- René van Maarsseveen - https://renevanmaarsseveen.nl -

SCEM Uitgeverij – historie

De geschiedenis van SCEM Uitgeverij begint in 1995. Vanaf dat jaar tot 2001 bracht ik boeken uit voor enkele klanten van mijn marketing- reclamebureau. Ze hadden zelf boeken geschreven. In dit tijd was Uitgeverij Spectrum een klant en kende ik meerdere uitgevers. Het was een logische stap de debutanten door te verwijzen naar een mij bekende uitgever. Sommige van de boeken werden uitgegeven.

Het begin van SCEM Uitgeverij

Op een gegeven moment kwam echter een klant met zijn tweede manuscript naar met toe. Hij zei ‘kun jij mijn boek niet uitgeven? Grafische zaken en marketing doe je al voor me, en redactionele beleiding geloof ik wel’. Ik vertelde hem maar niet dat distributie wellicht het belangrijkste, of op zijn minst moeilijkste, onder deel van uitgeven is. Veel van de boeken zouden immers via de klant naar zijn familie, vrienden en relaties gaan.

Toch kwamen er daarna boeken die via het Centraal Boekhuis (CB) naar de boekhandel moesten. Daarom verdiepte ik me wat meer in de bijkomende zaken rond uitgeven. Ik schreef me in bij het CB, vroeg een ISBN-codering aan en deed nog wat dingen om de uitgeeftak in te richten. Zoals het vastleggen van de handelsnaam SCEM Uitgeverij.

Eerste beëindiging van de uitgeverij

Hoewel er nog steeds klanten waren met boeken, stopte ik in 2001 de uitgeefactiviteit. Ik bleef nog wel boeken maken. Maar het distribueren, promoten en dergelijke kostte te veel tijd en was niet meer interessant. Bovendien wilde het Centraal Boekhuis af van de kleine uitgeverijtjes. Dat deden ze door de kostenstructuur zodanig te veranderen dat kleine uitgevers wegdreven. Het CB had een man binnengehaald als directeur die het boekenvak niet kende. Hij kwam van een retailorganisatie als Albert Heijn en keek met die ogen naar het uitgeven.

De kostenstructuur bij het CB zag er ongeveer zo uit:

Doorstart van SCEM Uitgeverij

Ik bleef wel boeken maken voor klanten, maar dus niet uitgeven. In 2003 had ik contact met een vriend die SCEM Uitgeverij nieuw leven wilde inblazen. Zelf had ik er nog niet zoveel zin in, want ik was met andere dingen bezig. Maar de bijeenkomsten over de uitgeverij leidde wel tot een gesprek met schrijfster Annemarie Postma. Annemarie en kwamen beide tot de conclusie dat ik haar boeken niet moest uitgeven. Maar het contact leidde wel tot een relatie van enkele jaren waar ik liefdevol op terug kijk.

Enkele maanden nadat ik Polyvisie had gekocht, voornamelijk vanwege het fotoarchief, begon een bepaald uitgeefconcept weer te kriebelen. Het bleek rond 2004 echter nog steeds te vroeg, qua technische ontwikkeling, om dat uit te voeren. Bovendien was ik meer nog dan daarvoor met andere communicatieve producten bezig, onder ander met Annemarie.

Printing On Demand (POD)

Maar nu met POD (Printing On Demand) kan het wel. En eind vorig jaar zette ik de eerste stappen om SCEM Uitgeverij weer naar de markt te brengen. De eerste titel is klaar, een tweede ligt bij de drukker en enkele andere zijn in voorbereiding.

Inmiddels heeft het CB haar werkwijze weer versoepeld en zijn de diensten die worden geleverd aangepast aan de ontwikkelingen in het boekenvak. De tarieven zijn weer acceptabel. Maar als uitgever heb je inmiddels meer mogelijkheden. Naast POD, waardoor je met kleinere aantallen kan werken, raken elektronische uitgaven meer ingeburgerd. Daardoor hoeft een lezer zijn boek niet meer per se via de boekhandel te ontvangen.