SCEM Uitgeverij – historie

Van 1995 tot 2001 heb ik boeken uitgebracht voor enkele klanten van mijn marketing- reclamebureau. Ze hadden zelf boeken geschreven. In dit tijd werkte ik voor Uitgeverij Spectrum en kende ik meerdere uitgevers. Het was een logische stap de debutanten door te verwijzen naar een uitgever. Sommige van de boeken werden uitgegeven.

Op een gegeven moment kwam echter een klant met zijn tweede manuscript naar met toe en zei ‘kun jij mijn boek niet uitgeven? Grafische zaken en marketing doe je al voor me, en dat redactionele geloof ik wel’. Ik vertelde hem maar niet dat uitgeven vooral ook met distributie te maken heeft. Veel van de boeken gingen immers toch via de klant naar zijn familie, vrienden en relaties.

Toch waren er boeken die via het Centraal Boekhuis (CB) naar de boekhandel moesten. Daarom verdiepte ik me wat meer in de bijkomende zaken rond uitgeven. Ik schreef me in bij het CB, vroeg een ISBN-codering aan en deed nog wat dingen om de uitgeeftak in te richten, zoals het vastleggen van de handelsnaam SCEM Uitgeverij.

Hoewel er nog steeds klanten waren met boeken, stopte ik in 2001 de uitgeefactiviteit. Ik maakte nog wel boeken, maar het distribueren, promoten en dergelijke kostte te veel tijd en was niet meer interessant. Het Centraal Boekhuis wilde af van de kleine uitgeverijtjes en ze had daartoe de kostenstructuur zodanig veranderd dat het kleine uitgevers wegdreef. Volgens mij was er een man binnengehaald als directeur die niet uit het boekenbak kwam maar van een retailorganisatie als Albert Heijn.

Bij werken met het Centraal Boekhuis was je ongeveer 50% van de verkoopprijs kwijt aan de boekhandel, een vast bedrag per maand voor de inschrijving als uitgever bij het CB, een bedrag per ingeleverde titel en een percentage over elk verkocht exemplaar. Daarnaast waren er enkele mogelijkheden voor de voorraad, zoals een stapeltje boeken bij het CB (voor kleine uitgevers), alle boeken bij het CB (dat deden enkele grote uitgevers) en andere varianten.

Ik bleef wel boeken maken, maar deed dat gewoon erbij. In 2003 had ik contact met een vriend die SCEM uitgeverij nieuw leven wilde inblazen. Zelf had ik er nog niet zoveel zin in, want ik was met andere dingen bezig. Maar de bijeenkomsten over de uitgeverij leidde wel tot een gesprek met Annemarie Postma en ‘van het een komt het ander’ tot een relatie van enkele jaren waar ik liefdevol op terug kijk.

Enkele maanden nadat ik Polyvisie had gekocht, voornamelijk vanwege het fotoarchief, begon een bepaald uitgeefconcept weer te kriebelen. Maar het bleek rond 2004 nog steeds te vroeg, qua technische ontwikkeling, om dat uit te voeren. Bovendien was ik meer nog dan daarvoor met andere dingen bezig.

Maar nu met POD kan het wel. En eind vorig jaar heb ik de eerste stappen gezet om SCEM Uitgeverij weer naar de markt te brengen. De eerste titel is klaar, een tweede ligt bij de drukker en enkele andere zijn in voorbereiding.

Inmiddels heeft het CB haar werkwijze weer versoepeld en zijn de diensten die worden geleverd aangepast aan de ontwikkelingen in het boekenvak. De tarieven zijn weer acceptabel. Maar als uitgever heb je inmiddels meer mogelijkheden. Naast POD (printing on demand), waardoor je met kleinere aantallen kan werken, raken elektronische uitgaven meer ingeburgerd en hoeft de lezer zijn boek niet per se via de boekhandel te ontvangen.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 18 februari 2012 door in de categorie 2012, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Comments are closed.