Heinrich Kubis – eerste steward

Heinrich Kubis (16 juni 1888) werkte een aantal jaren in modieuze hotels in Europa, zoals de Carlton in London en de Ritz in Parijs. Maar ergens in maart 1912 stapte hij als eerste steward aan boord van de Zeppelin LZ-10 Schwaben van DELAG (Deutsche Luftschiffahrts-Aktiengesellschaft). Hij was lange tijd de enige steward aan boord, maar geleidelijk kreeg hij assistentie en werd hij hoofdsteward. Pas in 1930 kwam de eerste vrouw, de 25 jarige Ellen Church, als steward aan boord van een vliegtuig.

Kubis ging vanaf de eerste keer in 1912 mee op alle vluchten van de LZ-10 en opvolgende Zeppelins. Hij zat op de ‘LZ-10 Schwaben’ toen deze, na 224 vluchten, op 28 juni 1912 in brand vloog op het vliegveld van Dusseldorf. Met de ‘LZ-127 Graf Zeppelin’ maakte hij de rondvlucht rond de wereld mee. Hij was ook hoofdsteward op de LZ-129 Hindenburg toen daar, op 6 mei 1937, een nog steeds spectaculaire brand uitbrak, waarbij 36 doden vielen. Hij had de vlucht bijna niet meegemaakt, vanwege ziekte, maar hij was bijtijds opgeknapt om de plaats van zijn inmiddels ingeschakelde vervanger weer over te nemen.

Heinrich Kubis, middenachter in donker pak op de Hindenburg

Het was de Hindenburgs eerste vlucht naar Noord Amerika. De vlucht over de Atlantische Oceaan verliep rustig. Maar eindigde uiteindelijk in de fatale brand. Vanzelfsprekend moest Heinrich Kubis getuigen. Hij verhaalde over de circusartiest Joseph Späh, die werkte onder de naam Ben Dova. Deze Joseph had hond die meereisde in de vrachtruimte van de Zeppelin. Späh drong er op aan deze Duitse herder, Ulla, zelf te voeden. In het begin ging er nog een steward mee, maar na twee dagen ging Späh alleen. Hij hield zich daarbij niet altijd aan de strenge eisen die golden aan boord van de Zeppelin en Kubis sprak hem daar op aan. Volgens Kubis was de brand het gevolg van sabbotage en kon alleen Späh daarvan de dader zijn. Ook andere overlevenden waren overtuigd van sabbotage. Maar uiteindelijk werd de zaak door de onderzoekcommissie van de FBI gesloten.

Heinrich Kubis staand achter, bij een kaartspelletje op de Hindenburg

Kubis bleef nog lange tijd chefsteward. Hij verhuisde na zijn pensioen naar Augsburg, waar hij introk bij zijn zoon en schoondochter. Hij overleed ergens in de zeventiger jaren.

Heinrich Kubis was ergens in maart 1912 de eerste steward. Achtien jaar later,  was Ellen Church de eerste stewardes. Voor de Tweede Wereldoorlog hadden alle stewardessen een opleiding als verpleegster. Tot ver in de jaren zeventig mochten stewardessen niet getrouwd zijn (er volgde direct ontslag), hanteerden maatschappijen een maximum leeftijd en moesten stewardessen slank zijn.

 

Bovenstaand bericht is geschreven op 9 maart 2012 door in de categorie 2012, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Comments are closed.




Veel foto's en illustraties van voor 2020 zijn tijdelijk verwijderd van deze site en server i.v.m. media-reorganisatie
Hello. Add your message here.