Het Spectrum Uitgeverij
Ik was op zoek naar een boek in de dozen waarin ik mijn boeken heb opgeslagen vlak voor een verhuizing. Daarbij vond ik ook een aantal posters en advertenties die ik maakte in de periode dat ik, vanuit SCEM Marketing, reclame maakte voor Uitgeverij Het Spectrum.
Joost Bloemsma, zoon van de oprichter, had de uitgeverij van VNU overgenomen. Daarmee was Het Spectrum weer de enige grote particuliere uitgeverij in Nederland. Nancy Simonis, nu Scheeve, was mijn contactpersoon. Samen met haar maakte ik vele advertenties en promotiecampagnes voor de diverse boeken die Het Spectrum uitbracht.
Veel plezier had ik zelf bij de campagne rond het boek Modoc. Daarvoor ontwikkelden we een nieuwe display, waarbij de boeken enigszins schuinstonden. Met de grote poster erboven trok het veel aandacht in de boekhandel.
Er waren meer leuke campagnes. Van Ivonne Koolen, vrouw van Joost en verantwoordelijk voor de verkoop, kregen we veel vrijheid om invulling te geven aan een campagne. Ook als dat tegen beter in was. Bij de jaarlijkse campagne voor Prisma Woordenboeken vertelde ze dat de verkoopaantallen altijd min of meer gelijk waren (ze had prachtige lijsten om dat aan te tonen). Maar de woordenboeken moesten wel elk jaar weer even onder de aandacht worden gebracht, maar dat mocht ook eenvoudig. De wedstrijd die we voor het begin van het schooljaar 1998-1999 bedachten was volgens Yvonne dus niet nodig. Maar we mochten het wel gaan uitvoeren. En dat was leuk voor Nancy en mij, want we moesten prijzen regelen, posters en flyers maken en de boekhandels informeren.
In het plan dat ik schrijf stond de volgende samenvatting:
We organiseren een wedstrijd om de aanschaf van Prisma woordenboeken te bevorderen bij jongeren van ± 12 jaar die van de basisschool naar het voortgezet onderwijs gaan. De wedstrijd wordt gecommuniceerd met posters bij de verkooppunten van Prisma woordenboeken en ondersteund met radiocommercials en een pagina op de eigen internetsite. De prijzen worden kostenloos, tegen geringe vergoeding of tegen kostprijs betrokken van derden. Bij de aanschaf van drie Prisma woordenboeken ontvangt de koper (dat hoeft niet per se een jongere te zijn) een wedstrijdformulier waarna hij/zij kan deelnemen door enkele woorden te zoeken volgens de aanwijzingen op het formulier en hiermee een tekst te maken (of een slagzin af te maken).
Voor het ingspreken van de radiocommercial benaderde ik Cees Wijburg, met wie ik al eerde had samengewerkt. En Bert van der Roest, met wie ik ook al vaker had samengewerkt, kende een jongen die hij les gaf en die het spreekvak in wilde.
De wedstrijd werd goed ontvangen. Uit de verkoopcijfers van Yvonne bleek de verkoop van woordenboeken wel meer te zijn dan het jaarlijks gemiddelde. Maar te weinig om het budget te verantwoorden.
Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.