Zinnige pitch
Eind vorig jaar organiseerde de site TechCrunch samen met Adeo Ressi van The Founder Institute een bijzondere wedstrijd. Iedere beginnende ondernemer kreeg de gelegenheid een pitch te doen, maar ze mochten daarvoor slecht één zin gebruiken.
Het doen van zo één ‘zinnige pitch’ was niet alleen een algemene uitdaging. Het bleek, zo concludeerden de organisatoren later, cruciaal dat een ondernemer kort en bondig kan vertellen wat hij wil gaan doen. Ze gingen zelfs zo ver dat, enkele uitzonderingen daar gelaten, ze het voor zichzelf een waarschuwing vonden als een ondernemer dat niet kan.
The Founder Institute is een wereldwijd netwerk van startups en mentoren die ondernemers helpt zinvolle en duurzame technologie bedrijven te beginnen. Dat doen ze door de beginnend ondernemer een idee-fase programma van vier maanden te laten doorlopen, waarbij training wordt gegeven door ervaren coaches en CEO’s. Daarnaast wordt er voor eigen vermogen gezorgd, een netwerk opgebouwd en een omgeving gecreëerd om de onderneming op te zetten. En dat alles naast de baan die de toekomstig ondernemer eventueel heeft. De afgelopen drie jaar zijn door The Founder Institute ruim 500 bedrijven gestart in 26 steden over de hele wereld.
Na het succes van de eerste editie van de wedstrijd is de wedstrijd dit weekend herhaald. Adeo Ressi en zijn medewerkers bekeken alle inzendingen en gaven bij elke inzending een korte beoordeling. De winnaar kreeg een beurs aangeboden bij ‘The Founder Institute’.
De formule voor de één zinnige pitch was gelijk aan de vorige keer: “My company, _(insert name of company)_, is developing _(a defined offering)_ to help _(a defined audience)_ _(solve a problem)_ with _(secret sauce)_”.
Voor ik de einduitslag geef, eerst nog een woord van de organisator.
Getting a one sentence pitch right is challenging. As a Founder, you will pitch your business hundreds of times to cofounder prospects, to partners, to team members and to investors. You need to grab the listener’s attention quickly, so being able to explain your idea in one sentence is critical. The whole idea for the one sentence pitch came out of a conversation with a top Silicon Valley venture capitalists at the Founder Showcase event. The investors wished that entrepreneurs were more concise in their explanation of the business so that they could make a quick decision on whether to learn more.
En de deelnemers kregen nog enkele tips:
De “defined offering” moet kort zijn, eenvoudig en door iedereen te begrijpen, bijvoorbeeld ‘een website’, ‘een smartphone applicatie’, ‘desktop software’. De “defined audience” is de belangrijkste doelgroep waarop je je met je product richt. In het geval van een consumentenproduct is het meestal bijvoorbeeld ‘vrouwen tussen 25 en 35 jaar’. In het geval van een zakelijke softtware is het meestal een functieomschrijving binnen een bepaalde organisatie, bijvoorbeeld ‘een administrateur in een technische onderneming’. Nu je een productvoorstel hebt voor een publiek, moet je het probleem oplossen. Het moet een probleem zijn dat iedereen begrijpt, bijvoorbeeld ‘verminderen van de tijd om facturen te verzamelen’ of ‘het deelnemen in een meeslepende enterteinment ervaring’. Het laatste onderdeel is de “secret sauce”. Dit is de unieke benadering waarmee het probleem wordt opgelost, waaruit blijkt dat je jouw markt beheerst. Enkele voorbeelden zijn ‘geautomatiseerde email waarschuwingen sturen gebaseerd op analyse van de hoogste reactietijden’of ‘met virtuele werelden opgebouwd in reactie op de bewegingen van de spelers’.
Er zijn veel algemene fouten bij het maken van een pitch, maar speciaal bij de één zinnige pitch. Probeer om te beginnen bijvoeglijke naamwoorden te vermijden. Schrijf nooit ‘eerste’, ‘grootste’, ‘enige’of ‘beste’, want hiermee toon je onervarenheid aan. Maak je doelmarkt ook niet groot omdat die makkelijk tot verwarring kan leiden, dus geen ‘consumenten’ of ‘vrouwen’. Gebruik ook geen ‘buzzwords’, acroniemen of jargon in je pitch. En tenslotte, houd het kort. Het is makkelijk een lange zin te schrijven, maar het is beter beknopt te zijn.
En de winnaar is geworden:
“My company, Airto, is developing a web-based social seating check-in platform to help air travelers see who is on board their flight and use Facebook and Linked in to assign all flight seats with one click.”
Het commentaar hierbij van de beoordelaars:
This idea will resonate with every business traveler, especially if it is executed in an easy to use way. When you spend over 15% of your life on an airplane, it starts to matter who you sit next to: Jeff Clavier en route to Singapore or… This could have a real impact on the displeasure of travel.
En de 5 besten daarna:
“My company, GradeZone Points, is developing an online and mobile platform to help socially-conscious businesses reward high school students for good grades and good attendance with deals and local programs that inspire a community-wide concern for education.”
The idea is excellent. We made some edits to improve the pitch, which cost the pitch the winning slow. Inspiring the community to help ensure education is a noble goal.
“My company, LintinZone, is developing a social shipping network to help customers buy stuff from all over the world without worrying about the cost and availability of international shipping and travelers earn extra money during their trips.”
This is a very original idea. It seems perfect for the growing reality of global commerce and youth travel. Who knows if it will work, but major applause for originality.
“My company, GiftWoo, is developing a gift recommendation engine to help men foster better relationships through periodic and thoughtful romantic gestures, utilizing behavioral science, models of preference and social trends.”
Most men probably need this. The demographic is too broad, but the need is real. The simplicity of the pitch works.
“My company, Bragnation, is developing a virtual stock market to help startups reach their target audience by allowing them to virtually trade shares with their friends and the community.”
The idea for a virtual stock market is interesting. Everything else is being measured. Why not measure the potential of a new startup, and then reward that potential with real beta users.
“My company, Zoot Interactive, is developing a mobile app to help college students find free food on campus in partnerships with organizations to increase traffic at their events.”
This seems so logical. Companies want access to youth. Students want free stuff, particularly decent food. Voila!
Vorige en volgende berichten
« Ouder: Ritssluiting – een gewoon geniaal productNieuwer: Fotografisch Geheugen »Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.