- René van Maarsseveen - https://renevanmaarsseveen.nl -

Duitse handelsgeest

Tot 1 november j.l. had ik het fotoarchief van Deuxieme/Polyvisie opgeslagen in een bedrijfspand aan de Liesbosch in Nieuwegein. Op en rond dat meest centrale en drukste industrieterrein van Nederland, bevinden zich meerdere bouwmarkten. Het was dus niet zo gek om daar eens een warenonderzoekje te doen, toen een vriend gisteren zei dat hij plinten nodig had voor zijn nieuwe vloer. Het werd een constatering van Duitse handelsgeest.

Met een voorbeeldstukje van een plint gingen we eerst naar Karwei. Daar hadden ze een identieke plint, zoals het voorbeeldstukje, voor € 3,99 voor een lengte van 2,4 meter. We reden naar Gamma, toevallig van dezelfde eigenaar, de RAB-groep in Oudeschild. Daar bleek dezelfde lat € 4,59 voor 2,4 meter. Die 2,4 meter bleek een standaardmaat, want ook bij onze volgende stop was dat de lengte. Die volgende bouwmarkt in ons kleine warenonderzoek was de Hornbach. Daar zouden we € 3,30 voor de lat moeten betalen. Bij Hornbach viel ons op dat er minstens twee keer zo veel keuze was in plinten, overigens ook in andere producten.

Maar we moesten verder, want er waren ook nog een Praxis en Bouwmaat te bezoeken. De prijzen bleken daar tussen die van Karwei en Gamma in te zweven. Hornbach was veruit de goedkoopste. Voor een lat die, in onze ogen, in alle gevallen volmaakt identiek was bij de verschillende bouwmarkten.

Met de vriend reed ik terug naar Hornbach. Daar haalde hij 15 latten uit het schap en reed met zijn karretje naar de kassa. Daar reageerde de kassadame ’15 stuks, dan krijgt u rabat-korting. Dat wordt dan € 42,08′.

Terwijl we naar buiten liepen had de vriend snel gerekend en zei ‘da’s dan € 2,80 per lat in plaats van € 3,30; da’s snel verdiend’.

‘Ja, en mag ik even vangen’, zei ik grappend als antwoord, ‘want als je naar de Gamma was gegaan, zoals je van plan was, had je daar  € 69 uitgegeven. Dankzij ons onderzoekje heb je nu in een half uurtje € 27 euro verdiend’.

’s avonds sprak ik met enkele vrienden over Tonny en Jos de Winter en het conflict met Heineken. Tijdens dat gesprek ging het vanzelfsprekend over de enorme verschillen van bierprijzen tussen pachters van horecapanden, horecaondernemers met een eigen pand, supermarkten en particulieren. Want eerlijke bierprijzen dat is één van de zaken waar Jos de Winter zich als voorzitter van de afdeling Utrecht van Horeca Nederland sterk voor maakt.

Daar sloot mijn marktonderzoekje van die ochtend goed op aan, vond ik, dus vertelde ik mijn verhaal. ‘Oh’, reageerde één van de aanwezigen nadat ik was uitgesproken met de conclusie dat ik het prijsverschil en de rabat-korting, een mooi staaltje van Duitse handelsgeest vond. ‘Maar dat verhaal van jou gaat nog veel verder. Wist je dat Hornbach voor professionele timmermannen en andere bouwzelfstandigen al om 7 uur ’s ochtends open gaat. En wist je’, ging hij verder,’dat die ZZP’ers op alle artikelen een extra korting krijgen van 15% en bovendien op rekening kunnen kopen, waardoor ze pas een maand later hoeven te betalen?’

‘Dat is echte handelsgeest’, zei een andere aanwezige,’ik dacht laatst snel voor mijn eerste afspraak even bij Praxis wat dingen te kopen, maar om kwart voor negen stond ik voor een gesloten deur. Zal ik nog even een kwartiertje wachten, overweeg je dan. Dat deed ik dus, maar zelfs op de reguliere openingstijd ging de zaak niet open. Toen om tien over negen de deur werd opgedaan heb ik even verteld wat ik er van vond. Ik had geen tijd meer om nog te winkelen, maar ook de lust om ooit nog eens bij Praxis te winkelen is me toen ontnomen. Ik ga in het vervolg direct naar Hornbach’.

We spraken verder over de crisis en handelsgeest. Over dat laatste concludeerden we dat handelsgeest vooral is ‘denken vanuit de behoeften van de klant en dat combineren met jouw mogelijkheden’. Wellicht dat de Duitse handelsgeest daar meer aan voldoet dat de Nederlandse.