Kamer van koophandel reorganiseert

De Kamer van Koophandel worden ondergebracht in één organisatie tezamen met enkele nadere dienstverleners voor ondernemers. De samenwerking gaat Ondernemersplein heten. Ondernemers kunnen daar terecht voor algemene informatie en advies, aanvragen van subsidies, BTW-nummers en inschrijving in het handelsregister en andere ondernemerszaken. Tezamen met deze reorganisatie verdwijnt de jaarlijkse heffing. Die heffing brengt jaarlijks 160 miljoen euro op en de kosten die er tegenover staan zijn 5 miljoen voor de KVK’s (heffingsadministratie) en 12 miljoen voor ondernemers voor invullen en dergelijke administreren.

Die heffing was veel ondernemers al jaren een doorn in het oog. Want wat moet je bij de Kamer van Koophandel, vragen veel ondernemers zich af. Meer dan basale informatie kun je er niet krijgen. Da’s leuk voor starters, maar die kunnen beter te rade gaan bij ervaren collega’s. De informatie die de KVK aan startende ondernemers is nauwelijke praktijkgericht. Ze klopt wel. Maar het is veel te veel vanuit theorie en verhaalt over zaken waar de meeste ondernemers nooit mee te maken krijgen. Ik moet toegeven dat ik drie jaar geleden voor het laatst startersdocumentatie heb gezien. Maar ik kan me niet voorstellen dat het daarna veel beter is geworden.

Buiten de basale vragen loopt je met je ondernemersvragen al snel dood bij de KVK. De adviseurs kunnen keurig rijtjes van instanties opdreunen, van subsidiemogelijkheden en dergelijke. Maar die lijstjes had je als ondernemer zelf al gevonden op internet of van je boekhouder, accountant en dergelijke. Overige kennis en ervaring heb je als je wat langer ondernemer bent al lang opgedaan. En als je ergens tegenaan loopt dat je voor vragen stelt, dan zijn er collega ondernemers die het al bij de hand hebben gehad en weten hoe je het des ondernemers, dus praktisch, kunt oplossen.

Laatst twee keer naar de KVK gebeld. Je blijft het proberen immers. De ene keer bleken ze een deel van de informatie te kunnen geven, maar mochten ze de gehele informatie niet geven omdat dat bij de taken of functie van MKB Nederland hoorde. Ik ben in mijn frustratie over dit kastje naar de muur vergeten wat mijn vraag ook al weer was. Zijn de KVK en MKB Nederland er voor de ondernemer over andersom. MKB Nederland is nog een partij die op het Ondernemersplein moet gaan zitten, in ieder geval met hun adviseurs. De tweede keer werd ik wederom”naar de bekende weg geïnformeerd. Het riedeltje mogelijkheden werd opgedragen, maar die kende ik al. Wilde ik meer informatie dan kon ik een maattraject starten… het eerste uur tegen gereduceerd tarief. Ja, dank je de ‘koekoek’.

Mocht bovenstaande niet kloppen en is de KVK echt een goede adviespartij voor ondernemers, dan biedt ik mijn oprechte verontschuldigingen aan. Maar ik adviseer ze dan betere voorlichting te geven over hun diensten, want ik ken geen enkele ondernemer die ik ooit iets positiefs over ze heb horen zeggen. Ok, het groezelige ‘clubblad’ is verbeterd tot een lezenswaardige semi-glossy. Ben benieuwd waarvan dat volgend jaar wordt betaald.

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 16 mei 2012 door in de categorie 2012, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code