Guy Kawasaki en ’the art to the start’

Vandaag het boek ‘The art of the Start’ van Guy Kawasaki herlezen. Toen ik het enkele jaren geleden voor het eerst las werd ik enthousiast over de mix van theorie en praktijk. Dit is/was iemand die heeft gewerkt, gekeken, ervaringen heeft opgedaan en een visie heeft ontwikkeld. Niet de theoreticus die vanaf het universiteitscomplex zijn ideeën over de wereld uitstrooit, maar die mix die je het meest bij Amerikanen tegenkomt.

Voor je verder leest is het wellicht leuk om de youtube-video te bekijken, waarin hij vertelt over het boek. Maar ook over zijn ervaringen met Steve Jobs, Apple en dergelijk in de tijd dat hij daar aan software voor Macintosh werkte.

Guy Kawasaki was software ontwikkelaar bij Apple, maar ook ondernemer en tegenwoordig daarnaast investeerder (venture capatalist). Het boek dat hij schreef is als een handleiding voor beginnende en ervaren ondernemers. En ondernemers zowel in nieuwe en/of zelfstandige organisatie als binnen grote organisaties.

Hij vertelt over de ‘how-to’s’, de valkuilen, over het beoordelen van je plan, het zoeken van geld of juist het nalaten van dat zoeken. Hij is een voorstander van DOEN en beargumenteert zijn visie en ideeën vanuit de praktijk. Ik herinner me dat ik veel ‘aha’- erlebnissen had toen ik het voor het eerst las. En dat heb ik nu weer.

Het is net als bij een congres of workshop. Veel van de aangedragen informatie ken je al. Maar het hernieuwd aanhoren, soms in een andere volgorde of aangevuld met andere invalshoeken en argumenten, werk verfrissend.

Het boek is ooit wellicht geschreven nadat hij zijn bedrijf garage.com was begonnen. De garage als verwijzing naar Steve Jobes, Bill Gates en al die anderen die in de garage (of op zolder) zijn begonnen. Maar het boek gaat veel verder dan dat en geeft talrijke gereedschapen voor pitchen (het in het kort vertellen wat e doet), positionering, medewerkers selecteren, een merk bouwen, het aantrekken van nieuwe klanten en bootstrapping (het snel en doelgericht inkomsten genereren.

Of zoals hij zelf zegt: Dit boek is even belangrijk voor de twee jongens in de garage die de opvolger van Google beginnen als voor de sociaal betrokken activist die de wereld wil redeen. Breek door de theoretische onzin en beleef de echte tactieken.

Nog een inspirerende video van Guy Kawasaki? In deze vertelt hij over de 12 lessen die hij kreeg van Steve Jobs:

1. Experts are clueless.
2. Customers can’t tell you what they need.
3. Biggest challenges beget the best work.
4. Design Counts.
5. Big graphics, big fonts.
6. Jump curves, not better sameness.
7. If it works or doesn’t work, that’s all that matters.
8. Value is different from price.
9. A Players hire A Players.
10. Real CEOs can demo.
11. Real entrepreneurs ship.
12. Some things need to be believed to be seen.

Een les die Guy meldt in ’the art of the start’ is: een excelente ondernemer op A-niveau neemt een medewerker aan op A-niveau, terwijl een ondernemer op B-niveau een C-niveau werknemer aanneemt, een C ondernemer een D werknemer etc. Ook herkenbaar

Bovenstaand bericht is geschreven op 29 april 2012 door in de categorie 2012, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Comments are closed.