Rembrandt gespiegeld

Rembrandt gespiegeld

Afgelopen vrijdag liep ik bij Geert Visser van Office-Care binnen. Hij had een bijzondere print liggen. Het waren de twee gespiegelde etsen van Rembrandt, zoals hierboven.

Rembrandt prints

Geert en ik hadden al eens geëxperimenteerd met het printen van de Rembrandt etsen die ooit door Polyvisie en Polygoon zijn gefotografeerd. Dat zag er heel bijzonder uit. Dat kun je wel aan Geert overlaten. Hij had het juiste papier gevonden, de juisten inkten en de kleur om er een prachtige reproductie van te maken.

De gespiegelde Rembrandts van hierboven waren even mooi geprint. Maar er was iets vreemds aan. Want de ene kende ik wel, maar de andere niet. En zo samen had ik ze nog nooit gezien.

Rembrandt gespiegeld

Guus Ottenheijm, die ook bij Geert was, hielp me uit mijn verbazing. Hij was het weekend ervoor naar de tentoonstelling ‘Rembrandt gespiegelt’ geweest in  het Suermondt -Ludwig – Museum in Aken.

De expositie toont 54 etsen van Rembrandt en laat hun spiegelbeelden ernaast zien. Daardoor worden de werken zo getoond, zoals de meester ze bij het werk voor ogen had. Ik realiseerde me ineens weer het bijzondere van etsen. Wat wij zien is niet wat de kunstenaar zag bij het maken. Die etste immers in spiegelbeeld.

Linker of rechter

RembrandtVanzelfsprekend kregen Geert, Guus en ik een gesprek over welke Rembrandt ets mooier is, de linker of de rechter, of een etser zich altijd heeft vermoeid over het spiegelen; hij kan immers ook gewoon een afbeelding maken en dat etsen (of laten etsen door een leerling).

Het was Guus opgevallen dat er etsen zijn waarop mensen staan die linkshandig zijn, terwijl je weet of kunt vermoeden dat ze rechtshandig zijn. Bij de hierboven getoonde Rembrandt maakt dat nauwelijks uit omdat hij niets in zijn handen heeft . Bovendien zijn de knopen van zijn jasje niet te zien. Daardoor kun je geen vrouwen- of mannensluiting zien. Het zwaard in de hiernaast getoonde afbeelding maakt echter wel verschil.

Etsen van Utrecht

Vandaag was ik weer even bij Geert. Afgelopen zondag heeft hij twee prachtige etsen gekocht met plattegronden van Utrecht. De ene is in 1598 in opdracht van het stadsbestuur geëtst door de Utrechtse goud- en zilversmid Adam van Vianen. Dat staat op het certificaat van Authenticiteit. In 1840 is het met de oorspronkelijke koperplaat herdrukt. De koperplaat bevindt zich in het Centraal Museum te Utrecht. De andere ets is uit de tijd van de vervaardiging van de kopergravure.

Altijd in spiegelbeeld werken

We bogen ons nog eens over de grote kaart. ‘Waar is de Biltstraat’, vroeg ik Geert, die de kaart vanzelfsprekend al veel langer had bestudeerd. Hij wees het aan. ‘Dan ben ik daar geboren’, was mijn eerste reactie.

Ook hier heeft de etser weer in spiegelbeeld moeten werken. Hij moest de Dom in zijn geheel in het koper krassen. De storm van 1674  zou immers het middenschip vernielen en dat was toen nog niet gebeurd.

De plattegrond van dat Utrecht toont een overzichtelijke en nog kleine stad, de Oude- en Nieuwegracht lopen als evenwijdige slangen door het beeld en langs de stadsmuren staan vele bastions.

Ets van de Veluwe

Oudst bekende kaart van de VeluweGeert kocht de etsen bij edward-wells een genommeerd cartografisch antiquariaat in Ermelo. Hij sprak uitgebreid met de eigenaar Harald Fredriks. Deze ontdekte onlangs de 400 jaar oude, oudste gedrukte kaart van de Veluwe.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 13 februari 2012 door in de categorie 2012, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Comments are closed.