Een integere sinterklaas actie of niet

1,3 miljoen kinderen hebben hun emailadres en naam achtergelaten op de site van NTR bij een Sinterklaas actie. Enkele ouders spreken er schande van dat de kinderen daarvoor onder druk zijn gezet. De kinderen werd in het Sinterklaasjournaal vertelt dat hun pakjesavond niet door zou gaan als ze de gegevens niet doorgaven.

Sinterklaas actie

Sinterklaas actie - De enige echte SinterklaasEr zijn verschillende redenen waarom je tegen dit soort acties kunt zijn. Het betreft kleine kinderen, een kwetsbare en makkelijk te manipuleren, groep. Ouders hebben de verantwoordelijkheid, en daarmee de mogelijkheid, hun kinderen naar eigen inzicht op te voeden.

In een tijd waar wordt gewaarschuwd tegen het doorgeven van allerlei persoonlijke gegevens wil je niet dat in een onschuldig kinderprogramma je pedagogische waarschuwing wordt ondermijnd.

“Maar”, zegt de NTR, “we gebruiken de gegevens van deze sinterklaas actie alleen om de kinderen een verrassing te sturen. Daarna gooien we de gegevens weg.”

Mooie woorden

Ja,ja. Wie gelooft dat nog in deze tijd. De één na de andere persoon en organisatie wordt ontmaskerd. Alle mooie beloftes worden, als het zo uitkomt, gewoon genegeerd. Pink Ribbon haalt geld op met het argument onderzoek te doen, maar het geld staat op een bank en onderzoek wordt nauwelijks gefinancierd (lees hier hun reactie).

Twee wetenschappers bedenken hun onderzoeksresultaten.  We wachten nog op de ontmaskering van hun collega’s, want ze zullen echt niet de enige zijn. Gedeputeerden nemen zichzelf in dienst als assistent en vangen dubbel salaris. Bij televisieprogramma’s worden deelnemers voorbereid met de juiste antwoorden. Je hoeft de krant maar open te slaan en de voorbeelden, soms te fantastisch voor woorden, stromen je tegemoet.

Snellere communicatie

Het was vroeger heus niet beter. Ik vertel mijn ouders dat we nu met meer mensen zijn en meer communicatiemiddelen hebben en dat het dus logisch is dat het veel meer is. Maar ze hebben wel een beetje gelijk. Want de mentaliteit erachter is wel anders.

Sociaalpsychologen kunnen daar beter iets over zeggen, dan ik. Hoewel deze dan ook wel eerst op hun integriteit moeten worden gescreend. Voor je het weet wordt er weer één ontdekt die verhalen uit zijn duim zuigt.

Vertrouwen

In deze tijd van crisis en wederopbouw (hervorming) moeten we meer dan ooit op elkaar kunnen vertrouwen. Voorlopig gaat dat nog niet. Zolang er wantoestanden naar boven blijven komen zal ons vertrouwen elke keer weer een knauw krijgen.

Sinterklaas die kinderen tijdens een sinterklaas actie om hun emailadres vraagt om ze een cadeautje te kunnen sturen? Ik ben geneigd het bolwerk NTR op basis van hun verleden het voordeel van de twijfel te geven.

Maar het zou zomaar kunnen dat het cadeautje geregeld is met de adressen als betaalmiddel. Dan krijgen de ouders (of hun kinderen) de aankomende zomer ineens een mailtje van Bart Smit of de Vara met een leuke aanbieding.

Als dat uitkomt is het antwoord al te voorspellen: “we doen een leuke aanbieding in het voordeel van de ontvanger. Daar is toch niets mis mee. De mensen zouden blij moeten zijn.” En na drie dagen kamerdebat over het ongeoorloofd mailen, verdwijnt het verhaal naar pagina 12.

Op naar de volgende sinterklaas actie of actie van een willekeurig andere onhandige marketeer.

Zie ook het bericht ‘de hydrograaf‘, over de Sinterklaasboot

Bovenstaand bericht is geschreven op 20 november 2011 door in de categorie 2011, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Comments are closed.