- René van Maarsseveen - https://renevanmaarsseveen.nl -

Euro 2000 huisstijl

De Europese Kampioenschappen Voetbal voor het jaar 2000 werden als Euro 2000 door België en Nederland georganiseerd. Samen met Rolf Resink ontwikkelde ik een complete huisstijl (briefpapier, visitekaartjes etc) voor dit toernooi.  Daarnaast ontwierpen we ander benodigd drukwerk (entreekaartjes e.d.) en voorbeelden van merchandising (T-shirts, CD-hoesjes, posters e.d.).

Mooie kans

eurologoDe organisatie van Euro 2000 was in handen van voormalig Twijnstra Gudde adviseur Alain Courtois. Hij had inmiddels de nukken ervaren van ISL, de marketingorganisatie van de UEFA die de commerciële rechten had van het toernooi.

Er was al in 1993 (!) een competitie geweest tussen zes bureaus. Van het bureau dat de gekozen en inmiddels goedgekeurde huisstijl had gemaakt wilde ISL alsnog afscheid nemen. Ze vonden de financiële en juridische eisen van dit bureau te hoog vond.

Buiten de competitie

euro 2000 entreeRolf en ik kregen de gelegenheid snel een nieuwe huisstijl te ontwikkelen. Terwijl wij de eerste uitingen al presenteerden werden door ISL diverse taken van het projectbureau Euro 2000 teruggenomen, waaronder de huisstijlontwikkeling.

ISL besloot, omdat er toch al kosten waren gemaakt, nog eens met het in competitie gekozen bureau te overleggen. Dat bureau bleek DGO, ook uit Utrecht. Zowel ISL als DGO deden wat bij de wijn, waardoor het oorspronkelijke logo alsnog werd gebruikt voor het toernooi.

euro 2000 bord

Balletdanser

Het had een leuk project kunnen zijn. En als ik de uitingen bekijk, vind ik de ontwerpen van Rolf nog altijd leuk en fris. Op het gebruikte logo zijn de vlaggen samengebracht tot een balletdanser. Terwijl bij ons voorgestelde logo de vlaggen veel meer direct een voetballer verbeelden.

Maar ik kan me de beslissing van ISL ook wel voorstellen. Die wilde gewoon verder en ze vermoedde waarschijnlijk ook dat het oorspronkelijke bureau wel wat zou inbinden.  Want het was vanzelfsprekend een mega project met allerlei uitingen en drukwerk. Vanzelfsprekend van honderdduizenden toegangskaartjes en folders. Maar ook met heel veel handelsdrukwerk en overige uitingen.