Website voor 100 euro

Begin van deze maand werd ik gewezen op een discussie bij LinkedIn over een website voor 100 euro. Lees hier zijn vraag:

Steeds vaker zie je ‘webdesignbedrijven’ die websites aanbieden voor…..jawel, zelfs €100,-!!!
Zijn dit niet de bedrijven die deze markt naar de knoppen helpen?? Je wordt zo langzamerhand bang om eerlijke bedragen voor een website te vragen met dit soort bedrijfjes in je achterhoofd…

Hij kreeg 147 reacties op zijn vraag.

Nu draait het bij deze vraag, in ieder geval gaat de verwijzing daar naartoe, om geld. Maar ik zie het wat breder. In de vijfentwintig jaar dat ik als marketeer werk ben ik vele varianten op dit thema tegengekomen.

Ik herken er ook een golfbeweging in, zoals bij alles wat met economie, vooruitgang en leven te maken heeft. Het komt en gaat.

Marketerende drukkers

Ik weet nog dat sommige drukkers zich ineens grafisch marketeers gingen noemen, waarbij ze ook voorgaven een ‘totaalpakket’ te kunnen bieden. Of het moment dat een vormgever die voor mij werkte ineens mijn klanten marketing-advies ging geven. Bij de eerste categorie werden klanten naar drukwerk gedirigeerd en bij de tweede werd de inhoudelijke boodschap niet meegenomen, maar werd vooral gekeken naar het mooie plaatje.

De eerste keer dat ik het meemaakte vond ik het best vervelend. Maar al snel merkte ik dat ik me er niet druk over hoefde te maken. De klanten die er iets mee dachten te kunnen, was ik eigenlijk toch al liever kwijt dan rijk.

De meeste klanten gaven de voorkeur aan mijn service, bredere kijk en diepgaander klankbord. Ook wanneer het om prijs ging kozen de meesten voor mij. Soms vanwege loyaliteit, maar vooral omdat ze begrepen dat je voor het onderhoud van je auto niet naar de groenteboer moet gaan. Ieder zijn vak.

Bakens verleggen

Zo bleven er altijd partijen komen (en gaan) die zich op mijn terrein begaven. Soms hoefde ik weinig te doen dan wachten. Bijvoorbeeld bij de klant die toch overstapte naar een vormgever, maar na een klein half jaar terugkwam. Goedkoop bleek duurkoop, niet alleen financieel maar ook in benodigde kennis en resultaat.

Andere keren moest ook ik mijn bakens verleggen en ging ik van commerciële marketingcalculaties wat meer naar creatieve marketing. Dat was halverwege de jaren tachtig toen veel bedrijven Heao’ers in dienst namen die de bedrijfskundige calculaties deden.

Crisis

In de huidige ‘crisis’-tijd is het logisch dat beide partijen elkaar weer weten te vinden. De leverancier die het goedkoper kan of meer zegt te kunnen en de klant die denkt dat het goedkoper kan en hoopt dat de leverancier echt meer kan. Uiteindelijk zullen, in de meeste gevallen, beide teleurgesteld zijn.

De uitdrukking zegt ‘je krijgt de klanten die bij je horen’. Na al die jaren is mijn conclusie dat het twee kanten op werkt. De klant krijgt ook wat bij hem hoort.

Verkooptruc

Iedereen met een normale intelligentie of hoger begrijpt dat het wellicht mogelijk is een website te laten maken voor 100 euro, maar dat daarbij alle waar is naar zijn geld. Als het de bedoeling is, van de website-bouwer, om een klant binnen te halen en daarna door het wensenpakket de uiteindelijke factuur te verhogen dan zou je nog kunnen zeggen dat het een marketingkeuze is. Zoals Vistaprint met gratis visitekaartjes klanten binnenhaalt.

Maar blijft het bij die 100 euro dan weet je dat het niet serieus kan zijn en dat ook niet is. Bovendien weet je dat de klant zichzelf niet serieus neemt. Een website is namelijk niet een verzameling html- of php-bestanden. Helemaal niet zelfs. Het is een middel naar een doel. Daarbij gaat het vooral om de vertaalslag van de wensen, doelen en mogelijkheden (ook organisatorische) van de klant naar een internetoplossing. In veel gevallen moeten bij die oplossing ook andere uitingen en media mee worden genomen. Bij uitzondering zal een ‘neefje’ dat kunnen.

De bedrijfsadviseur

Enkele maanden geleden was er iemand die me, ongevraagd, vertelde dat hij deze website maar niets vond. Nu mag iedereen van mij vinden wat hij wil en in andere situaties had ik niet gereageerd. Maar hij legde een nogal wat irritante intonatie in zijn uitspraak (pedant, arrogant en betweterig).

Mede omdat hij meldde dat hij zijn mening gaf vanuit zijn optiek van bedrijfsadviseur, gaf ik hem repliek.  ‘Jij bent ongetwijfeld zo’n bedrijfsadviseur die bij de deur al snuffelend weet waar het bij een bedrijf aan schort. En ik weet, je kunt gelijk hebben. Maar is het niet verstandig eerst wat vragen te stellen? Weet jij bijvoorbeeld wat ik met deze website wil? Pas als je dat weet kun je volgens mij beoordelen of de gekozen vorm aansluit bij mijn intentie.’

Succesvol neefje

Ik meen dat het Edward de Bono was die in zijn boek ‘Succes’ schreef dat je niet zo maar van iemand kunt zeggen dat ie succesvol is. Je moet eerst weten wat zijn doel was. Heeft hij die bereikt dan was hij succesvol, wat zijn doel ook was.

De vraag is of een ‘neefje’ die een website voor 100 euro maakt de vragen stelt die nodig zijn. En of hij met de verkregen antwoorden de invulling kan geven die daarbij nodig is.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 22 april 2012 door in de categorie 2012, Algemeen

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code