Klik hier om af te drukken.


Mail resultaten na mail met ebook

Dit bericht gaat over de mail resultaten na een mail [1] met ebook in epub-formaat. Afgelopen weekend mailde ik 1872 oude en recente relaties. Ik wilde kijken naar hun reacties op het downloaden van zo’n ebook. Het waren niet alle relaties. Buitenlandse relaties had ik verwijderd. Evenals de adressen waarvan ik al wist dat ze niet meer werkten. Van enkele relaties had ik al nieuwe adressen, maar die heb ik genegeerd in de maillijst.

Natuurlijk ben ik benieuwd naar de mail resultaten. Vooral naar de kennis bij mensen van epub, hoewel ik verwacht dat die niet makkelijk uit zo’n mailing te halen zijn.

De getallen

Eerst de cijfers die nog niets zeggen over het downloaden van een epub. Van de 1872 mailadressen bleken 331 adressen niet meer in gebruik. Er kwam een melding terug als ‘following recipient failed’, ‘domainname not found’ en dergelijke. 17 ontvangers hebben zich persoonlijk uitgeschreven met de uitschrijflink onderaan het mailbericht.

Van 44 gemailden kwam een automatische beantwoording van afwezigheid. Van 59 ontvangers ontving ik een persoonlijk bericht, waarbij 51 het emailadres beantwoordde dat ik had aangemaakt voor deze mailing. De overige 8 gebruikten mijn bij hen al bekende mailadres.

Overzichtelijker

Nog even op een rijtje:
1872 gemaild
331 adressen niet meer in gebruik
17 ontvangers persoonlijk uitgeschreven
44 berichten van afwezigheid
59 beantwoordde het bericht persoonlijk met een reactie op de ontvangst

Reacties

Mail resultaten toont probleem met ascii-codes [2]

Venster met ascii-rommel

Vanzelfsprekend analyseerde ik de 17 ontvangers die zich uitschreven. Het waren alle heel oude  relaties. Van twee kan ik me bij de uitschrijving wel voorstellen.

Een ander sprak ik naderhand. Hij had op de download-knop gedrukt en kreeg allemaal ascii-codes. Reden voor hem om uit te schrijven.

Positief

Van de 59 ontvangers die een bericht terugstuurde waren er 12 waarbij uit hun reactie was op te maken dat ze het bestand hadden gedownload en zonder problemen hadden geopend.

7 gaven aan het te hebben gedownload en het te gaan lezen; het is dan niet duidelijk of ze weten wat ze met het bestand moeten, maar het downloaden en als epub-bestand opslaan gaf in ieder geval geen probleem.

Vragen

Bij 4 ontvangers kwam er na het drukken op de download-knop een scherm vol ascii-codes. Ze vroegen in hun antwoordmail wat ze fout hadden gedaan.

8 ontvangers meldden dat ze een popup-venster kregen met de vraag met welk programma ze het wilden openen; ze vroegen in hun antwoordmail hoe ze ermee om moesten gaan.

11 bedankten voor de mail of gaven aan het later te bekijken; of ze het hadden gedownload was daaruit niet op te maken.

Tenslotte bedankten 17 ontvangers me voor de mail en vroegen hoe het mij ging of kwamen met een eigen bericht. Waarvan 2 met de vraag of ik voor hen ook een epub kon maken.

Resumé

59 ontvangers beantwoordde het bericht persoonlijk met een reactie op de ontvangst
12 daarvan hadden de epub gedownload en geopend
7 hadden het gedownload, maar wellicht nog niet geopend
4 kregen een scherm met ascii-codes na het klikken op de download-knop
8 kregen een popup-venster na het klikken op de download-knop
11 gaven aan het later te bekijken
17 antwoordden met een persoonlijke vraag of eigen bericht

Bij Mail resultaten blijkt probleem met openen van epub [3]

Popup-venster met vraag in welk programma het bestand moet worden geopend

Mail resultaten

Ben ik er wijzer van geworden na het bekijken van de mail resultaten? Niet echt denk ik. Ik heb een schone maillijst, die ik vanzelfsprekend alleen in bijzondere gevallen gebruik. Ik heb nog enkele mensen gesproken in de afgelopen week die niet hadden gereageed. 2 daarvan hadden ook het popup-venster gekregen. Anderen hadden het nog niet bekeken. 1 ontvanger vroeg me voor haar een epub te maken. Er belde deze week ook nog een ontvanger die meer informatie wilde over ebooks in het algemeen en of ik ook een epub voor hem wilde maken (in epub, pfd of CHM).

De mail resultaten bij analyse van webbezoek was ook leuk. Gemiddeld heb ik 230 bezoekers per dag, waarvan 38% terugkerende bezoekers en dus 62% nieuwe bezoekers. De meeste nieuwe bezoekers komen via Google (85%) en andere zoekprogramma’s.

Als ik  kijk naar de zoekwoorden waarmee bezoekers op de site kwamen, dan is slechts een deel van die nieuwe bezoekers per ongeluk en zoekend op de site gekomen. Ik kan me voorstellen dat dit per site verschilt. Maar in mijn geval is het gunstig. Ik ben overigens zelf ook één van de zoektermen. Bij Google blijkt 7% na zoeken op ‘rene van maarsseveen’ op mijn site te komen.

Websit bezoek na mail

Zaterdag 13 oktober waren er 245 bezoekers, waarvan 42% terugkerenden en 58% nieuw. Zondag 14 oktober waren er 581 bezoekers, waarvan 46% terugkerenden en 54% nieuw. Maandag 15 oktober waren er 1029 bezoekers, waarvan 33% terugkerenden en 67% nieuw. Dinsdag 16 oktober waren er 358 bezoekers, waarvan 37% terugkerenden en 63% nieuw. Woensdag 17 oktober waren er 312 bezoekers, waarvan 34% terugkerenden en 66% nieuw. Donderdag 18 oktober waren er 276 bezoekers, waarvan 35% terugkerenden en 65% nieuw.

Ik kan me voorstellen dat deze informatie voor de meeste bezoekers niet interessant is. Ik zal het daarom niet nog verder detailleren. Wel is leuk te vertellen dat ik zondag om 18.00 uur FollowUpExpert startte en dat het bezoek van de website stijgt tot een piek om 21.00 uur. Daarna zakte het naar iets boven normaal niveau. De volgende dag startte ik de autoresponder weer, nu om 8 uur. Het bezoek stijgt daarna weer, met een piek op 9.30 uur.