Luxe doet het goed
Eén van mijn beste vrienden, een jurist met een grote passie voor geschiedenis, zegt altijd ‘wie de geschiedenis kent, begrijpt het heden en kan de toekomst voorspellen’. En het is altijd mooi om te zien hoe hij het heden verklaart door met historische gegevens te tonen dat er alweer niets nieuws onder de zon is.
Natuurlijk hebben we menig discussie gehad waarin ik probeerde het tegendeel te bewijzen. Maar ik moet hem gelijk geven als ik de bezorgde beurshandelaren zich hoor afvragen waarom luxe merken als Gucci, Mulberry, Prada en niet te vergeten de LVMH Group het zo goed doen.
Wanneer het slechter gaat moeten we economischer met ons geld omgaan. We beparen op onnodige zaken zoals de nieuwste monitor, we stellen kosten uit die uitgesteld kunnen worden zoals bepaald onderhoud aan auto of huis, maar willen wel een beetje de schijn ophouden dat de crisis ons niet of minder heeft geraakt.
Mijn leraar psychogie liet het dertig jaar geleden al zien aan de hand van crises die teruggingen tot Karel de Grote. De reactie van mensen was steeds hetzelfde, zowel in de crisis als wanneer deze weer voorbij was. Waarom zou dat nu anders zijn. Wie het niet gelooft moet eens naar een museum gaan en de crisisjaren vergelijken met de andere jaren, bijvoorbeeld in het kostuummuseum.
Dus nerveuze beurshandelaren… er zijn allerlei onvoorspelbare zaken in uw wereld, zoals het onvoorspelbare verwaaien van het pukkelpop festival in België, maar menselijk gedrag hoort daar niet bij .
Ook nu zullen er weer mensen zijn die beweren dat het deze keer echt anders is. En ze zullen met schijnbaar steekhoudende argumenten komen. Waarom? Tja, dat willen ze u best uitleggen voor een X bedrag. Want de mens is een complexe consument geworden, lees ik in een rapport dat je voor 30 euro kunt bestellen en zo zijn er meer voorbeelden te vinden.
Natuurlijk is het interessant voor sociologen om het gedrag van mensen wetenschappelijk te verklaren, zoals mijn leraar psychologie zich ook zal hebben gesteund door kennisbronnen in zijn tijd.
Maar de juwelenboer kijkt naar de lucht. En als er onweerswolken aankomen dan zet hij zijn schaapjes op het (nog) droge. Dat deed zijn vader al en zijn opa en diens vader. Je mag die juwelenboer best vertellen waarom er uit onweerswolken bliksem komt, maar hij gaat op die verklaring echt niet zitten wachten met het risico dat zijn bezit wordt getroffen door bliksem.
De juwelenboeren van LVMH kijken naar de lucht en halen de luxe paarden van stal. Want bij crises hoort schone schijn (keeping up apperances). Voor de buitenwereld, maar ook voor onszelf, ingevuld met tekenen van luxe die passen binnen onze crisisbudgettering en onze sociaal culturele omgeving.
Een willekeurig bericht
Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.