Henk Postma’s ontdekkingsreis

Twee weken geleden stond er een artikel over Willem Hussem in het Financieel Dagblad magazine. De intro luidde ‘Wie was Willem Hussem? Dat moet na het Hussem Festival deze maand geen vraag meer zijn. De Haagse schilder, dichter en beeldhouwer heeft een onevenwichtig oeuvre nagelaten. Maar een paar trefzekere toppers maken dat meer dan goed.

Willem Hussem leefde van 1900 tot 1974 en staat 37 jaar na zijn dood ineens (weer) in de belangstelling. Een wandschildering in Den Haag wordt gerestaureerd en er is nog tot 20 november een expositie van zijn werk in Museum Belvédère in Heerenveen.

Voordat ik bovenstaande had gelezen waren echter de schilderijen opgevallen. Mijn eerste reactie was ‘hé Henk Postma in het FD’. De ontwikkeling in het werk van Henk Postma volg ik immers al enkele jaren. De schilderijen die hij maakte kort nadat hij in zijn werk een andere weg was ingeslagen, lijken op de bij het Hussem-artikel geplaatste afbeeldingen. Maar het werk van Postma is inmiddels sterk doorontwikkeld.

Wie is Henk Postma? Na zijn opleiding aan de Rietveld werkte hij als reclameman bij de Geïllustreerde Pers. Na enkele jaren begon hij zijn eigen ontwerpstudio in Amsterdam en werkte voor diverse grote ondernemingen uit die tijd. In een korte periode van introspectie en nadenken over zijn leven ontdekte hij, wat velen hem al hadden verteld, dat hij verder moest reiken dan zijn reclamewerk en meer met zijn schildertalenten moest gaan doen.

Hij ging vrij schilderen en zijn kleurrijke werk werd direct goed verkocht. Maar een paar jaar geleden bevredigde het hem niet meer. Er moest meer zijn. Niet dat hij het idee had dat er nog iets te vernieuwen was in de schilderkunst. Maar uit zijn eerdere zoektocht naar balans in de vlakverdeling bij de ontwerpen in zijn reclametijd en de kleurbalans die hij vond in zijn eerste vrije werk, ontstond de wens naar de ultieme eenvoud te komen.

Postma ging op zoek naar het schilderij waarbij de vlakken of andere elementen samen nog genoeg aantrekkingskracht hebben. Het moment waarop ze nog juist genoeg spanning opleveren. Natuurlijk wist hij dat zulk werk niet meer direct commercieel is, dat een ongeoefend oog het wellicht kan zien of voelen, maar dat er kennis nodig is om het te kunnen duiden.

De eerste schilderijen van Henk Postma nieuwe stijl, om het maar zo te noemen, zou je een vervolg op Hussem kunnen noemen. Zonder dat Henk ooit werk van Hussem heeft gezien lijkt hij diens spoor te volgen. Bij beide kunstenaars zie je  de zoektocht naar eenvoud in vlakverdeling, waarbij het werk van Postma direct al verder ging en gedurfder was. En het heeft zich door ontwikkeld, waardoor het recente werk van Postma niet meer vergelijkbaar is met dat van Hussem.

Helaas heeft Postma in de loop van de afgelopen jaren veel werk weggegooid of overgeschilderd. Dan was hij niet tevreden. Dat anderen hem het tegendeel beweerden deerde hem daarbij niet. Zijn Friese temperament, hij woonde overigens jaren in Heerenveen waar nu de expositie van Hussem is, zal ook een rol hebben gespeeld. Maar door dat temperament of wellicht een ontevredenheid is hij nu wel heel dicht gekomen bij de ultieme vorm.

Maar dat vind ik. Een kunstenaar is nooit tevreden. Gelukkig maar, want dan zou het een schilderartiest worden en daarvan zijn er al genoeg in Nederland. Nee, Henk zal blijven zoeken naar nieuwe vormen, nieuwe invalshoeken. Maar nu vanuit een punt waarbij een deel van het antwoord op zijn zoektocht is gevonden. Een mooie boei om de oceaan van mogelijkheden die daarachter ligt te exploireren. Een ontdekkingstocht waarin ik hem zal blijven volgen. Omdat ik geniet van de zelfstandigheid van zijn werk, maar ook van zijn ideeën en visie daarachter. Waardoor ik dit verhaal zou moeten eindigen met een … word vervolgd.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 20 oktober 2011 door in de categorie 2011, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code