Verantwoord surfen: Hoe herken je veilige en duurzame websites?
Internet is niet meer weg te denken uit de wereld. Velen surfen dagelijks, winkelen via het net, geven voorlichting, doen hun bankzaken via de online versie van de bank en spelen spelletjes. Bij het kiezen van geschikte providers richten ze zich uitsluitend op hun voorkeuren. Bijna niemand beweegt zich verantwoord via het internet. Dit kan snel desastreuze gevolgen hebben. Vooral op het gebied van veiligheid moeten internetgebruikers goed opletten zodat surfen geen negatieve gevolgen heeft.
Gelukkig zijn websitebeheerders zich hier ook van bewust. Op het gebied van spellen met een gokfactor leggen exploitanten elke zwakke plek, hoe klein ook, bloot en elimineren deze. Dat is ook nodig, want de vele spellen van de online aanbieders zijn alleen leuk met een plus aan veiligheid. Wie kiest voor een gerenommeerd Nederlands casino op internet met positieve beoordelingen speelt niet alleen legaal, maar zit ook aan de veilige kant als het gaat om cyberbeveiliging. Gebruikers kunnen zich uitsluitend concentreren op het spel en niet op potentiële bedreigingen.
Helaas is dit niet bij alle websites het geval. Vooral kleinere bedrijven hebben simpelweg geen geld voor de modernste technieken om hun bezoekers te beveiligen. Gelukkig kunnen surfers onveilige sites snel herkennen. In het volgende zullen gebruikers ontdekken welke aanwijzingen niet bepaald voor een veilige website spreken en wat de moeite waard is om op te letten in termen van duurzaamheid.
Geen aankoop zonder opdruk
Een veilige website heeft altijd een impressum. Deze bevat verschillende gegevens. Naast de beheerder van de website en de eigenaar van het bedrijf, vinden surfers gegevens over de locatie van het bedrijf. Adres en telefoonnummer moeten ook worden vermeld, evenals een geldig e-mailadres. Af en toe bevat het impressum een faxnummer. Zonder deze informatie moeten surfers afstand houden.
Fans van online winkelen kunnen betrouwbare aanbiedingen vinden met behulp van veilige blogs en hun artikelen. Hier behandelen de blogbeheerders verschillende gedachten die het dagelijks leven gemakkelijker maken. Voor interessante ideeën voor het leven geven ze geschikte links naar veilige websites. Blogbeheerders willen hun lezerspubliek uitbreiden en daarvoor is vertrouwen nodig. Links naar twijfelachtige inhoud zijn voor hen dan ook uit den boze.
Op sommige pagina’s ontbreekt het impressum in de footer. Klanten vinden het vaak in de header of aan de zijkant van de online aanwezigheid. Tegenwoordig gebruiken exploitanten verschillende ontwerpen, waardoor gebruikers soms moeten zoeken naar het impressum. Meestal staat het echter op een duidelijk zichtbare plek.
Ondersteuning in een vreemde taal
De klantenservice moet altijd beschikbaar zijn. In de regel vinden gebruikers de contactgegevens in het impressum. Als er een telefonische hotline is, wordt er ook een nummer vermeld. In geval van problemen kan het personeel deskundige hulp bieden. Zo zou het tenminste moeten zijn. In werkelijkheid ziet het er vaak anders uit. Soms is er geen ondersteuning en in andere gevallen is ondersteuning alleen beschikbaar in een andere taal.
Ondersteuning in een vreemde taal is geen bewijs van een onveilige website. Het kan echter wel leiden tot problemen bij de gebruiker. In geval van problemen is er geen contactpersoon. Als er problemen zijn met een bestelling, betaling of levering, is het des te moeilijker. Bezoekers die voor het eerst een website bezoeken, moeten daarom eerst contact opnemen met support voordat ze een aankoop doen of een dienst gebruiken.
Ongewoon gedrag van de website
Ongewoon gedrag verwijst naar het onevenredig veel vragen om persoonlijke informatie. Sommige websitebeheerders willen gewoon geen klanten. Ze verzamelen alleen maar persoonlijke gegevens om ze bijvoorbeeld op Darknet te verkopen. Als het bedrijf tijdens een bezoek om opvallend veel informatie vraagt, moeten gebruikers de andere kant opkijken.
Gevoelige gegevens zoals bankgegevens of informatie over eerdere ziektes, uitdagingen in het leven en soortgelijke gegevens mogen in geen geval worden doorgegeven. Ook verzoeken om betaling – in de vorm van phishingmails of op de website – zijn niet toegestaan zonder aankoop. Helaas trappen sommige mensen keer op keer in oplichtingspraktijken op internet.
In de meeste gevallen gebruiken fraudeurs het persoonlijke mobiele telefoonnummer om rechtstreeks contact op te nemen met de gebruiker. Er worden verkooppraatjes gemaakt of vervelende telefoontjes gepleegd zonder vooruitzicht op hulp. Geef daarom nooit je telefoonnummer, adres of andere informatie als de gebruiker twijfelt aan de betrouwbaarheid van de site.
Ontbrekend beveiligingsprotocol
Het beveiligingsprotocol was tot een paar jaar geleden geen probleem. In de loop van de regelgeving voor gegevensbescherming en de optimalisering van de omgang met informatie, ontstond de vraag naar meer veiligheid op internet. Er was een beveiligingsprotocol nodig en gebruikers herkennen dit aan het voorvoegsel “https” wanneer ze een pagina oproepen.
Deze afkorting geeft aan dat gegevens alleen tussen twee partijen worden uitgewisseld. Zonder het beveiligingsprotocol kunnen onbevoegden gemakkelijk gevoelige informatie zoals bank- of zorgverzekeringsgegevens onderscheppen en misbruiken. Met het https-protocol vermijden klanten dit scenario.
Helaas zijn er nog steeds websitebeheerders die het “http”-protocol gebruiken in plaats van het “https”-protocol. De veiligheidsrisico’s zijn enorm wanneer je een aankoop doet of je registreert. Dit is een van de redenen waarom hosters het protocol automatisch aanbieden. Websitebeheerders integreren het met één klik op hun homepage.
Nieuwsbrief aanmelden zonder toestemming
Wie heeft dit nog nooit meegemaakt? Je opent ’s ochtends je mailbox en er verschijnen talloze nieuwsbrieven. Niet altijd hebben de ontvangers zich er ook echt op ingeschreven. Soms gebeurt dit via een site van een derde partij na toestemming voor verschillende contracten. In andere gevallen versturen sites de nieuwsbrief na de eerste toestemming. De wet vereist echter dubbele toestemming voor de nieuwsbrief.
Nieuwe betaalmethoden zonder beoordelingen
Er is tegenwoordig een groot aantal aanbieders van betaaldiensten. De meeste zijn bekend en werken zeer efficiënt. Er komen voortdurend nieuwe dienstverleners bij die nog sneller, gemakkelijker en beter geld overmaken. Veel van deze nieuwkomers op de financiële markt zijn betrouwbaar. Anderen zijn echter uit op het geld van de deelnemers. Gebruikers kunnen zien of een betalingsdienstaanbieder een goede reputatie heeft of niet door de algemene voorwaarden door te lezen.
Gebruikers moeten zeker wegblijven van nieuwe aanbieders zonder recensies op veilige en onafhankelijke sites. Als het bedrijf ook bekende betaalmethoden aanbiedt, moeten deze prioriteit krijgen.
Producten tegen dumpprijzen
Duurzaamheid is net zo belangrijk als veiligheid. Of een bedrijf milieubewust is, kun je al ontdekken door naar de verzendinformatie te kijken. Hoe verzendt de fabrikant of verkoper de goederen en werkt hij met recyclebare verpakkingsmaterialen? Zijn de afmetingen van de dozen afgestemd op de afmetingen van het product en wat kost de verzending?
Daarnaast speelt de waarde van de goederen een rol. Extreem goedkope producten komen nooit van duurzame productie. Uitbuiting van mensen, dieren en de natuur is de regel. Dus als je goedkope producten kiest, moet je je zeker inlezen over de productieomstandigheden en alleen kiezen voor fair trade en een goede bedrijfscode.
Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.