Oodie - avacodo en toast

Oodie, een draagbare deken met mouwen

De dochter van vrienden komt uit school en trekt direct een soort badjas aan. ‘Wat een leuk ding’, zei ik kort geleden. ‘Ja, het is een Oodie’, reageerde ze, maar de naam verstond ik nauwelijks. Voor mij was het een badjas of kamerjas.
Maar Sinterklaas had de naam wel verstaan. En enkele weken later kreeg ik zo’n kamer-/badjas combinatie. Die volgens het gedicht, dat de hoofdpiet erbij schreef, dus een Oodie heet. Volgens die Piet is de Oodie een deken met mouwen.

Oodie, geschiedenis van een draagbare deken met mouwen

Het idee voor de combinatie deken en hoodie komt van de Australiër Davie Fogarty. Davie, geboren op 12 november 1994 in Adelaide, begon diverse bedrijfjes. Hij verkocht koptelefoons, had een Vietnamese broodjeszaak, een kruidenwinkel met zelf gekweekte kruiden en een bedrijfje voor onderhemden (singlets).
Het was allemaal niet zo succesvol. Maar wel leerzaam. En leren deed Davie ook naast het ondernemen. Geleidelijk leerde hij veel via Youtube-filmpjes, podcasts en boeken. En hij leerde vooral over camera’s, video en sociale media. Daarmee begon hij een bedrijfje dat advies gaf en filmpjes maakte voor bedrijven in Adelaide.

Verzwaringsdekens en de voorloper van Oodie

Tijdens dat advieswerk ontdekte Davie de verzwaringsdeken. Hij stopte zijn AV-advieswerk en startte het bedrijf Calming Blankets (kalmerende dekens). Daarin ging hij verzwaarde dekens verkopen. Via de verzwaringsdeken en zijn werk in de dekenindustrie ontdekte hij de draagbare deken.

De draagbare deken

De eerste wereldwijd bekende draagbare deken werd in 2008 de Snuggie, een fleece-deken met mouwen. Het was een idee van Gary Clegg, een student aan de Universiteit van Maine. Hij zocht in 1998 een manier om zijn handen vrij te houden tijdens het gebruik van een slaapzak. Dit leidde tot de uitvinding van de ‘Slanket‘, een deken met mouwen. Hij bracht het samen met zijn broer in 2006 op de markt. Het werd redelijk succesvol.
Twee jaar later kwam Allstar Products met de Snuggie. Allstar is een marketingbedrijf dat zich vooral richt op producten die via tv-commercials en direct marketing worden verkocht. Zij pakten het groot aan en maakte hun merk al snel overal bekend en populair. Maar het kreeg veel navolging van andere fabrikanten, zoals de Toasty Wrap, de Cuddlewrap, de Snuck Sack en de Freedom Blanket. De Slanket bleef overigens de kwalitatief beste, met meer kleurkeuze en een wat hogere prijs.

De Oodie, een hoodie zonder h

Na meerdere, volgens eigen zeggen, mislukte bedrijven en het min of meer succesvolle Calming Blankets kwam Davie in 2018 op een idee. Met de Oodie combineerde hij de draagbare deken met een hoodie. Of eigenlijk een draagbare deken met capuchon. Want een hoodie is een sweater met capuchon, en dat zou dus dubbelop zijn.
En Oodie is natuurlijk gewoon een hoodie zonder de h. Oftewel een hoodie zonder sweater, maar met een draagbare deken. En een ‘hood’ is een kap, een bedekking voor het hoofd en de nek met een opening voor het gezicht. Zelf zegt Davie er niet meer over de naamgeving. Op de website staat alleen dat hij Australiërs vooral blijer wilde maken dan een kangoeroe op een trampoline.

Oodie naar de markt

Fogarty gebruikte na het idee zijn ervaring met sociale media en video maken om het uit te voeren en op de markt te brengen. De Oodie was vrijwel direct een succes. Hij vertelt daarover in een interview.
‘Als je een product tegenkomt dat behoorlijk populair is en je de juiste timing en goede digitale marketing hebt, kan succes vrij eenvoudig zijn.’

De succesformule van Fogarty bij Oodie

Vraag je Davie Fogarty naar het succes van Oodie, dan krijg je een verhaal dat lijkt op die van Pieter Zwart van Coolblue. Volgens Fogarty draait het om een vierledige aanpak: inhoud (content), sociale media, klantenservice en productontwikkeling.
Die formule past Fogarty nu toe bij alle producten en merken van zijn Davie Group. En ze brengen hem allemaal succes en een groeiend vermogen. Maar allereerst is er het product, zegt Davie. Investeer er niet direct te veel geld in, want het zou wel eens niet kunnen werken, meldt hij er lachend achteraan, terugdenkend aan zijn eigen beginjaren.

Covid-19 en de behoefte aan comfort

Bij de start van zijn Oodie had Davie ook een beetje geluk. De pandemie Covid-19 begon kort daarna. Zijn product paste bij de behoefte aan comfort en gezelligheid tijdens de lockdowns. Hij moest zorgen voor slimme marketing, het creëren van een herkenbaar merk en zorgen voor goede logistiek
In feite ontdekte Fogarty met zijn Oodie een bestaande markt en benutte hij die op een innovatieve manier. Hij deed het toevallig op het moment dat de behoefte groot was. De inzet van sociale media en betaalde advertenties op Facebook en Google zorgde voor snelle populariteit van een kwalitatief goed product.

De Oodie

‘De Oodie bootst in feite na hoe het voelt om in bed te liggen terwijl je op bent’, las ik in een recensie. Een leuke omschrijving. En de Oodie is ook zo leuk commercieel, dat het evenals de Snuggie direct navolgers kreeg.
Soms zijn die navolgers moeilijk te onderscheiden van de echte Oodie. Die echte is dik, warm en extreem oversized. Bij de copycats kun je van alles verwachten als ik zo her en der beoordelingen lees. Ze kunnen dunner zijn, de inkt van de prints kan zijn uitgelopen, ze zijn minder warm, missen vaak de dubbele voering en meer. Maar het staat iedereen natuurlijk vrij om een imitatie te kopen.

Aanvullende informatie

  • Een hoodie is de Engelse naam voor een sweater met capuchon. Het is een trui met lange mouwen en het heeft meestal een buidelzakje op de buik. De capuchon maakt een hoodie extra comfortabel en warm. Ze zijn meestal gemaakt van hetzelfde materiaal als een sweater. De buitenkant is gemaakt van katoen en de binnenkant van gemoltoneerd katoen.
  • De succesformule  van Fogarty is dus vierledig. Maar dit zijn de vier adviezen die hij vooraf geeft:
    • Falen is een natuurlijk onderdeel van het zakenleven.
    • Alles draait om het product. Zorg dat je product-markt fit is, vóór alles.
    • Zelfs de meest succesvolle mensen die je kent, zijn nog steeds aan het leren.
    • YouTube is een geweldige gratis bron. Haal er het maximale uit.
Bovenstaand bericht is geschreven op 2 december 2024 door in de categorie 2024, Geschiedenis, Producten en diensten

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *




Veel foto's en illustraties van voor 2020 zijn tijdelijk verwijderd van deze site en server i.v.m. media-reorganisatie
Hello. Add your message here.