Oreo-onderzoek

Oreo-onderzoek naar ongelijke vulling

Gisteren verscheen er een verslag van een Oreo-onderzoek. Het was uitgevoerd door wetenschappers van het MIT. De eerste zin roept bij mij al prachtig associaties op. Die zin luidt (ik heb het in tweeën gehakt): De mechanische ervaring van consumptie (dwz het gevoel, de zachtheid en de textuur) van veel voedingsmiddelen hangt nauw samen met hun plezierige consumptie. Een voorbeeld is de gewoonte om een sandwichkoekje te draaien om de room te onthullen.

Een eerste associatie is die met het boek ‘Gastrofysica’. Dat is een boek dat ik iedereen kan aanbevelen, ook wanneer je niet bent geïnteresseerd in wetenschappelijk onderzoek rondom voeding. Een andere associatie is met soortgelijk, in eerste instantie onzinnig lijkend, onderzoek. En de gedachten die je daarbij kunt hebben.

Oreo-onderzoek

Het onderzoek spitste zich toe op de vulling. Het team introduceert een nieuwe term, Oreologie. Het is samengesteld uit Oreo, het koekje van Nabisco, en reologie, van het Griekse rhea logia. De onderzoekers beschouwen Oreologie als de studie van stroom en breuk van de koekjes.

Daarbij slaat stroom op de crème, de vulling die in het koekje loopt tijdens het productieproces. Want ze maakten een zogenaamde reometer om diverse onderdelen te onderzoeken. Zoals de invloed van hoeveelheid crème, invloed van rotatiesnelheid bij het opbrengen van de vulling op het koekje en meer.

Lijmfalen en plakken van de vulling

De leukste constatering bij het onderzoek noemen ze lijmfalen. En dat herkennen we. Je kunt een Oreo-koekje namelijk op allerlei manieren eten. De meest gebruikte zijn in melk dopen en het losdraaien van de twee biscuits. Bij die laatste methode blijkt het vrijwel onmogelijk de vulling gelijkmatig over de twee koekjes te verdelen.

En dat komt dus door lijmfalen. Het blijkt dat door het productieproces 95% van de vulling op één koekje blijft zitten. De onderzoekers bekeken meerdere manieren om de koekjes te scheiden. Daarbij bleek de opslagmethode enigszins een rol te spelen. En bij een oneffenheid, bijvoorbeeld breuk, in een koekje wordt de verhouding weer anders. Maar in de meeste gevallen blijft de vulling op één koekje plakken.

Een 3D Oreo-meter

Gelijk met het verslag van het Oreo-onderzoek levert het team een pakketje waarmee je zelf een Oreo-meter kunt maken. Het bestaat uit o.a. uit de STL-bestanden waarmee je een 3D-printer kunt aansturen. De Oreo-meter is in feite een torsietestapparaat waarmee je zelf allerlei testjes kunt doen met de koekjes.

Het Oreo-onderzoek is leuk

Die toevoeging zal het onderzoek voor scholen en studenten nog leuker maken. Maar op zichzelf vind ik het Oreo-onderzoek al interessant. Ik schreef al eens dat ik vind dat je bij wetenschappelijk onderzoek kritisch moet zijn. Immers, als de onderzoeker zelf niet onduidelijk is, dan zorgt de media wel voor een slordige interpretatie. Waardoor uiteindelijk een verkeerd beeld ontstaat, zoals bij chocolade en hoge bloeddruk.

Maar zo’n onderzoek naar het Oreo-koekje vind ik leuk omdat het over een onschuldig gegeven gaat. Je hoeft niet kritisch te zijn. Het doet me denken aan soortgelijk onderzoek waarbij ik dan denk ‘zeker komkommertijd’. Hoewel dit Oreo-onderzoek wellicht tot serieuze veranderingen kan leiden in het productieproces van het koekje. Maar daar hebben we als buitenstaanders nauwelijks een boodschap aan.

Meer Oreo-onderzoek

Het genoemde onderzoek is vooral technisch. Er zijn veel meer onderzoeken gedaan met of rond Oreo-koekjes. Die waarbij onderzoekers het succes van de advertenties en commercials analyseren vind ik het leukst. Zoals deze ’the Critical discourse analyses on the fame of OREO wonderfilled Advertisment’ uit 2019 (PDF - 1 MB). Of ‘Denotative and Connotative Meanings in Wonderfilled Advertisement of Oreo- Limesa’uit  2018 (PDF - 3 MB). En een marketing plan uit 2020, ‘Marketing research and integrated marketing communication plan of Oreo’ PDF - 629 KB.

In 2015 was er bij enkele buitenlandse media het bericht over Oreo-verslaving. Daarin vertelden journalisten dat een Oreo-koekje in potentie verslavender zou zijn dan cocaïne. In het boek ‘Tasting Cultures: Thoughts for Food’ haalt Oliver Vodeb het aan in een hoofdstuk (PDF - 158 KB).

Bijzonder is ook het onderzoek met de volgende constatering: patroonvoeding van een hyper-smakelijk voedsel vermindert alcoholgebruik bij ratten. Als lekker koekje gebruikten de onderzoekers een Oreo-koekje (PDF - 2 MB).

Oh ja, het Oreo-onderzoek van het MIT. Hier pubiceerden ze gisteren het rapport en de zip met bestanden voor de 3D oreo-meter. Het onderzoek ook hier nog even (PDF - 8 MB).

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 20 april 2022 door in de categorie 2022, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

code