Lees lust opwekkend

Fietsend naar de binnenstad zie ik diverse posters met blote dames en heren. Bij de derde zie ik waar het over gaat. Ik vind de posters leuk om te zien, ze zijn opvallend genoeg en daardoor ook spraakmakend. Maar dat is voor een leesbevorderende campagne niet genoeg. En nog afgezien van dat.

De slogan ‘Lezen is vurrukkulluk’ is goedkoop. Als je Remco Campert wilt eren met het 50-jarig bestaan van zijn boek en de leesherinnering van veel oud-scholieren wilt oproepen doe het dan goed en anders. Daarbij, voor een campagne om lezen te bevorderen zijn er wel betere slogans te bedenken.

Ook het concept is goedkoop, want overgenomen van Zappos, de modefabrikant. Begin van dit jaar maakte Zappos spraakmakende advertenties met naakte vrouwen. Ze hadden alleen schoenen of laarzen aan en de bijgaande slogan luidde ‘zappos…. meer dan schoenen’. Zelfs iemand die tegen naakt in advertenties is, begrijpt dat de gewenste boodschap op een effectieve manier wordt gecommuniceerd.

De totaal onrealistische leesbrei van in verrukking bij elkaar gebrachte mannen en vrouwen zal niemand, die nu nog niet leest, aan het lezen zetten. En een lezer zal er niet méér door gaan lezen.

Bij het persbericht van de makers van Kesselskramer over de campagne, moet ik aan Freek de Jonge denken. Die zei ooit dat hij achteraf in de krant las wat hij met zijn optreden had bedoeld. Het verhaal van de campagne lijkt de verantwoording (lees: het goed praten) van het jatten van een idee en de wens van de productfotograaf ook eens wat blote mensen voor zijn lens te hebben.

“Leuk zo’n blote groep mensen voor mijn lens. Zoals Spencer Tunick dat al jaren doet”, zegt de fotograaf.

“Ja, dat kan goed werken. Dat zagen we bij Zappos al”, reageert de Art Director.

“Ik krijg dat er wel door bij de klant”, ondersteunt de account director hoopvol. “Maar dan moeten we het wel een beetje aankleden”, vult hij zichzelf gevat aan.

“Dan hangen we er toch een literair thema aan. Bijvoorbeeld met een dode schrijver, een Mulish, Reve of Campert”, bedenkt de copywriter.

“Campert leeft nog hoor”, roept de koffiejuffrouw die juist binnen komt met nog wat alcoholische versnaperingen om de creativiteit te stimuleren. Het loopt immers al tegen lunchtijd. Ze zijn al de hele ochtend bezig.

“Maar dat boek van hem is wel een interessante invalshoek”, reageert de account manager, ”een heel bekend boek ook, hoe heet het ook alweer?”

“Het leven is verrukkelijk”, weet de fotograaf.  “Dat is het. Al die blote mensen verzameld in een groepsfoto. Naakt met een boek.”

“Ja en dan als slogan die boektitel”, zegt de copywriter. “weet je wat, we maken er een actie van. Dan geven we dat boek gratis weg in de campagnetijd.”

“Dat is toch een oubollig boek over de zestiger jaren?”, informeert de koffiejuf.

“Prachtige nostalgie, prima passend in deze tijd”, snauwt de copywriter.

Het is even stil.

“ik heb hem, ik heb hem, even niets zeggen”, reageert de account manager enthousiast. En na nog even een korte stilte schreeuw hij uit wat later het persbericht zou worden, ”Een collectieve ervaring met een artistieke knipoog naar de zestiger jaren, de tijd van vrije liefde en groepsgevoelens waarin het boek het leven is verrukkelijk zich afspeelt.”

De fotograaf blij, de copywriter en art director blij. De account manager blij. De koffiejuf vult de glazen bij en is ook blij. Er hangt een enthousiaste sfeer. De heren kijken elkaar betekenisvol aan en de account manager begrijpt ‘het is een mooi moment om de klant te bellen’.

“Ik zie het helemaal voor me al die blote mensen met een boek, geweldig”, kwijlt de contactpersoon van het CPNB. “Het is lees lust opwekkend”, zingt hij er achteraan.

In gedachten maakt hij zich even zorgen over zijn bestuur. Wat zullen die oude mannen er van vinden? En wat te denken van al die verliesgevende boekhandels en kwijnende uitgevers die ons basisbudget bij elkaar brengen? Maar bloot is goed te verkopen in deze crisistijd, flitst het door hem heen, iedereen moet immers een stapje terug doen. Minder is meer. Dus uit die kleren en lezen.

“Doe een goede mix. Een doorsnede van de bevolking, zeg maar”, geeft hij de account manager nog mee, “Ik vind het geweldig… werk het maar verder uit.”

Er werd een presentatie gehouden waarbij Remco Campert de leesbevorderende campagne opent. 719.750 gedrukte exemplaren van het boek ‘Het leven is vurrukkulluk’ worden tot 18 november gratis verspreid via bibliotheken. Naast de bibliotheekpocket wordt het boek ook verspreid als schoolpocket op scholen, er is een ebook-versie, een luisterboek en een groteletter-editie, die als luxe editie verkrijgbaar is in de boekhandels.

 

 

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 8 november 2011 door in de categorie 2011, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Comments are closed.