WordPress
Eerst een SEO-opmerking: dit bericht gaat over WordPress. Uitleg? Zie aan het einde van dit bericht.
De afgelopen maand sprak ik drie zakelijke relaties die me vroegen eens naar hun website-problemen te kijken. Het bleek dat alle drie in zee waren gegaan met een bedrijf dat websites bouwt. Twee van die bedrijven hadden een geheel eigen CMS gemaakt, één had een bestaand CMS-systeem gebruikt maar daar hevig aan gesleuteld.
Daarmee hebben de relaties inderdaad een probleem. Ze kunnen niet (meer) eenvoudig overstappen naar een ander web-bedrijf. Of hun wensen kunnen niet meer uitgevoerd worden tegen de oorspronkelijk zo schappelijke prijs.
Lappendeken
Deze week was ik bij een bedrijf waarin ik mogelijk ga participeren. Daar bleek de website ook een aaneenschakeling van zelfgemaakte PHP-bestanden en onoverzichtelijke stylesheets. De nieuwe marketing en logistieke werkwijze die ik wil doorvoeren blijken daar nauwelijks in te passen. Niet zonder nog weer veel programmeerwerk, waarmee de constructie achter de website nog meer een lappendeken zal worden dan het al is.
Laat ik beginnen met te zeggen dat zo’n lappendeken me niet verwonderd. Klanten weten vaak nauwelijks wat ze willen. Dus wordt er een website gemaakt op basis van vage eisen en ideeën. Als de eerste opzet klaar is gaat het leven bij de klant. Dan krijgt de klant vaak pas inzicht in wat hij nodig heeft en wat mogelijk is.
In veel gevallen zou je dan beter opnieuw kunnen beginnen. Maar wie doet dat. Dus wordt er doorgebouwd op de magere basis die er al is en ontstaat geleidelijk een ongestructureerd gedrocht. Bij grotere bedrijven wordt wellicht systematischer gewerkt, maar uiteindelijk lopen ze vaak tegen hetzelfde probleem aan.
Een CMS
De eenvoudigste manier om problemen als bovenstaand te voorkomen is gebruik te maken van een bestaand CMS (Content Management Systeem). Als daarin geprogrammeerd moet worden, dan moet je deze bewerkingen documenteren.
Er zijn diverse CMS-en en velen daarvan zijn open source met een GPL-licentie. Dit betekent dat de broncode vrij is en dat je met de software mag doen wat je wilt, mits je dat recht ook doorgeeft aan anderen.
Een CMS is een softwaretoepassing waarbij gebruikers (dat zijn niet de bezoekers van de website) documenten kunnen publiceren. De documenten (tekst, afbeeldingen, tabellen etc.) kunnen zonder layout, als platte tekst, worden ingevoerd. De platte tekst wordt door de software, middels door een programmeur ingestelde sjablonen, in een vaste layout aan websitebezoekers gepresenteerd.
De meeste van die CMS-en hebben een bepaalde uitgangsfunctie, zoals webshop, administratie, blog en dergelijke. De basisopzet is identiek: enkele bestanden vormen de programma-kern en een opmaakbestand bepaalt de layout.
WordPress
Zelf ben ik gecharmeerd van WordPress, dat dus identiek is aan andere CMS-systemen. Er zijn echter bepaalde voordelen aan WordPress die het programma inmiddels tot de meest populaire CMS hebben gemaakt.
Modulair
Eén van de belangrijkste voordelen is de onafhankelijke modulaire opbouw. Hierdoor kunnen extra functies aan het hoofdprogramma worden toegevoegd. Maar ook eenvoudig worden verwijderd zonder de werking van het programma te beïnvloeden.
Thema’s en plugins
Naast het hoofdprogramma zijn er talrijke layout-sjablonen (thema’s) beschikbaar die naar eigen smaak en voorkeur kunnen worden aangepast. Ook zijn talrijke extra functies beschikbaar, die bij WordPress in de ruim 20.000 plugins en widgets zijn gestopt.
Doorontwikkeld
Het basisprogramma WordPress wordt nog dagelijks aangevuld met in deze tijd gewenste functionaliteiten. Het heeft een ingebouwde RSS feed, is helemaal ingericht met de huidige SEO-eisen, heeft koppelingen naar vele sociale media etc.
Het is ooit opgezet als (we)blog-systeem, een internet dagboek. Het heeft inmiddels, met plugins, alle mogelijkheden die een organisatie zich kan wensen, zoals een webwinkel, fotogalerie, forum, reserveringssysteem en dergelijke. Het overgrote deel van deze plugins kan door een programmeur worden aangepast aan de wensen van de klant.
Grote gebruikers
Dat vele grote en kleine organisaties gebruik maken van WordPress is inmiddels niet meer verwonderlijk. Velen gebruiken de gratis versie die door een programmeur wordt aangepast aan de wensen van een klant.
Enkele organisaties gebruiken een pro-versie voor extreem gebruik. Bekende organisaties die hun website maakten met WordPress zijn onder andere: Sony, CNN, New York Times, UPS, General Motors, Reuters. Wereldwijd zijn ruim 50 miljoen sites gemaakt met WordPress.
Goede basis
In plaats van een website vanaf niets op te bouwen, biedt WordPress dus een bewezen systeem waarbij kinderziektes zijn opgelost. Je kunt bovendien een basiswebsite inderdaad in 5 minuten in de lucht hebben, zoals de makers claimen.
Dat wil niet zeggen dat een serieus bedrijf gebruik zou moeten maken van de goedkope aanbiedingen, die her en der in bladen en op internet staan. Aanbieders van zo’n website werken, heb ik inmiddels achterhaald, met een standaardpakket van WordPress en enkele plugins. Ze plaatsen die verzameling eenvoudig met een ftp-programma bij de hostingprovider van de klant. Door ook een aantal thema’s te gebruiken die makkelijk zijn aan te passen, voornamelijk in kleur en lettertype, lijkt het al snel heel wat.
Duurkoop
Maar goedkoop is nog steeds duurkoop. Als WordPress is geïnstalleerd moet het worden aangepast aan de wensen en eisen van het bedrijf. Dan blijkt zo’n goedkoop standaardpakket niet te voldoen. Dan moeten namelijk diverse plugins worden bekeken, stylesheets aangepast en thema’s bewerkt.
Je ontkomt dan niet aan programmeerwerk. Niet zoals, hierboven aangegeven, op een los zand manier, maar in de structuur van WordPress (of een andere CMS) en gedocumenteerd. Dat laatste om de klant de vrijheid te laten houden over te stappen, om welke reden ook, naar een andere websitebouwer.
Meer informatie:
- De officiële website van WordPress – ik geef zelf de voorkeur aan deze site boven de Nederlandse omdat hier alles te vinden is en de Nederlandse beperkter is en achterloopt.
- Een WordPress Handleiding (in het Nederlands) – een goede start. Ze beginnen met een cookie-vraag (die cookies kun je natuurlijk later eenvoudig verwijderen).
- Zie ook: bericht ‘Groei‘, over de vervelende gevolgen van de populariteit van WordPress.
De SEO-uitleg van de eerste zin hierboven. SEO (Search Engine Optimization – Zoekmachine optimalisatie) is het uitvoeren van activiteiten om als zoekresultaat hoger in zoekmachines te komen. Eén van de SEO-regels is dat de zoekterm, in dit geval WordPress, in de eerste alinea/paragraaf voor komt. Door mijn inleiding komt het onderwerp WordPress echter pas later aan in het bericht.
Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.