opdrukken

Opdrukken – een push-up is al geweldig

Twee weken terug schreef ik over ‘touwtje springen‘. Gisteren werd ik erover aangesproken. De man begon over opdrukken en vertelde daarna dat hij tegenwoordig touwtje springt zonder touw. Gewoon springen op de plaats. Het maakt bewegen veel makkelijker en je kunt het overal doen. Hij deed (doet) het terwijl hij staat te wachten bij het koffiezetapparaat, bij de lift en dergelijke.

Tijdens het springen beweegt hij zijn armen alsof hij touwtje springt en een touw vasthoudt. Daarnaast trekt hij zich uit naar het plafond en maakt andere bewegingen. Hij was enthousiast. Vooral omdat er geen apparaten nodig zijn. Dat maakt het veel makkelijker het in te passen in het dagelijks leven.

Opdrukken

Hij vertelde dus dat hij ook push-ups (opdrukken) doet. Dat is ook iets dat je eenvoudig en zonder apparaten kunt toepassen. Er zijn allerlei varianten van opdrukken mogelijk, vertelde hij. Veel mensen doen het op de standaard manier die je in films ziet. Maar je kunt de vensterbank, een stoel en andere aanwezige mogelijkheden gebruiken om de benodigde kracht te veranderen.

OpdrukkenEen man van gemiddelde leeftijd zou zich volgens wetenschappers 27 keer moeten kunnen opdrukken, een vrouw 16 keer. De meeste mensen lukt het niet één keer. Zelf veel jongeren blijken zich niet op te kunnen drukken in de meest gangbare positie (zie hiernaast).

Gezondheid

Opdrukken helpen je conditie te verbeteren, je buikspieren te trainen en langer je spierkracht te behouden. Iedereen kan opdrukken gebruiken om de conditie te verbeteren (het werkt nauwelijks spiervergrotend, dames). Met opdrukken train je overigens niet alleen je buik- en armspieren, maar ook de spieren in je borst, rug, heupen, bekken en benen. Het sterkt de polsen en je krijgt er een betere hersen-naar-armen coördinatie van. Dit laatste voorkomt letsel bij vallen, doordat het slachtoffer beter in staat is de klap met zijn versterkte armen op te vangen.

Eén keer per dag

Het beste nieuws komt van Steven G. Estes van de universiteit van Missouri. Volgens hem ben je al heel goed bezig als je elke dag één volledige push-up doet. Dus jezelf met de armen vanaf de grond opdrukken met gestrekte benen. ‘Je gebruikt eenvoudig je eigen lichaam en je eigen gewicht’.

Volgens Estes heeft opdrukken verjongende effecten. Eén pus-up is daarbij al genoeg. Ook ouderen, 60+ ers, zouden minimaal dagelijks één push-up moeten doen; vrouwen mogen daarbij eventueel met gebogen benen of met de knieën op de grond.

Overzicht van opdrukken op leeftijd

Voor wie toch een overzicht wil hebben die door sommige wetenschappers wordt gehanteerd:

Tabel: Overzicht Push Up voor Mannen

Leeftijd 17-19 20-29 30-39 40-49 50-59 60-65
Uitstekend > 56 > 47 > 41 > 34 > 31 > 30
Goed 47-56 39-47 34-41 28-34 25-31 24-30
Bovengemiddeld 35-46 30-39 25-33 21-28 18-24 17-23
Gemiddeld 19-34 17-29 13-24 11-20 9-17 6-16
Beneden gemiddeld 11-18 10-16 8-12 6-10 5-8 3-5
Slecht 4-10 4-9 2-7 1-5 1-4 1-2
Erg slecht < 4 < 4 < 2 0 0 0

Tabel: Overzicht Push Up voor Vrouwen

Leeftijd 17-19 20-29 30-39 40-49 50-59 60-65
Uitstekend > 35 > 36 > 37 > 31 > 25 > 23
Goed 27-35 30-36 30-37 25-31 21-25 19-23
Bovengemiddeld 21-27 23-29 22-30 18-24 15-20 13-18
Gemiddeld 11-20 12-22 10-21 8-17 7-14 5-12
Beneden gemiddeld 6-10 7-11 5-9 4-7 3-6 2-4
Slecht 2-5 2-6 1-4 1-3 1-2 1
Erg slecht 0-1 0-1 0 0 0 0
Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 27 juli 2012 door in de categorie 2012, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code