Ideeënverzameling (1)
Af en toe plaats ik op deze site ideeën die uit mijn database van 1990 – 2000. Ik schreef bij de verantwoording al dat mogelijk sommige van de ideeën inmiddels zijn uitgevoerd. Vandaag liep ik weer even door de database en kwam er weer een paar tegen waarvan ik zeker weet dat ze zijn uitgevoerd. Zonder mijn inmenging. Zo werkt dat nu eenmaal. Noem het collectief bewustzijn (Jung) of denk aan de theorieën van Rupert Sheldrake.
De bioloog Rupert Sheldrake ontdekte dat apen op een Japans eiland waren begonnen met hun zoete aardappelen van zand te ontdoen door ze eerst in water te spoelen. Iets wat apen normaal niet doen. Toen echter zo’n honderd apen op datzelfde eiland allemaal hetzelfde deden werd blijkbaar door de collectiviteit de boodschap naar elders verzonden. Want enige tijd deden apen op andere eilanden het ook, zonder dat de apen fysiek met elkaar contact hadden.
Enkele voorbeelden die ik vandaag onder de T tegenkwam in de eerste ideeënverzameling:
Terugbellen Nutsbedrijven
Kan er niet anders worden omgegaan met wachtenrijen bij telefoneren naar openbare diensten e.d. (berucht voorbeeld Remu). Je zou met nummerherkenning mensen terug kunnen bellen (het moet technisch mogelijk zijn de kosten toch bij de beller te leggen), bij een helpdesk zou je al wat tips kunnen laten horen waardoor het probleem wellicht al wordt opgelost etc.
14 oktober 1993
Thermokopje
Er zijn tegenwoordig chemicaliën die temperaturen aangeven door kleurverandering. Wanneer deze chemicaliën worden verwerkt in het glazuur van kopjes kunnen ze aangeven hoe heet de drank is die erin zit. Bij thee is dan te zien of ze al gedronken kan worden of dat ze nog te heet is.
23 augustus 1995
Telefooncel als veilige haven
Er zijn steeds minder telefooncellen. In gewelddadige steden kan zo’n cel, mits van bijv. kogelvrij glas en vandaalbestendig, een uitvalsbasis zijn voor mensen die worden lastiggevallen. De cel is van binnenuit te sluiten. Een slachtoffer kan direct om hulp bellen. Door het glas zal de cel niet snel worden gebruikt voor minder prettige zaken als drugsgebruik, want alle activiteit in de cel is van buitenaf te zien.
Tien tops
Een website met slechts 10 producten (kunnen er ook 25 zijn of een ander mooi getal). Elke product heeft een eigen pagina. De producten lopen uiteen van eenvoudige hebbedingetjes tot auto’s. Elk product heeft een productafhankelijk aantal dat verkocht moet worden. Bij elk product staat het aantal dat nog verkocht moet worden. Pas als van een product dat aantal is verkocht wordt een nieuw product op de site geplaatst. De keuze van producten is divers, maar liefst enigszins bijzonder (lees: exclusief). Vanuit het idee dat aan bestaande klanten makkelijker wordt verkocht dan aan nieuwe, krijgen de kopers bij hun aangekochte product een certificaat (communicatiewaarde) en de mogelijkheid van enkele extra’s, bijv. sneak preview op de eerstvolgende drie toekomstige producten, waarop ze dan kunnen inschrijven.
11 februari 1997
Voor dit idee heb ik in 1998 een domeinnaam vastgelegd.
Tattoo variatie
Veel artiesten en sporters met X-factor hebben tattoo’s. Doe een actie met tijdelijke tattoo’s van afbeeldingen van deze tattoo’s (David Beckham, Robbie Williams etc). Een leuke variant is tijdelijke tattoo’s van littekens, wonden en sneeën. Je kunt ze verkopen bij of met een (bluf)boekje waarin korte verhalen staan over hoe de wonden zouden kunnen zijn ontstaan.
27 december 1999
Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.