21% BTW

Over een paar weken gaan Nederlandse producten voor de consument van 19 naar 21% BTW. Gisteren had ik een discussie, eigenlijk een opbouwend gesprek, met twee vrienden over de consequenties van die BTW-verhoging. Het ging over de economische effecten. Eén punt was dat de overheid met de verhoging nog meer financiële druk legt bij de burgers. Wat de koopdrift niet stimuleert en dus de crisis verzwaard. Dat een deel van de extra btw opbrengst wordt gebruikt om de koopkracht van lagere inkomens te verbeteren gelooft intussen niemand meer; daarvoor is onze overheid te vaak falend gebleken met te veel valse beloftes (te beginnen met het kwartje van die hypocriete vakbonds ING’er Kok).

I love/hate BTW

We waren het er ook over eens dat de maatregel veel beter in januari, bij het nieuwe boekjaar, ingevoerd had kunnen worden. Nu kost het ondernemers extra omdat hun administratie en -programma’s er niet op zijn ingericht om met twee hoge BTW-tarieven te werken. Op 31 december had de overgang veel makkelijker geweest. Dit jaar alles nog 19% en in 2013 21% BTW.

Maar het leukste onderdeel van ons gesprek ging over de verhoging en de prijsverandering van producten. Dat begon toen iemand op televisie zei dat de prijzen 2% stegen. Dat is natuurlijk niet zo. Hoewel er mogelijk ondernemers zijn die hun prijzen op die manier verhogen, een eenvoudige manier immers om hun marges schijnbaar legitiem te verhogen.

De werkelijke prijsverhoging is 1,6%

Het vaststellen daarvan is eenvoudig. Stel je hebt een product dat nu in de winkel 119 euro kost. Zonder BTW kost dat product 100 euro. Na 1 oktober a.s. kost dat product inclusief 21% BTW dus 121 euro. Dat is een prijsverschil van 2 euro. Die 2 euro is ten opzichte van de oude consumentenprijs (2 / 119 ) * 100 = 1,68067%

Er zijn ondernemers die huiverig zijn om hun prijzen nu direct te verhogen. Hun verkoop staat toch al onder druk en ze verwachten dat hun omzet verder verslechterd als ze nu de prijzen veranderen. Sommigen zullen mogelijk hun prijzen, zoals hierboven beschreven, met 2% verhogen. Ze snoepen er dan dus 0,32% bij; voor ons voorbeeldproduct van 121 euro zullen zij dan 121,38 rekenen. Tenslotte zullen de meeste ondernemers waarschijnlijk kiezen voor een psychologische prijs, die dan iets hoger of lager zal liggen dan 1,6% van de prijsverhoging bij de verhoging van de BTW van 19 naar 21%.

Meer informatie: Het internetportaal voor BTW

 

 

 

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 6 september 2012 door in de categorie 2012, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code