daarna geleidelijk minder naakt en wat meer kwaliteitsverhalen.

Newlook en Peter R. de Vries

Peter R. de Vries is dan samen met Peter Schouten ook al directeur van de uitgeverij. Tijdens het proces van vernieuwen van Aktueel ontstaat het idee voor nieuwe titels. Kort daarna neemt de uitgeverij een licentie op het Franse Newlook.

De Vries introduceert het nieuwe tijdschrift van De Vrijbuiter groots in Centre Pompidou in Parijs. Daarbij zijn ook vele reclamemensen aanwezig, die voor de benodigde advertenties moeten gaan zorgen.

Peter R. de Vries en zijn mede-directeur mikken op een oplage van 150.000 exemplaren. Daartoe starten ze een agressieve promotiecampagne. ‘Newlook is een blad vol avontuur, spektakel, ontdekkingsreizen en geo-achtige reportages en ook bloot is een deel van het blad’, verkoopt De Vries het nieuwe tijdschrift begin april 1988.

Zachte dood van Newlook

Het tijdschrift sterft een zachte dood. Al voor Peter R. de Vries de uitgeverij in april 1992 verlaat is er niets meer over het wedervaren van Newlook verschenen in de media. Het lijkt erop dat er minstens vier uitgaven zijn geweest. Dat pakketje biedt iemand op Marktplaats aan. Maar dat kan evengoed een setje Franse uitgaven zijn. Die zijn namelijk volop in omloop.

Wel blijken er in het eerste jaar van het nieuwe tijdschrift al enkele omnibussen te zijn verschenen. Die vind ik op boekenwinkeltjes, een platform voor aanbieders van tweedehands boeken.

Aanvullende informatie