Centraliseren

Een tijdje terug schreef ik al dat marktwerking niet heeft gewerkt en dat nutsvoorzieningen beter door de overheid geregeld kunnen worden. Gas, licht, water en een basis internet zouden daarme onder verantwoordelijkheid van de overheid moeten vallen. Wie meer wil of nodig heeft dan de basisvoorziening  kan daarvoor naar de markt. Wat me vooral stoort aan decentralisatie naar lokale overheden is de willekeurigheid en de onoverzichtelijkheid. Laat ik het eenvoudig herhalen, ik ben voor centraliseren van bepaalde gemeentelijke zaken naar het Rijk.

Laten we beginnen met het verkeer in Nederland. Het gaat zogenaamd om veiligheid en minder uitstoot van uitlaatgassen. Maar je wordt toch helemaal gek van de verschillen in rotondes, bewegwijzering en looprichtingen van wegen. Elke gemeente organiseert het verkeer op zijn eigen wijze en ze maken er absoluut een zooitje van. De rommel in het winkeltje van Malle Pietje was niets vergeleken bij de wanstaltige oplossingen op de weg. Die oplossingen zijn ongetwijfeld de weerslag van de  staat van het gemeentelijk apparaat zelf.

Centraliseren van basale zaken maakt niet alleen controle veel beter uit te voeren omdat bij éénduidigheid oplossingen vergelijkbaar zijn. Het leven wordt ook weer wat overzichtelijker voor de burger.

Verkoop op straat en camper op parkeerplaats

De Berkshire RV12, een Amerikaanse motorhome.

Er zijn gemeentes waar je niet op straat je auto mag verkopen, als je je auto wilt verkopen dat moet je dat binnen doen. Of naar de gemeente ernaast rijden, want daar mag het wel. Zo zijn er ook gemeentes waar je camper gewoon een parkeerplaats in mag nemen, in een andere gemeente mag het niet of slechts een bepaald aantal dagen.
Wanneer het een camper betreft als de motorhomes in Amerika, dan is dat wellicht te billijken. Maar bij een camper die is gebaseerd op een gewoon voertuig, bijvoorbeeld een Volkswagen Transporter waar een bed en een bed en een keukentje is ingebouwd, is dat volkomen absurd. Als de verzekering en dergelijke zijn betaald zou het alle rechten moeten hebben van een gewoon motorvoertuig.

Honderden voorbeelden

Er zijn honderden voorbeelden van dit soort kleine zaken die per gemeente verschillend worden geregeld. Het zou volgens mij veel beter zijn, vanuit gemak en overzicht, om deze zaken te centraliseren. Het Rijk neemt een besluit en de gemeente voert uit.

Een bijzonder voorbeeld is de invalidekaart. Overal in Nederland kun je daarmee parkeren op een invalideparkeerplaats. Maar er zijn een paar gmeenten, minder dan vijf, waar dat niet zomaar kan. Dan heb je ineens een bekeuring. Overdreven beschouwd zou je, als je een invalidekaart hebt, alle actuele APV’s (Algemene Politieverordering) van de steden moeten kennen, waar je mogelijk op je reis van A naar B zou kunnen of willen stoppen.

Een ander voorbeeld is Grootvuil. Daar had ik zelf vorige week mee te maken. Bij de gemeente waar ik hielp verhuizen kostte het wegbrengen van particulier afval 35 euro. Natuurlijk reed ik ermee naar Utrecht, want daar is het gratis. Grootvuil wegbrengen is dus een goed voorbeeld, bij de ene gemeente kun je het als particulier gratis brengen, in een andere gemeente betaal je een vaste vergoeding en bij weer een andere gemeente een bedrag per kilo.

 

Bovenstaand bericht is geschreven op 27 oktober 2012 door in de categorie 2012, Algemeen

Vorige en volgende berichten

« Ouder: Nieuwer: »

Een willekeurig bericht

Ik schrijf op deze site over allerlei onderwerpen. Soms is het heel persoonlijk, soms vooral informatief of beschouwend. Hieronder een willekeurig bericht uit ruim 2000 berichten.

Comments are closed.




Veel foto's en illustraties zijn tijdelijk verwijderd van deze site en server i.v.m. media-reorganisatie
Hello. Add your message here.