Fileleed – makkelijk te verhelpen
De afgelopen maanden was er weer veel fileleed. Deels door de vele wegwerkzaamheden. Maar het viel me ook op, doordat ik me verwonder over het gedrag van medeweggebruikers. Ik schreef daar in 1998 al over in mijn ideeëndatabase (zie ideeën):
In file’s op de snelweg weet je vaak niet wat de oorzaak is. Helaas zijn het meestal sukkels die:
- niet doorrijden (lage snelheid en enorme afstand met voorganger),
- juist te goed doorrijden (hoge snelheid en plotseling remmen met kettingreactie tot gevolg waarbij de achterste stilstaat) of
- te ver doorrijden (te laat remmen en in de achterkant van de voorganger terecht komen).
Ook wegversmallingen bij werkzaamheden zijn een bron van fileleed. Als je ergens in de file staat weet je niet wat de oorzaak is en of je wellicht weer snel op gewone snelheid verder kunt. Bij het begin van werkzaamheden en bij een verkeersongeluk zou in de middenberm een gekleurde vlag moeten worden uitgehangen. Aan een lange mast zodat iedereen in de file kan zien tot waar de file duurt. Want daarna kan het verkeer weer gewoon verder rijden. Tegemoetkomend verkeer kan zien dat er wat aan de hand is waardoor zij wellicht ook plotseling in de remmen moeten (omdat er weer sukkels zijn die willen zien wat er aan de andere kant van de weg aan de hand is).
Het kan vanzelfsprekend ook een gekleurde ballon zijn. Maar dat moet het risico dat het door de wind naar beneden slaat afwezig zijn.
Fileleed
Het idee om fileleed, niet de file, te voorkomen kan inmiddels ook in een app worden uitgevoerd. Of onderdeel zijn van een bestaande app. Dat je bijvoorbeeld via je smartphone een berichtje krijgt hoever je nog van de bron van een file verwijderd bent.
Met GPS kan door de app worden bepaald dat je in een bepaalde file staat. Daarna kan de app eenvoudig de afstand berekeken en herberekenen tot de coördinaat van de filebron. De file lost er niet sneller door op. Maar het heeft wellicht wel een gunstige psychologische werking op de stapvoets rijdende automobilist.
Opritten
Ik constateer dat ook veel files, of oponthoud ontstaat, bij opritten. Daar zou een geleidingssysteem kunnen werken. Eenzelfde systeem waarmee bij de, overigens belachelijke, rotondes wordt geprobeerd het verkeer te geleiden. Bij rotondes leidt het alleen maar tot een onoverzichtelijke situatie. Op een recht wegstuk kan het natuurlijk wel.
Waarom geleiding. Je ziet vaak automobilisten op het laatst snel naar links gaan omdat ze zien dat er auto’s willen invoegen vanaf de oprit. Dit maakt het verkeer onrustig. Daarbij krijg je het effect van de ‘remharmonica‘, waarbij iedereen een beetje meer moet afremmen met als gevolg dat er uiteindelijk iemand stil staat.
Van baan wisselen
Ruim vóór een oprit zou je al de geleiding kunnen beginnen. Zodanig dat automobilisten niet meer van baan kunnen wisselen. De geleiding loopt door tot een punt na de oprit. Het begin en eind van de geleiding is afhankelijk van de specifieke situatie ter plaatse.
Ik denk dat er nieuwe systemen moeten worden bedacht. Dat is ook een uitdaging. Het mooist zou een flexibel systeem zijn dat afhankelijk van het moment van de dag kan worden ingesteld.
Meer leed
Want dat is een ander leed. Veel verkeersvoorzieningen worden gemaakt en/of ingesteld alsof zich de hele dag dezelfde situatie voordoet. Terwijl op de meeste plaatsen de situatie op een dag meerdere keren verandert. ’s Ochtends heb je bijvoorbeeld verkeer dat een stad in wil, en ’s avonds aan de andere kant er weer uit. Maar ok, dat is een ander probleem.
Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.