Adverteren op je site

Het is leuk om te merken dat mijn tekstjes steeds vaker worden gelezen. En volgens de emails die ik er over krijg worden ze ook gewaardeerd. Met een speciaal programmaatje heb ik ook een goed overzicht over de beweging op deze site. Niet dat ik het vaak bekijk, maar soms is het een leuk tijdverdrijf al die getalletjes.

Ik kan zien uit welke provincie of welk land de bezoekers komen, hoeveel er voor het eerst komen, welke browser ze gebruiken, via welke zoekwoorden ze op mijn site komen en zo nog tientallen gegevens. Eventueel wordt het allemaal in grafieken getoond. De meeste functies heb ik in het overzicht uitstaan, de functies zelf kan ik niet uitzetten. Ik heb ook een account bij Google Analytics, maar die gegevens bekijk ik nauwelijks. Hoewel het vanuit hetzelfde tijdverdrijf leuk is de gegevens af en toe te vergelijken.

Afgelopen week vroeg een vriend: ‘waarom ga je niet adverteren op je site. Zet een advertentieblokje van Google op je site, dat automatisch een advertentie plaatst op een gereserveerd plekje in de zijkant van een pagina. Deze site is niet bedoeld om geld mee te verdienen, vertelde ik hem, het is vooral liefhebberij. Dat ik inmiddels drie nieuwe klanten heb door deze site is een indirect, onbedoeld gevolg.

Hier adverteren doe ik dus niet. Maar marketing is mijn vak. Ruim tien jaar geleden deed ik een internetcursus bij Rudl Corey, de eerste marketeer die zich professioneel bezighield met internetmarketing. Als ik mensen hoor roepen dat ze overwegen advertenties te plaatsen op hun site, dan zeg of denk ik meestal ‘onzin’.

Daarbij vraag ik me natuurlijk regelmatig af of mijn kennis nog up-to-date is. Na wat rondkijken en –zoeken realiseer ik me dan weer dat er in grote lijnen minder veranderd dan veel ‘internetgoeroes’ ons willen doen geloven. Maar zoals de meester zich in eenvoud toont, zo doen details dat mogelijk bij internet. En de details veranderen wel continue.

Adverteren op je site

Er is een belangrijk verschil tussen een advertentie op je site plaatsen en zelf adverteren. Het is een onderscheid dat veel mensen wel kennen, maar waaraan ze vaak voorbij gaan bij hun  beredenering. Ik kan hier natuurlijk, als zoveelste, uitleggen hoe een en ander werkt, hoe je conversies berekent, gebruik maakt van clickthrough rates (CTR), van earnings of costs per click (CPC) en andere rekengrootheden.

Maar daar kun je alles over lezen bij Google. Kijk bij Adsense (adverteren op je site) voor uitgebreide uitleg, de Adsense-blog van Google is ook interessant of begin bij Adwords (zelf adverteren). Er zijn andere advertentienetwerken, maar deze pagina’s zijn een goede start en bovendien van de, door de populaire zoekmachine, grootste partij op dit gebied. Boodschap hier is, maak de benodigde berekeningen. En kijk daarna, voor je beslist te gaan adverteren of advertenties te plaatsen op je site, wat het aan extra werk meebrengt. En of je wellicht het rendement kunt verhogen. En hoe de werkzaamheden in verhouding staan met de opbrengsten.

En of er wellicht andere of oude kennisbronnen zijn die je op ideeën kunnen brengen om je te onderscheiden.

Meetbaarheid

Het leuke van adverteren op je site is, dat het meetbaar is. Dat vind ik ook altijd het leuke van campagnes bedenken, zorgen dat het meetbaar is. Advertentie is een breed begrip, maar de meeste mensen bij een advertentie aan een bladadvertentie. Zelfs daarbij streef ik er altijd naar om het meetbaar te maken. Want advertenties, in papieren media, zijn zo’n overgewaardeerde uitingsvorm. Daar wordt door bedrijven bakken met geld aan besteed zonder dat ze weten of het effect heeft. En neem van me aan, het effect is vaak nihil dus geldverspilling.

Bladenadvertenties zijn wel een noodzakelijk onderdeel van een reclamebeleid, maar vanuit een heel andere overweging dan bij 90% van de huidige bladadvertenties. En van de overblijvende 10% is het effect voornamelijk vanuit een negatieve benadering te meten. Als DE een half jaar niet adverteert in Margriet en dergelijke bladen loopt hun spontane merkbekendheid schrikbarend terug.

Maar ok, dat terzijde. Adverteren op je site is meetbaar. Weet je wat ook goed meetbaar is, gebruik van antwoordkaarten en kortingsbonnen. Die bestaan al vanaf begin van de vorige eeuw. Er is veel onderzoek naar gedaan. Niet alleen naar gebruik, die veranderd, maar ook naar berekeningswijze en bijbehorende argumenten.

Antwoordkaarten en coupons, zoals ze in de VS heten, lijken meer op internet advertenties dan advertenties zoals wij die kennen in de bladen. En denk ook aan, wat ik noem, de Lekturama-methode. Vandaag start het AD de verkoop van kunstboeken volgens die berekeningswijze. Het is ook de methode van de voetbbalplaatjes.

Dat zijn de andere en oude kennisbronnen waar ik boven op doel. Blader eens een boek uit bijv. 1960 over hoe ze toen tegen coupons aankeken en vooral hoe ze hun berekeningen maakte. Bijvoorbeeld bij Google oude marketingboeken

 

 

Print deze pagina
Bovenstaand bericht is geschreven op 29 september 2012 door in de categorie 2012, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Comments are closed.