Verkeerslichten
Onderweg in Nederland verwonder ik me elke dag minstens één keer over de verkeerslichten. En dan met name over de afstelling. De overheid, en wij zelf inmiddels ook, wil dat wij zuiniger rijden. Als je weet hoeveel brandstof er verloren gaat door het onnodig lang voor een verkeerslicht wachten, zou je verwachten dat ze daar wat creatiever naar zouden kijken. Nog los van de ‘verkeeringenieurs’ die zich met de verkeerstroom en verkeerslichten bezig houden.
Voorstel Charlie Aptroot
VVD-Tweede Kamer-lid Charlie Aptroot deed vorig jaar (mei 2011) al een stap in de goede richting met het voorstel de verkeerslichten na rood eerst op oranje te laten springen. In Engeland en Duitsland levert dat gunstige resultaten op voor de doorstroom en het brandstofgebruik. Je zou denk in deze tijd, waarin alles is geautomatiseerd, dat het slechts een software aanpassing is. Toch werd zijn voorstel al snel onder de tafel geveegd.
Het door Aptroot genoemde voordeel is dat er door de tussenstap meer auto’s door kunnen, omdat iedereen zich op het groen kan voorbereiden. Maar ook de brandstofbesparende actie, het stilzetten van de motor bij het wachten bij, wordt aantrekkelijk door eerst met oranje aan te geven dat de motor weer gestart moet worden. Dat verlaagt de drempel voor angstige rijders of mensen die minder handig zijn in het verkeer.
Onnodig lang wachten
Er zijn diverse plekken op de routes rondom mijn kantoor waar je onnodig lang moet wachten voor het rode verkeerslicht. Het zijn plekken waar je, als intelligente leek, niet anders kan denken dan dat de Gemeentelijke verkeersingenieurs vanaf hun werkplek de boel hebben zitten regelen. Zoals de verkeersambtenaren in Den Haag, waarvan je bij veel verkeerssituaties in Nederland vermoedt dat ze alleen met de trein rijden, het station naast de deur hebben en slechts van huis naar kantoor reizen en vice versa.
Als je bijvoorbeeld vanaf Arnhem op de rondweg Utrecht langs de A12 de afslag Lunetten/Houten neemt, dan moet je niet de pech hebben dat de verkeerslichten net op rood springen. Daar staand zie je twee stromen verkeer voorbij komen voordat je eindelijk zelf weer mag rijden. Tegen 12 uur ’s nachts is dat voor mij een plek voor verkeersnegatie (je doet het tegengestelde van wat in de regel is vastgelegd).
Er zijn ook plaatsen waar iedereen stil staat en het echt te lang duurt voor er beweging komt. Het doet met denken aan die liften in sommige flats, waar de deuren er ijzig lang over doen om dicht te gaan. Die liften zijn dan afgesteld op het instappen van oudere mensen. In veel liften is er tegenwoordig een knopje om de deuren zelf te sluiten; wellicht een idee voor de verkeerslichten (niet serieus hoor).
En dan zijn er nog plekken in Nederland waar de drukte per rijstrook verschilt op een dag. Toch staan daar de verkeerslichten op één manier afgesteld. Het moet toch mogelijk zijn met de software een variabele afstelling te maken op basis van drukte. Het hierbovengenoemde punt bij Lunetten is overigens ook zo’n plek. ’s Ochtends is het daar beneden druk vanuit Arnhem en Den Haag, ’s avonds vanuit Utrecht en Houten/Nieuwegein.
zie ook: Voorbij de regels
Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.