spaarprogramma Vattenfall en ING

Spaarprogramma van Vattenfall en ING

‘René, wat vind jij van het punten spaarprogramma van Vattenfall en ING?’, vraagt Carla mij.

Ik heb hun en andere spaarprogramma’s weleens bekeken. Maar ik besluit mijn mening daarover nog even voor me te houden. ‘Ik ken ze niet of nauwelijks’, antwoord ik dus.

‘Moet je kijken’, wenkt Carla me daarop naar haar opengeslagen laptop.

Ze toont me de puntenwinkel van Vattenfall, voorheen Nuon. Ze heeft ruim 45.000 punten. Nadat ze even door het winkeltje heeft gescrold en wat pagina’s achter producten toonde, opent ze het tabblad met de ING winkel. Daar heeft ze ruim 100.000 punten. En ook daar scrolt ze even langs de diverse ‘cadeautjes’ en achterliggende pagina’s.

‘Nou!?’, maant ze me tot een mening.

Spaarprogramma van Vattenfall en ING

Gelukkig kan ik gemakkelijk terugvallen op mijn eerdere ervaringen.

‘Het spaarprogramma van Vattenfall is leuk en interessant. Dat van ING lijkt erop, maar is niet leuk en dus ook niet interessant.’

Haar vragende blik eist meer uitleg. Dus vervolg ik. ‘Beide organisaties bieden een gevarieerd assortiment. Bij Vattenfall zijn er producten zonder bijbetaling. De producten met bijbetaling hebben dankzij de punten een redelijke korting. Bij ING zijn alle producten met bijbetaling. En voor mijn gevoel betaal je dan gewoon de prijs waarvoor ING het product inkoopt of heeft geregeld.’

‘Ja, zoiets dacht ik ook’, reageert Carla. ‘Maar ze hebben bij ING wél producten met alleen punten.’

‘Ik zag het’, veins ik, mijn eerdere bezoeken aan de websites ontkennend. ‘Maar dat is flauwekul. Ik zou het bijna volksverlakkerij willen noemen. ING geeft je zonder bijbetaling een voucher op een product of dienst. In plaats van bijbetalen moet je dan, voor je het product krijgt, eerst de leverancier betalen. Bij Vattenfall krijg je een gekozen product zonder bijbetaling, direct gratis thuisgestuurd.’

Spaarprogramma volksverlakkerij ?

Waarom sprak ik van volksverlakkerij, overdenk ik als ik thuis ben. Ik sprak in het verleden drie mensen waarbij het puntenprogramma van ING ter sprake kwam. Toen ik zei dat ING geen producten zonder bijbetaling heeft, reageerden ze al drie los van elkaar dat die er wel zijn.

Daarop zei ik dat je dan alsnog moet betalen bij een leverancier. Dat ik dat dus geen product zonder bijbetaling vind. Wel vanuit ING gezien, maar niet vanuit de klant. Ze moesten me daar toch wel gelijk in geven.

Lokkertjes van ING partners

Bovendien moet je bij ING goed opletten. Korting op een tijdschrift of zelfs gratis loten voor 250 punten lijken leuk. Maar je moet wel een abonnement nemen op het tijdschrift. Of lid worden van bijvoorbeeld de Vriendenloterij. Het zijn gewoon lokkertjes van een uitgeverij en de Nationale Goede Doelen Loterijen.

Als je lid wilt worden van de Vriendenloterij of een andere loterij heb je mogelijkheden genoeg. Elke week doen die loterijen aanbiedingen met gratis loten om je als lid binnen te halen. Daar hoef je die ING punten niet voor in te leveren.

Rekenen en beslissen

Bij alle punten- en spaarprogramma’s is het vooral een kwestie van rekenen. Was je toch al van plan een product te kopen, dan is een ING voucher voor een aangeboden merk wellicht interessant. Dan kan immers zelfs een gering percentage korting aantrekkelijk zijn. Bij de overige producten betaal je, tegen inlevering van punten, een prijs die rond de inkoopprijs van ING ligt.

Maar vaker dicht tegen de normale winkelprijs. Daarbij geldt natuurlijk ook de vraag of je het product nodig hebt of wilt hebben. Wellicht dat het dan interessant is er de ING punten voor te gebruiken. Als je ze niet gebruikt, loopt het aantal immers gewoon op. En dat zullen veel Nederlanders zonde vinden.

Gratis punten als klantenbinder

Bij Vattenfall kun je dus, in tegenstelling tot bij ING, een product kopen zonder bijbetaling. Je levert wat punten in en krijgt het product de volgende dag thuisgestuurd. Op zichzelf betekent dat verschil tussen Vattenfall en ING niet veel. Eén van de drie personen die ik eerder sprak zei ‘je krijgt die punten wel gratis’. Maar ook dat maakt niet uit.

Vattenfall, ING en andere bedrijven beginnen zo’n spaarprogramma als klantenbinder. Ze willen ermee zorgen dat je bij hen blijft. Ga je weg dan ben je je punten kwijt. Maar in de tussentijd ben je een blije klant die GRATIS punten krijgt. En wie betaalt dat?

Wervingskosten of spaarprogramma

Bij Vattenfall krijg je een aantal punten per maand, afhankelijk van het aantal jaren dat je klant bent. Ben je minder dan een jaar klant dan krijg je 10 punten per maand. Een trouwe klant die begon bij Nuon en nu langer dan 10 jaar klant is krijgt 25 punten per maand.

ING hanteert een uitgebreider puntenprogramma. Daar krijg je bijvoorbeeld 300 punten in de maand als je een betaalrekening hebt en daar minimaal 700 euro per maand op bijgeschreven krijgt. En zo zijn er meer eenmalige of terugkerende diensten die punten kunnen opleveren.

Je betaalt het zelf

Vanzelfsprekend betaal je die punten zelf. Vattenfall, ING en andere bedrijven reserveren in hun begrotingen geld voor het werven van klanten én voor het behoud van bestaande klanten. Die reservering drukt op het totaal van inkomsten en uitgaven waarmee, bijvoorbeeld bij Vattenfall jouw premie berekent. En bij andere bedrijven op premie, bankkosten etc.

Bestaande klanten zijn altijd het voordeligst voor bedrijven. Het overtuigen van een potentiële nieuwe klant kost veel meer dan het vasthouden van een bestaande klant. Helemaal wanneer een bedrijf die trouwe klant paait met iets dat een waarde vertegenwoordigt, zoals punten.

Wat ben je waard bij Vattenfall?

PowerCube in spaarprogramma Vattenfall

PowerCube in spaarprogramma Vattenfall (klik op afbeelding)

Je kunt enigszins berekenen wat je als klant waard bent. Of beter is natuurlijk te zeggen, wat een bedrijf er voor over heeft je te behouden. Dat is gewoon weer een kwestie van rekenen. Je moet daarvoor soms wel even vaker kijken.

Bij Vattenfall zie ik een PowerCube stekkerdoos. Je kunt het op twee manieren gratis thuis krijgen. Bij de ene aanbieding komt de postbode het voor 625 punten afgeven. De andere mogelijkheid kost je 10 punten en een bijbetaling van 19,95 euro. De gemiddelde prijs van de PowerCube bij meerdere online winkels is 22 euro inclusief verzendkosten.

De berekening bij hun spaarprogramma

Eén punt is dus 3,5 cent (22 euro / 625 punten = 0,035 euro = 3,5 eurocent) of 20 cent (22 euro – 20 euro = 2 euro; 2 euro / 10 punten = 20 eurocent). Waarom moet je vaker kijken? Een paar weken terug zag ik diezelfde PowerCube bij Vattenfall voor 400 punten zonder bijbetaling. In dat geval is een punt dus 5 eurocent waard (22 euro / 400 = 0,05 euro = 5 eurocent).

Als trouwe klant ben je dus ongeveer 1 euro per maand waard (25 punten * 4,25 eurocent). Ik ga uit van de prijs zonder bijbetaling. Die verschilt flink van de prijs met bijbetaling. Maar daarmee is dit rekensommetje lastig te maken. Want het is niet duidelijk voor welke prijs Vattenfall de PowerCube inkoopt. Als dat bijvoorbeeld minder is dan de bijbetaling kunnen ze op de bijbetaling verdienen en daar iets van teruggeven aan de koper, hun klant.

Dat is ook de reden waarom het sommetje hierboven niet helemaal klopt. De waarde van een punt zal je immers van hun inkoopprijs moeten berekenen en niet van de nu gehanteerde gemiddelde winkelprijs van 22 euro. Met die winkelprijs moet je zelf wel rekenen. Omdat je daarmee de vergelijking kunt maken tussen het product zelf kopen of met punten van een spaarprogramma kunt maken.

Wat ben je waard bij ING?

Je waarde in het puntenprogramma van ING is wat moeilijker te berekenen. Ten eerste doordat je op verschillende manieren punten kunt krijgen. Daarbij kunnen ze verschillende waarden toekennen aan diensten. Bijvoorbeeld omdat ze ook andere argumenten laten meespelen. Stel dat ze weten dat het voor hen gunstig is als mensen een creditcard hebben. Dat kan dat een reden zijn dat ze graag creditcards afsluiten. Dan kunnen ze besluiten een klant een hogere bonus in punten te geven om hem over de streep te trekken.

Ten tweede verschillen de aangeboden producten bij ING te veel. De voucher voor de twee gratis loten kost ze waarschijnlijk niets. Wellicht krijgen ze zelfs geld van de loterij-organisatie omdat ze de loterij onder de aandacht brengen bij ING-klanten. De loterij-organisatie hoeft dan niet de advertentie- en dergelijke kosten te maken voor een aanbod die ze zoals gezegd geregeld doen.

Een berekening bij hun spaarprogramma

Door te kijken naar de ‘points only’ aanbiedingen kun je wel een beeld krijgen van een waarde van een punt. Het snelst kan dat bij de prijskortingen. Een korting van 50 euro op een KLM-reis kost 2000 punten. Voor 1000 punten krijg je 25 euro korting op een overnachting in een hotel.

Daaruit kun je dus concluderen dat een punt ongeveer 2,5 eurocent waard is (25 euro / 1000 punten = 0,025 euro = 2,5 eurocent). Dat het een ongeveer waarde is blijkt uit enkele andere aanbiedingen. Een weekendje weg met 15 euro korting kost 500 punten. En boek je een huisje of hotel bij boeking.nl dan krijg je voor die 500 punten zelfs 17,50 euro.

Daaruit blijkt, wat we natuurlijk al wisten, dat ING over de prijzen onderhandelt met de aanbieder van een product. En daarna wellicht ook zelf overwegingen heeft om de bijbetaling of het puntenaantal vast te stellen.

Korrel zout

Vanzelfsprekend moet je bovenstaande met een korrel zout nemen. Het is weliswaar een serieuze berekening en het toont een manier van kijken naar spaar- en puntenprogramma’s. Maar het is een oppervlakkige berekening. Er gebeurt achter de schermen veel meer dan we kunnen zien. Dat is een spel van onderhandelen, belangen en beleid, waarvan de klant alleen het eindresultaat ziet.

En dat niet alleen bij Vattenfall en ING, maar bij veel andere bedrijven met zo’n programma. Bovendien is het leuk en zinvol een vergelijking te maken met branchegenoten.

Ter illustratie (blijven rekenen)

Vanaf 1 januari 2022 rekent de ING bank 3,05 euro voor zijn basispakket. Bij de Rabobank kost het basispakket 3,35 euro. Het verschil is klein en vanzelfsprekend moet je ook naar de andere prijzen en de voorwaarden kijken.

Maar bij ING krijg je ook punten en dat kun je een aardige geste vinden. Bijvoorbeeld als je een koelkast van Bosch met 20% korting kunt kopen tegen inlevering van een 500 punten en zonder bijbetaling aan ING.

Een koelkast en blijven rekenen

Koelcombinatie in spaarprogramma ING

Koel-vriescombinatie in spaarprogramma ING

Je moet daarbij natuurlijk wel blijven rekenen en nadenken. Voorwaarde bij de aanbieding van ING is dat je de koelkast koopt bij een bepaalde online winkel. Ik kies de eerste koelkast op die site en zie dat het daar 989 euro kost. Bij BCC kost dezelfde koelkast 840 euro. Met de ING punten is het dus een voordeel van 49 euro (989 – 198 (20%) = 791 euro).

Ik vind dezelfde koelkast nog bij een andere online winkel voor 749 euro. Maar die website maakt een onbetrouwbare indruk. Bij wat zoeken op internet naar reviews blijken er meer mensen te zijn die er zo over denken. De koelkast via de aanbieding van ING lijkt dus het meest interessant.

Het is duidelijk dat je zo’n vergelijking van prijzen moet opletten. Kijk naast prijs naar randzaken, zoals in- of exclusief BTW, met of zonder gratis bezorging, betrouwbaarheid van het bedrijf en wellicht zelfs productverschillen, ondanks hetzelfde typenummer.

De PowerCube stekkerdoos

Een week later ben ik weer bij Carla. Ze heeft de PowerCube stekkerdoos gekocht voor 625 punten, zonder bijbetaling. Ze vertelt dat ze al jaren klant is van Vattenfall/Nuon. Het punten spaarprogramma vindt ze leuk. En voor gas en licht zijn de kosten gunstig in vergelijking met andere aanbieders.

Met de huidige gas- en lichtcrisis, zoals zij het noemt, is ze bovendien blij dat ze niet is ingegaan op de bijna dagelijkse aanbiedingen van energie-aanbieders. Ze betaalt dit jaar voorlopig evenveel als vorig jaar, ondanks haar flexibele contract. En ze heeft nu zo’n handige en fraaie PowerCube.

Aanvullende informatie

  • En dan weer dat rare toeval; heb ik al eens verteld over mijn bizarre toevalligheden. Een paar uur na mijn bezoek aan Carla spreek ik een vriend. Hij bestelde de PowerCube voor 400 punten. Die vriend ging dus in op de aanbieding die ik een paar weken geleden zag. Hier zijn factuur, waarbij hij me vroeg zijn persoonlijke gegevens weg te halen.
  • De drie aanbiedingen van de koelkast heb ik ook even in een pdf gezet. Het zijn die aanbieding van ING bij Bosch-home.nl, BCC.nl en Gekko-technomarkt.com.
Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 4 januari 2022 door in de categorie 2022, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

code