Winkelpand vuller

Het is een idee dat ik noteerde op 12 februari 1993. Ik was een vastgoedmagnaat tegengekomen die winkels en winkelcentra bezat (neem ik aan, maar wellicht bezit). Hij had me uitgelegd hoe het werkt met A-locaties, B-locaties, verhuur, verkoop en leegstand. Een paar dagen later schreef ik in mijn ideeënboekje:

Als een winkelpand leeg komt, kan dit razendsnel (tijdelijk) worden gevuld met het winkelconcept ‘de winkelpand vuller’. Het concept is tegelijkertijd in een aantal aantal zaken in Nederland in gebruik, maar nooit lang op één plek. Want het maakt gebruik van tijdelijk leegstaande winkels, die door hun eigenaren ter beschikking worden gesteld in afwachting van een nieuwe huurder. De producten zijn spraakmakend, gericht op mensen die open staan voor nieuw, modern, trends etc. en die de moeite willen doen om in de gaten te houden waar een nieuwe tijdelijke zaak opent.

Een tijdje daarna was ik in gesprek met Kees Callenbach, toen nieuwe media uitgever bij A.W. Bruna, over een idee dat ik had en ik vertelde hem ook over de winkels. Hij vertelde toen over een trein die door Europa rijd met producten, vooral wit- en bruingoed. Zolang de trein reed hoefden bepaalde belastingen niet te worden betaald. Het was vooral bedoeld om vraag en antwoord te controleren. Op een gegeven moment bedacht iemand dat het leuk was een winkel te beginnen met enkele producten van die trein, die voordeliger waren omdat de producenten blij waren dat ze er wat konden verkopen. Hij zette deze onuitgepakt in de winkel. Het werd een doorslaand succes. Al snel wilde iemand de business overnemen. Daar had de ondernemer geen bezwaar tegen en hij verkocht zijn winkelconcept. De nieuwe eigenaar vond het op een gegeven moment maar een armoedige bedoening en besloot de dozen uit te pakken en de winkel wat meer aan te kleden. De winkel was net zo snel failliet als het concept succesvol was geworden. De mensen die het leuk vonden in de oorspronkelijke winkel te shoppen hadden er niets meer te zoeken. En mogelijke nieuwe klanten…. die hadden winkels genoeg.

Overigens kan de winkelpand vuller op allerlei manieren worden ingevuld. Bijvoorbeeld met een restaurant. Wie er een leuk concept van maakt kan aan de slag. Regelmatig een nieuwe locatie. De inrichting kan sober blijven, hoort immers bij het concept. Wordt de winkel verhuurd, dan snel naar de volgende locatie. En als er een goed klantensysteem is, even snel de klanten de nieuwe locatie melden. Maak van elke opening een feest en wijk niet van je concept af.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 18 mei 2012 door in de categorie 2012, Algemeen, Ideeën

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code