halen en brengen van club fauteuils

Halen en brengen van twee club fauteuils

Halen en brengen werd afgelopen zaterdag ineens een probleem. Dat begon met mijn opmerking over club fauteuils.

‘Club fauteuils vind ik het lekkerst zitten’, vertel ik tijdens een koffiebijeenkomst met vrienden. ‘Ik had ze op kantoor en thuis. Schrijfwerk doe ik aan een bureau. Nadenken, lezen en dergelijke doe ik in een goede stoel. En voor mij is dat een club fauteuil. De armleuning op de goede hoogte, het kuipje dat als een jas sluit om je lichaam, benen op de vloer of op een tafel. Nou ja, ik zou eigenlijk weer een of twee goede club fauteuils moeten hebben’.

Club fauteuils halen en brengen

De vrienden hebben mijn opmerking rustig aangehoord. Marc is de eerste die reageert. ‘Ineke en ik hebben nieuwe meubels gekocht. Als je wilt kun je onze twee club fauteuils krijgen’.

Ik kijk even of Marc het meent. Zijn vrouw en hij hebben een dure smaak, of eigenlijk moet ik zeggen ze gaan voor kwaliteit. Bovendien weet ik dat ze nauwelijks, of zelfs helemaal niet op die fauteuils zitten. Die stoelen zijn kamervulling in het huis dat zij zelf bouwden. Als ze thuis zijn zitten of liggen ze op de twee, haaks op elkaar geplaatste, banken.

‘Je kunt ze toch op Marktplaats zetten’, merk ik op.

‘Dat betekent tijdverspilling, vreemde mensen in huis en gezeur’, begint Marc. Maar dan vervolgt hij, ‘ik gun je die stoelen. Als ik jou daar een plezier mee kan doen, vind ik het een leuk idee dat jij ze hebt’.

Daarna vertelt hij dat de nieuwe meubels eind deze week worden gebracht. Ophalen heeft geen haast, maar het zou wel prettig zijn als dat begin van de week plaatsvindt. En daarmee begint het probleem rond halen en brengen.

Busje huren, geen alledaagse bezigheid

Ik realiseer me dat de club fauteuils niet in een personenauto passen. Vrienden met een bestelwagen of busje wil ik er niet mee lastig vallen. Dus moet ik een busje huren.

De zoekopdracht ‘busje huren’ bij google geeft tientallen resultaten. Google geeft er daarbij direct een paar in de buurt. Maar ik vul de zoekopdracht aan met enkele plaatsnamen. Daarna bezoek ik enkele aanbieders van busjes en lees hun aanbod.

Dan blijkt een busje huren, voor mij een niet-alledaagse bezigheid, een puzzel.

Busje huren, een puzzel

In een ver verleden heb ik wel busjes gehuurd. Maar het is te lang geleden om op die ervaring te kunnen leunen. Bovendien is de wereld veranderd. Na het bezoeken van enkele bedrijven die busjes verhuren komt er gelukkig wel wat verstopte basiskennis terug.

Vanzelfsprekend moet je vooraf zelf vaststellen hoeveel kilometers je gaat rijden en hoelang je het busje nodig hebt. Bij het huren van een busje gaat het daarna om: huurprijs, vrije kilometers, borg, eigen risico en verzekering.

En daarmee begint de puzzel. Waarom? Omdat elk bedrijf een eigen invulling geeft aan de eenvoudige vijf factoren. En ze daarbij allemaal opvallend weinig informatie geven. Ze gaan te veel uit van zichzelf of de ervaren huurder. Maar hoe vaak huurt een gemiddelde Nederlander een busje?

Busje huren, aanbod en informatie

Ik zou eenvoudig bij de dichtstbijzijnde verhuurder een busje kunnen huren. Dat betekent geen stress, hooguit betaal ik wat meer dan nodig. En als ik een grote bus huur, weet ik ook zeker dat de stoelen erin passen. Club fauteuils zijn nooit groter dan een kubieke meter, oftewel 100 cm hoog, breed en lang.

Huurprijs

De huurprijzen van de negen websites die ik bekijk verschillen behoorlijk. De voordeligste biedt een busje aan voor 45 euro per dag. Maar op de site staat daarbij dat het incl. btw is, maar exclusief brandstof. Dat busje blijkt bovendien een bestelwagen; waar de fauteuils dus niet in passen. De duurste met eenzelfde wagen rekent een dagprijs van 86 euro zonder opmerking over de brandstof.

Vrije kilometer

De websites die ik bekijk hanteren allemaal 100 km als vrije kilometers. Maar wat zijn vrije kilometers?, vraag ik me als onzekere en/of zeldzaam busjes hurende lezer af. Geen van de negen bedrijven geeft daar duidelijke informatie over.

Ik hoop dat het de huurprijs is inclusief brandstof voor de eerste 100 kilometer. Ergens dwaalt er in mijn geheugen echter iets over aftanken bij terugkomst en dan de gebruikte brandstof betalen. En hoe zit het dan bij de hierboven genoemde verhuurder die een prijs exclusief brandstof vermeldt.

Borg

Er is slechts een verhuurder van busjes die geen borg rekent, of in ieder geval meldt het er niets over. De borg verschilt ook behoorlijk per bedrijf. Grofweg ligt die tussen 100 en 500 euro. Maar er zijn er ook twee die 1000 euro of meer willen, afhankelijk van de situatie en of het particulier of bedrijfsmatige huur betreft.

De meesten verrekenen de borg met het eindbedrag (huurprijs, werkelijk afgelegde kilometers en/of brandstofgebruik). Het verschil krijg je bij het terugbrengen van het busje direct terug. Er zijn echter twee verhuurbedrijven die melden dat de borg binnen twee weken op je rekening wordt gestort. En de verhuurder waar je het busje na de rit contactloos kan inleveren vertelt niet hoe je daar je borg terugkrijgt.

Eigen risico

Na bovenstaande zal iedereen vermoeden dat ook het eigen risico bij schade uiteenloopt. Dat klopt. Een verhuurder meldt 250 euro. Bij de andere aanbieders loopt het geleidelijk op tot eentje die 2500 euro noemt. Maar die merkt daarbij op dat dit bedrag afhankelijk is van het soort en de hoogte van de schade.

Er zijn twee aanbieders die duidelijk vermelden dat je een eigen risico verzekering kunt afsluiten waarmee je het eigen risico verlaagt. Beide rekenen hiervoor 20 euro en verlagen het bedrag daarmee van 1000 naar 500 euro. Bij andere verhuurders met zo’n verzekering staat de mogelijkheid van verzekeren in een algemeen tekstje onderaan de pagina of een andere pagina.

Verzekering

Bij de meeste verhuurders zit verzekering in de huurprijs. Maar bij drie aanbieders geldt die alleen voor de bestuurder. Wil je iemand meenemen, bijvoorbeeld voor het sjouwwerk, dan moet je daarvoor een aparte verzekering afsluiten.

Het gaat bij verzekeren hoogstwaarschijnlijk om schade aan het busje en de vracht. Dat wordt niet altijd duidelijk. Bij twee verhuurders staat dat je een inboedelverzekering kunt afsluiten; zit bij hen de vracht dan niet in de standaard verzekering?

Bij sommige kun je ook aanvullende verzekeringen afsluiten. Daarbij gaat het niet om de het eigen risico, maar bijvoorbeeld een trekhaak- of diefstal verzekering.

Informatie

Zoals gezegd kun je het best, als zeldzame huurder, een verhuurder in de buurt zoeken. Niet puzzelen en gewoon de prijs betalen. Dat voorkomt veel vragen en stress.

Want de informatie verschaffing is bij de meeste aanbieders niet best; ook al is te zien dat ze het proberen. De vijf genoemde factoren worden meestal wel in een opsomming behandeld. Maar de informatie daar omheen is verstopt in wollige en/of onduidelijke bewoordingen, in zijn geheel afwezig of elders op de site apart opgenomen.

Halen en brengen

Nadat ik besloot eenvoudig uit twee aanbieders in de buurt te kiezen schatte ik de kosten op 110 euro en een borg van 500 euro. Gebaseerd op een VW Transporter, het aantal kilometers heen en terug en een dag huur.

Afgelopen maandag vertelde ik twee kantoorgenoten over de puzzel rondom het huren van een busje. Ze herkenden de problematiek. ‘Maar waarom regel je het niet met Brenger’, zei Jan. ‘Dat is zeker goedkoper, je hoeft geen borg te betalen en kunt gewoon doorwerken’.

Halen en Brengen met brenger.nl

Jan legde het uit en dat klonk inderdaad ideaal. Je geeft bij brenger.nl eenvoudig twee plaatsnamen op en informatie over de voorwerpen die je wilt laten halen en brengen. Dan zie je een prijs. Daarna kies je een dag waarop je het halen en brengen wilt laten uitvoeren.

De getoonde prijs kan nog iets oplopen. Dat is afhankelijk van de gekozen dag, een extra persoon voor het sjouwen, vracht op de begane grond of een verdieping, of het gaat om een vriend of bijv. een Marktplaats aanbieder, en dergelijke.

Kosten en voordelen met Brenger.nl

In mijn geval ging het om een vriend. Die vond het geen probleem te helpen bij de haallocatie de stoelen in het busje te zetten. En ik deed daar bij de brenglocatie vanzelfsprekend ook niet moeilijk over.

Bij brenger kostte het halen en brengen van de twee club fauteuils mij 64 euro. Met de bijkomende voordelen. Zoals geen gepuzzel met het huren van een busje. Minstens drie uur tijdwinst, want ik hoefde de deur niet uit. Als ik in die tijd werk, zou ik mijn uurtarief daarbij als extra voordeel kunnen meenemen.

En de werkwijze van brenger.nl is gebaseerd op efficiëntie. Niet heen met een lege bus, zoals bij het huren van een busje. Brenger zorgt als transport intermediair dat de bestuurder in de buurt weer snel een haalopdracht heeft, en dus een volle bus. Daarmee is brenger dus ook een duurzame oplossing.

Werkwijze van Brenger.nl

Na het verkrijgen van de opdracht zoekt brenger een geschikt type bus bij de opdracht. Daarna kiest het een bus op de route en stippelt de opdracht daar efficiënt bij uit. De bij de bus behorende naam en foto van de chauffeur mailt het daarna naar de opdrachtgever.

Een paar uur na het ontvangen van een opdrachtbevestiging en factuur ontving ik die mail. Daarbij stond ook het tijdvak waarin de opdracht zou worden uitgevoerd, dus halen en brengen. En dat ik de opdracht kon volgen op de site en daar, twee uur voor het halen, ook het mobiele nummer van de betreffende chauffeur zou kunnen zien.

Mijn halen en brengen opdracht

Het voor mijn twee club fauteuils ingeplande tijdvak was 16.00 – 18.00 uur. Zelf zou ik er heen en terug minstens drie uur aan kwijt zijn, inclusief busje huren. Nu stond het busje, vanwege het inplannen in een route met meer opdrachten, om 16.10 uur bij Marc voor de deur.

Om 16.40 uur kreeg ik een SMS-je van de chauffeur dat hij binnen een half uur bij mij zou zijn. Hij belde precies om 17.00 uur bij me aan. Met de vriendelijke chauffeur plaatste ik de stoelen direct waar ik ze wilde hebben. Tevreden over de stoelen en de bezorgingdienst zat ik even later in een van de fauteuils.

Herinnering aan een project

En toen ik daar zat herinnerde ik me ineens dat ik ooit een soortgelijk project deed. Dat was eind negentiger jaren. Twee oud KLM-medewerkers, een piloot en een technicus, vroegen me hen te helpen met een idee.

Ze vertelden dat er dagelijks honderden lege vrachtvliegtuigen rondvliegen. Die brengen een vracht weg en komen regelmatig leeg terug. Dat is zonde natuurlijk. Erger was het echter, vertelden ze, dat er regelmatig calamiteiten zijn waarbij zo’n ‘lege kist’ een oplossing zou kunnen zijn.

Gestrande kippen

Ze gaven verschillende voorbeelden van mogelijke calamiteiten. De opvallendste vond ik de gestrande kippen. Er zijn verschillende redenen die ertoe leiden dat een vrachtvliegtuig aan de grond moet blijven. Bijvoorbeeld een technisch probleem met het vliegtuig, niet de goede of verkeerd ingevulde vrachtbrieven, een politieke situatie en meer.

Bij levende waar kan elke dag oponthoud een probleem zijn, vertelden de heren. Natuurlijk is het transport verzekerd. Maar het kost de verzekeraar dus geld en de levende waar is dood of onbruikbaar. Zonde toch, als in veel gevallen het probleem met één van de vele lege vrachtvliegtuigen kan worden opgelost.

Concurrentie haat en nijd

Het bleek uiteindelijk, in ieder geval eind vorige eeuw, een onoplosbaar probleem. Vliegmaatschappijen wilden niet dat hun gestrande transport met een concurrerende maatschappij meeging. Het was onbespreekbaar. Liever kosten en een probleem, dan een oplossing.

Wellicht dat het een idee is het project weer eens uit de kast te halen. Qua automatisering hadden we het ruim twintig jaar al opgelost. Nu zou het wellicht nog slimmer kunnen, met blockchain en dergelijke. Maar bovendien willen veel bedrijven tegenwoordig duurzamer en efficiënter werken. Misschien zelfs wanneer daarbij een concurrent wordt ingeschakeld.

Aanvullende informatie

  • Bestelwagen en busje zijn bijna synoniemen. Maar een bestelwagen is meestal kleiner. Renault Kangoo, Citroën Berlingo en Peugeot Partner zou ik bestelwagens noemen. Een Renault Traffic, Citroën Jumpy en Peugeot Boxer zijn dan bussen. Daartussen hebben deze en de meeste andere merken ook nog tussenmaten.
  • Er zullen waarschijnlijk meerdere bedrijfjes zijn zoals Brenger.nl.
    • Je zou daarbij kunnen denken aan wijrijden.nl. Maar die doen vooral persoenenvervoer en het brengen en halen van documenten. Een fauteuil of kast lijkt met daar niet mogelijk.
    • Brengen-halen zal dat wellicht wel doen. Maar dat is het bedrijfje van Maarten Krom en hij werkt alleen en vanuit Gilze. Het lijkt me niet dat hij een efficiënte duurzame route kan maken met meerdere opdrachten.
    • Pick This Up is wel een vergelijkbaar alternatief. Zij halen evenals Brenger ook producten op bij winkels, bijvoorbeeld die kast die je kocht bij Ikea.
  • Zie het ook het bericht ‘Een zitbal, voornamelijk een leuke stoel
Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 26 april 2022 door in de categorie 2022, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

code