Nieuwe uitgeefconcepten

Vorige week bezocht ik het congres over trends in de uitgeefbranche ‘e-reading en tablet’. Gisteren was ik bij de bijeenkomst van Cross Media Café in Hilversum over ‘nieuwe uitgeefconcepten’. Ook dit ‘congres’ van Immovator was informatief opgebouwd. Voor de pauze drie sprekers over inhoudelijke zaken. Vlak voor de pauze vijf ‘jonge’ bedrijven met een pitch van elk twee minuten. En na de pauze een gesproken column en drie sprekers over hun ervaringen.

Immovater Congres in studio 3 op het MediaPark

Informatie over het congres, de video’s van alle sprekers, foto’s en dergelijke zijn te vinden op de website van Immovator, Cross Media Netwerk. Ik zal daarom hier verder niet gedetailleerd ingaan op het congres.

Oplagecijfers dalen door digitalisering

De eerste inhoudelijke spreker was Peter Neijens, bestuursvoorzitter van HOI, Deze organisatie verzamelt, analyseert en verspreid oplagecijfers van alle in Nederland verschijnende media. De informatie van Neijens was niet helemaal nieuw, een deel had ik de week daarvoor al gezien, maar wel vollediger.

Hij kon daardoor ook interessantere vergelijkingen maken en conclusies trekken. Eén van zijn opmerkingen was dat kranten het moeilijk hebben. Op zich is dat niets nieuws. Maar ga eens na, het is ook logisch.

Tegen de tijd dat ik naar bed ga, kijk ik meestal nog even op mijn tablet of smartphone naar de app van NU.nl (en soms ook naar AD.nl of Telegraaf.nl). En dan ’s ochtends na het douchen ga ik ontbijten met de krant. Die lees ik vanzelfsprekend vluchtig. Daar staan de berichten die ik de vorige avond al las op mijn digitale nieuwsdienst nog eens herkauwd. Soms zelfs met de letterlijke tekst. Gewoon overgeschreven van het ANP.

Functie papieren krant?

Je zou je kunnen afvragen wat de functie van de papieren krant op zo’n ochtend nog heeft. Als je van sport of showbiz houdt, dan is die vraag nog wel te beantwoorden. Het AD heeft een uitgebreide sportbijlage. En daarin meestal ook een uitgebreider artikel over showbiz dan op de appjes van de nieuwsbladen.

Maar als je sport en showbiz minder belangrijk vindt, zoals ik, dan kun je slechts constateren dat die krant traditie is. Aangeleerd gedrag: bij het ontbijt en voor het naar het werk gaan, even in die papieren krant bladeren. Dat is vertrouwd, dat stemt tevreden. Wie dat gevoel niet kent bij de krant, jongeren bijvoorbeeld die in een andere tijd zijn opgegroeid, zal die krant niet meer nodig hebben.

Geen nieuws meer nodig

Eigenlijk realiseer ik me dus dat ik de krant niet nodig heb voor het nieuws. Voor de achtergrondverhalen bij het nieuws dan wellicht? In mijn geval zou ik de kranten dan tot het weekend moeten bewaren, want daarvóór gun ik mezelf geen tijd. Maar in het weekend zijn er de dikke bijlage van het AD, de uitgebreide NRC en de weekbladen. En je wilt toch ook niet de hele zaterdag en zondag met kranten doorbrengen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat kranten het moeilijk hebben en nog moeilijker gaan krijgen. Er zijn wellicht nog wel mogelijkheden voor kranten. Maar evenals bij boeken zullen uitgevers het roer (het kijken naar hun product) volledig moeten omgooien. Ze moeten alle beschikbare media integreren. In plaats van vasthouden aan de oude benadering.

Het nieuwe uitgeven

David Vink, directeur van Veronica Publishing

David Vink, directeur van Veronica Publishing

Na de pauze vertelden drie sprekers hoe zij denken over het ‘nieuwe uitgeven’ en hoe ze dat doorvoeren in hun werk. David Vink, directeur van Veronica Publishing, heeft het schijnbaar het makkelijkst. Zijn tijdschrift (Veronica Magazine) staat, met een oplage van bijna 800.000 exemplaren, in de top-3 van Nederland. Toch ziet ook hij het aantal abonnees en de losse verkoop zachtjes dalen.

Eric Ariëns, directeur Digitale Producten, heeft het al wat lastiger. Hij heeft te maken met veel tijdschriften, veel redacties, veel ideeën. En daartussen moet hij een samenhang zien te vormen waarin hij, naast de websites, zijn verdere digitale verhaal kwijt kan.

TMG digitaal

Frank Volmer, CEO van de Telegraaf Media Groep, heeft het waarschijnlijk het moeilijkst. Dat komt denk ik vooral omdat de organistatie nog erg leunt op Dé krant. Ik zal er verder maar niet te veel over zeggen. De visie van TMG kan ik al jaren niet meer volgen. De ene ongelukkige overname volgt de eerdere foute overname.

Klappen werden meestal wel opgevangen door de reserves van het bedrijf. Maar nu moet de organisatie mee. Want nieuwe (digitale) uitgeefconcepten verlangen flexibele, moderne, enthousiaste medewerkers die doordrongen zijn van het uit te voeren beleid. En die dat bovendien creatief oppakken en innovatief meedenken in de uitvoering.

Fotoverantwoording:
De foto’s tijdens het congres zijn gemaakt door Jöran Maaswinkel en meer foto’s van het congres zijn te vinden op Flickr.

Meer informatie over het congres:
Het programma, de video’s, presentatie’s en dergelijke op de site van Immovator, Cross Media Netwerk.

Het enige dat ontbreekt aan de uitgebreide vastlegging van het congres is de uitgeschreven tekst van de column van dr. Piet Bakker, communicatiewetenschapper van de Universiteit van Amsterdam. Hier dan alsnog (pdf).

Bovenstaand bericht is geschreven op 28 maart 2012 door in de categorie 2012, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Comments are closed.